Gazdaság

Csak zárt rendszerben termelhető a klubalma

A fajta tulajdonosa megszabhatja, hogy a gazdák milyen feltételek teljesítése esetén kaphatják meg a termesztés lehetőségét, előírhat nagyon szigorú minőségi kritériumokat is

Folyamatosan terjednek az almák azon fajtái, az úgynevezett klubalmák, amelyek kereskedelmében az ár másodlagos, és a termékek tulajdonságai, a minőség, az egyediség versenyeznek egymással.

Csak zárt rendszerben termelhető a klubalma
A hagyományos almafajták ára soha nem éri el a klubfajtákét
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

Az almából egyre nagyobb a kínálat, amely nyomottabb árakat eredményez. Ez bizonyos esetekben már veszélyezteti a gazdaságos, versenyképes termelést. Ezért világszerte erőteljesek a próbálkozások az „egyedi termékek” előállítására, piac­ra vitelére – közölte lapunk megkeresésére Apáti Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Termelők Egyesületének elnöke. Ismertette, attól válik egyedivé az adott termés, hogy valamilyen tulajdonságában elüt a többi almafajtától, amelyet nagyon erős marketingkampánnyal ki is hangsúlyoznak, vagyis „elültetik” a fogyasztó fejében a különlegességét. Míg a tömegtermékek piacán egy alap, szigorúan vett minőség mellett leginkább a fogyasztói árak versenyeznek egymással, addig az „egyedi almák” kereskedelmében az ár másodlagos, és a gyümölcsök tulajdonságai, a minőség, az egyediség versenyeznek egymással. Így születtek meg az úgynevezett klub fajták. Amelyekre már felépíthető egy „márkanév”. A „klubot” általában a fajta tulajdonosa vagy szaporítója és egy gyümölcskereskedelmi szervezet hozza létre, amelyek üzleti fantáziát látnak a márkanév kiépítésében – tette hozzá az elnök.

Elmondta, a klubfajta attól klub, hogy nem termesztheti bárki, mert akkor nehezen kontrollálható lenne a termelése, és könnyen túltermelésbe csaphatna át az ellenőrizetlen telepítés. A klubfajták esetében fontos, hogy mindig korlátozott maradjon a kínálata, hogy az átlagosnál magasabb vagy sokkal magasabb áron lehessen értékesíteni, hiszen egyedi tulajdonságai mellett piaci szempontból ez a legfőbb értéke. Nagyon erősen szabályozott körülmények között kell tartani termelését, hiszen egy márkát, egy imázst, egy jó hírnevet nagyon nehéz és drága felépíteni, de – valamilyen hiba esetén – nagyon könnyű lerombolni. Éppen ezért a klub tulajdonosa megszabhatja, hogy milyen adottságokkal rendelkező termelő kaphatja meg egyáltalán a termelés lehetőségét, előírhat szigorú minőségi feltételeket az általánoson felül, például ízre, zamatra, cukor- és savtartalomra, kötelezően betartandó technológiai elemekre.

Fontos, hogy csak az előírt minőség kerülhet piacra ilyen márkanév alatt, és csak csak a piac által „jó áron elviselt” mennyiségben és csak az előírt csomagolásban. Tehát a klubfajták termelése és forgalmazása abszolút zárt és kontrollált rendszerben zajlik. Fontos, hogy a fogyasztó a márkaneve(ke)t garantált minőséggel és megbízhatósággal társítsa, amiben nem csalódhat, ezért nagyon szigorú a kontroll. Tipikus klubfajta a Pink Lady is, amelynek rózsaszínes piros árnyalata adja az egyediséget, és amelynek saját Twitter-oldala is van.

Kapcsolódó írásaink