Gazdaság
Újabb motorvonatok érkeznek
Az emeletes járművek Újszász–Szolnok, Székesfehérvár, Győr–Hegyeshalom és a nyári szezonban a déli parton, Balatonszentgyörgy és Keszthely felé közlekedhetnek

Újabb huszonegy, hatszáz ülőhelyes emeletes motorvonatot vásárolhat a MÁV-Start, erről a támogatási szerződést Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Kerékgyártó József, a vasúttársaság vezérigazgatója írta alá tegnap. A MÁV-Start még 2017 áprilisában kötött nyolcéves keretmegállapodást a svájci Stadler AG-vel negyven elővárosi villamos motorvonat beszerzésére, a már aláírt két eseti szerződésben tizenkilenc járművet hívtak le mintegy százmilliárd forint értékben. Az első jármű jövő év februárjában szállíthat utasokat a legnagyobb forgalmú ceglédi és váci vonalakon.
Az európai uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt a kormány idén novemberben úgy döntött, hogy a fennmaradó huszonegy KISS motorvonat mielőbbi lehívását hazai forrásból támogatja. Cél, hogy a hazai támogatási szerződés teljes összege beforgatható legyen a következő uniós költségvetési ciklus forrásainak terhére. Mint azt Mosóczi László közölte, a szerződés értelmében a kormány 2021-ben 56 milliárd, 2022-ben ötvenmilliárd, összesen 106 milliárd forint támogatást biztosít a MÁV-Start számára. Így az újabb vonatok Újszász–Szolnok, Székesfehérvár, Győr–Hegyeshalom és a nyári idegenforgalmi szezonban a déli parton Balatonszentgyörgy és Keszthely felé közlekedhetnek. A negyven darab emeletes motorvonat, egyben a 24 ezer új ülőhely-kapacitás beszerzési értéke mintegy 205 milliárd forint. A tervek szerint 2022 végéig mind a negyven jármű forgalomba áll, és innentől a budapesti elővárosi forgalomban – a még nem villamosított lajosmizsei vonal kivételével – mindenütt korszerű FLIRT és KISS motorvonatok szállíthatják az utasokat. Mosóczi László kitért arra, hogy a beszerzés célja a közösségi közlekedés színvonalának az emelése, az autózással szembeni versenyképeség erősítése, egyben a vasút utasvonzó képességének a javítása.
Kerékgyártó József közölte, hogy a korszerű motorvonatok megbízhatósága és menetteljesítménye révén stabilan tartható a menetrend, az alacsonypadlós felépítés és a tágas ajtók gyors utascserét tesznek lehetővé az elővárosi forgalomban. A közlekedés okozta környezeti terhelés csökkentése elősegíti Budapest és más városok fenntartható fejlődését, emellett a karbantartási költségek csökkenésével kisebbek lesznek a vasúttársaság kiadásai. A KISS motorvonatok egyelőre nem tudnának a Déli pályaudvarra közlekedni, mivel a pályaudvar és Kelenföld között az alagútban csak lehajtott áramszedővel haladhatnának át. Lapunk érdeklődésére Kerékgyártó József elmondta, hogy az alagút átépítését 2021-ben tervezik, addig a KISS vonatok végállomása Kelenföld lehetne.
Ebben az évtizedben eddig több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg európai uniós társfinanszírozású vasúti projektek. A kormány a tervek szerint 2016 és 2024 között összesen mintegy 1800 milliárd forintot fordít vasúti beruházásokra. Az eddigi beruházásoknak köszönhetően 2015-től négy év alatt 138 millióról 142 millióra emelkedett a MÁV-Start utasforgalma. Az idei első három negyedévben, szeptember végéig 105 millió utast szállított a vasúttársaság. Az utasszám a nagyobb forgalmú, motorvonatokkal kiszolgált elővárosi szakaszokon kimagasló, húsz százalék feletti mértékben nőtt: a főváros és Esztergom között 710 ezerrel, a Budapest–Tatabánya szakaszon 640 ezerrel. A Budapest elővárosi vasúti közlekedést évente csaknem hatvanmillióan választják, a MÁV-Start belföldi fizető utasainak több mint fele (2018-ban 54,2 százaléka) itt közlekedik.