Gazdaság
Megtérülő beruházás a mozdonyvásárlás
A főváros és a megyeszékhelyek között gyorsulhatnak a MÁV vonatai

Jelentős szolgáltatási színvonal-emelkedést hozhat az utasoknak, az üzemeltetésben pedig költségcsökkentést a MÁV-Startnak az új villamosmozdonyok beszerzése – közölte lapunkkal Kerékgyártó József a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója azzal kapcsolatban, hogy a vasúttársaság a múlt héten 115 új mozdony megvásárlására hirdetett tendert. A jelenlegi vontatójárműpark már nem korszerű, emellett a pályafelújításoknak köszönhetően lehetővé válik, hogy azonnal üzembe helyezésük után az átépített vonalakon és szakaszokon százhatvan kilométeres óránkénti sebességgel közlekedjenek a távolsági vonatok a főváros és a megyeszékhelyek között. A beruházások eredményeképpen lehetővé válik, hogy a vasúttársaság a korszerű és a környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járműveket vásároljon, így az eljutási idők csökkentésével növekszik a vasút versenyképessége.
Mint azt Kerékgyártó József elmondta, a mozdonyokat hitelből vásárolják meg: egyrészt erre rendelkezésre áll az Eurofima hitel, a fennmaradó rész pedig piaci alapú. Ugyanakkor ezek a járművek nem olcsók, hiszen a piacon egy-egy mozdony beszerzési ára felszereltségtől és áramnemtől függően egy és 1,3 milliárd forint között változik. Mivel ezeket a mozdonyokat nemzetközi szinten is közlekedteti a MÁV-Start Zrt., kilencven két-, huszonöt darab pedig háromáramnemű lesz.
Az eltérő villamosítási rendszerek miatt ugyanis azonos mozdonnyal nem lehet közlekedni Magyarországon, Németországban, Ausztriában vagy Csehországban és Szlovákiában. Másrészt az új mozdonyoknak a nemzetközi igénybe vétel miatt kétszáz kilométeres sebességre kell alkalmasnak lenniük, és a járművek harmincéves élettartama alatt ez a sebesség várhatóan Magyarországon is hasznosulni tud.
Ez a beruházás ugyanakkor megtérül a vasúttársaságnak is – mondta a vezérigazgató. A kevesebb energiafogyasztás és a karbantartási költségek csökkentése miatt évente négymilliárd forinttal lehet kisebb a MÁV működési költsége a jelenlegi mozdonyparkhoz képest.
A jelenleg közlekedő V43-as mozdonyok százhúsz kilométeres sebességgel tudnak haladni, és rendelkezésre állásuk csak 70-72 százalékos. A korszerű villamosmozdonyok elvárt rendelkezésre állása pedig 95 százalék körüli, ami azt jelenti, hogy száz járműből 95 mindig tud közlekedni. Ebből adódóan a 115 új jármű 150 V43-as mozdonyt tud kiváltani, a fennmaradó ötven helyett pedig a szintén új elővárosi KISS motorvonatok közlekedhetnek.
Az új mozdonyok ugyanakkor a szolgáltatási színvonalban is előrelépést jelentenek, hiszen nemcsak hogy nagyobb sebességűek, de jobb gyorsítóképességük révén a menetrendet is jobban tudják tartani, és a késéseket csökkentik.
A mozdonyvezetők számára pedig azért jelentenek előrelépést, mert jobb a töréstesztjük, biztonságosabbak, és a zajterhelésük is alacsonyabb. Kerékgyártó József elmondta azt is, hogy az ilyen szintű mozdonyok teljesítménye 5600 és 6400 kilowatt – vagyis 7600 és 8400 lóerő – közötti, a tengelyterhelésük pedig 21,5 tonnánál nem lehet nagyobb, hogy valamennyi magyar szakaszon közlekedhessenek. Eredményes eljárás esetén a szerződés megkötése 2020 végére várható, az első új mozdonyokat a MÁV-Start legkorábban 2022-ben helyezheti forgalomba.