Gazdaság
Tanórán is megalapozhatók a tudatos pénzügyi döntések
Varga Mihály a mindennapi életet megkönnyítő és biztonságosabbá tevő ismeretek iskolai elsajátítását a Nemzeti alaptanterv részévé tenné

Pénzügyi döntésnek számít már például a vásárlás is a büfében – kezdte a Pénz7 alkalmából tartott rendhagyó tanóráját Varga Mihály pénzügyminiszter tegnap a budapesti II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban. Az ismeretek fontosságáról szólva azt mondta a diákoknak, akármilyen pályára készül valaki, a pénzügyekhez értenie kell, még a művészeti foglalkozások esetében is.
A miniszter többek között árfolyamról, megtakarításokról és a Pénz7 kiemelt témáját adó biztosításokról beszélt. A diákok megtudhatták például, hogy a legelső „pénzügyük” a TAJ-számuk, és hogy 2013 óta létezik babakötvény, amely ugyancsak egy megtakarítási forma, mint a már általuk is ismert nyugdíjpénztár vagy éppen állampapír.
A hét témája a biztonság és biztosítás, ennek típusairól is beszélt a pénzügyminiszter ugyancsak a mindennapi példákon keresztül, ilyen a garázsba történő beálláskor letört visszapillantó tükör, a külföldi nyaralás idején megfájduló fog, amelynek az ellátását az utasbiztosítás fedezi.
Felhívta hallgatósága figyelmét arra is, hogy hétfőn indult el az azonnali fizetés rendszere. Rámutatott, új csalási formák, eszközök jelennek meg, online vásárlásokhoz virtuális webkártyát célszerű használni, vásárláskor pedig ne adjuk ki a kártyát a kezünkből, a fizetés előttünk történjen.
A tanórát követő tájékoztatón a pénzügyminiszter elmondta, a Pénz7 programsorozat kapcsolódik ahhoz a nemzetközi rendezvénysorozathoz, amelynek részeként több mint 35 országban tartanak általános és középiskolásoknak előadásokat. Idén a pénz kezelése, használata, a biztosítás a fő témakörök, érintve a digitális eszközök használatát is.
Varga Mihály hosszú távú célnak nevezte, hogy akár a Nemzeti alaptanterv része legyen a pénzügyi ismeretek oktatása, megemlítve, hogy nagyon sok iskola illeszt vállalkozási vagy pénzügyi ismeretet a tantervébe. A pénzügyi tárca szeretné, ha a Nemzeti alaptanterv egyik következő felülvizsgálatánál ez megalapozott kérés lehetne, félévente vagy negyedévente legalább egyszer érdemes a gyerekeknek már általános iskolában is arról beszélni, hogy mit jelent a pénzhasználat.
Cél, hogy a következő generáció tudatosan használja az eszközöket, felelősen döntsön a megszerzett jövedelméről. „Ha egyre többen tudatosan döntünk a pénzügyeinkről, akkor egyre kevesebben kerülünk bajba” – fogalmazott Varga Mihály, hozzátéve, hogy ez a családoknak és az egész gazdaságnak egyaránt érdeke.
A Magyar Hírlap kérdésére válaszolva azt mondta, az elmúlt évek összegzése alapján az látható, hogy nincsenek jelentős különbségek a diákok tájékozottságában, az internetes fizetési platformok mindenhol elérhetők, azonban a diákok figyelmét fel kell hívni a különböző újabb fajta veszélyekre, amelyek különösen az érintéses fizetést lehetővé tevő bankkártyák használatához köthetők. Ezek a tanórák kiegészítik az otthon elhangzott ismereteket, vagy pótolhatják azok hiányát – tette hozzá.