Gazdaság
Éjszaka is dolgoznak az útfenntartók
Csak ütközéscsillapítóval felszerelt járművek védelmében lehet munkát végezni, nincs kézi forgalomirányítás, és speciális sorvillogót alkalmaznak a munkatársak

A gyorsforgalmi úthálózaton az elmúlt években folyamatosan, dinamikusan nőtt a forgalom, így főleg a Budapesthez közeli gyorsforgalmi útszakaszokon rendkívül nehézkessé vált a korlátozással járó munkavégzések lebonyolítása. Ezért az MK Zrt. 2017 óta folyamatosan növeli azon tevékenységek körét és mértékét, amelyeket éjszaka is el lehet végezni. A társaság munkatársai tavaly összesen mintegy 13 ezer munkaórát teljesítettek éjszakai műszakokban az állami gyorsforgalmi utakon. Mint azt az MK vezetése tegnap hírül adta, céljuk, hogy fokozatosan növeljék azon tevékenységek körét és volumenét, amit az esti, illetve éjszakai órákban is elvégezhetnek a cég dolgozói az autópályákon.
Az éjszakai munkavégzés fokozásához lényeges beruházásokat kellett megvalósítani, leginkább a közlekedésbiztonság területén azért, hogy az utakon dolgozókat megvédjék, illetve az esti órákban közlekedők figyelmét felhívják a munkavégzésre. A hagyományos forgalomelterelési előírásoknál szigorúbb szabályokat kell alkalmazni, így csak ütközéscsillapítóval felszerelt járművek védelmében lehet munkát végezni, nincs kézi forgalomirányítás, a terelőtábláknál vagy terelőkúpoknál speciális sorvillogó használata szükséges.
A munkaterületen dolgozók speciális egyéni védőeszközöket használnak, mint például a fejlámpával ellátott munkavédelmi sisakok, melyek nemcsak elöl világítanak, a munkát segítve, hanem hátul is piros fényt bocsátanak ki, továbbá LED-lámpákkal felszerelt láthatósági mellényt viselnek.
Az MK szakemberei a munkavédelmi előírásoknak megfelelő minimális megvilágítási értékek biztosításához fényballonokat vagy fénytornyokat alkalmaznak. Idén speciális forgalomtechnikai eszközszállító kisteherautókat és hozzá kapcsolható forgalomterelő utánfutókat vásárol az MK, amelyeken változtatható jelzésképű táblákat, valamint humánerőforrás beavatkozása nélkül kihelyezhető, vezérelhető, majd begyűjthető egységeket lehet elhelyezni.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium munkatársai a magyar emberek biztonsága érdekében 2020-ban is folytatják a közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket az utakon. Az év első, ma kezdődő háromnapos akciójában elsősorban a teherautók és buszok műszaki állapotát vizsgálják – jelentette be tegnap Schanda Tamás, a tárca parlamenti államtitkára. A politikus a távirati iroda beszámolója szerint ismertette: az ellenőrzések középpontjában az úgynevezett menetíró készülékek lesznek, így kiemelt figyelmet fordítanak a napi, heti és kétheti vezetési idők, illetve a napi és heti pihenőidők betartására, valamint arra, hogy manipulálták-e a tachográfot. Schanda Tamás felhívta a figyelmet arra is, hogy a személyszállító járművek esetében a világítóberendezéseket, biztonsági öveket, ablaktörlőket, a vésznyitó- és tűzoltó készülékeket, illetve
a gumiabroncsok állapotát ellenőrzik.
(PGI)