Gazdaság
Budapest vonzó
Fővárosunk a téli időszakban is felkapott, az Advent Bazilikát Európa legszebb karácsonyi vásárának választották
Ezt többen kijelentették már, legutóbb Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazta meg a lapunknak adott interjúban: „A magyar főváros izgalmas és élhető, nem egy kis ékszerdoboz, mint Prága, és nem egy túlzottan pedáns, steril város, mint Bécs.” A szállodaszövetség elnöke szerint, ha megkérdezünk olyan turistákat, akik mind a három városban jártak már, egyértelműen Budapestet teszik az első helyre.
Tele van a belváros turistákkal, akik múlt héten még gyönyörű napsütésben sétáltak a karácsonyi vásárokban. A fény visszacsillant a Fashion Street (V., Deák Ferenc utca) két elegáns szomszédos szállodájának oldaláról és a rézfrontokról a mediterrán országokból érkezett turisták napszemüvegein, akik láthatóan élvezték a csodás levegőt, a szegfűszeges és füstös illatokat. Most hideg van, de ugyanúgy kint vannak a téren, sülteket esznek a pultoknál, mézeskalács szíveket és angyalokat válogatnak a fa alá. A világmárkák üzletei előtt és bent is ugyanúgy időznek, mint a kézműves magyar termékek pultjainál. A napfényes téli napok előtt hatalmas paplanoknak tűnő tollkabátokban lépkedtek forró italt szorongatva, fázós madarakat kerülgetve ugyanitt, ahol ismét csípős az idő. Minden eddigi szavazási rekordot megdöntve választották idén a budapesti Advent Bazilikát a Szent István téren Európa legszebb karácsonyi vásárának.
A szálláshelyek bevételének növekedése meghaladta a világátlagot, a külföldi turisták száma pedig az uniós átlag kétszeresével emelkedett az utóbbi években. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője korábban úgy fogalmazott, a hazai turizmus aranykorát éli, tavaly több mint másfélszer annyi vendég fordult meg Magyarországon, mint ahányan az országban élünk.
A sikeres marketingkampány és a hírnév nem lenne elég. A konzervatív értékőrzésen messze túlmutatnak a tettek és a hajlandóság. Pártállástól függetlenül mindenki érzi, soha ilyen vonzó nem volt még Budapest, soha ennyi vendég nem szállt meg itt, ennyi pénzt nem költöttek, és ilyen mennyiségű vendégéjszakát sem töltöttek el, mint most. Valóban, mintha az egész város, amely a tíz évvel ezelőtti válság szürke és a leárazás-feliratok rikító színeiből egészséges pompába öltözött volna.
Mindebből a pezsgésből az innovációnak és a körültekintésnek köszönhetően mindenki részesül, a napi digitális statisztikai adatszolgáltatásra való áttérés a turisztikai ágazat valamennyi szereplőjének érdeke. Rengeteg változást hozott és hoz életünkbe a digitális transzformáció. A háttér, a technika és a tudás is átalakul, fejlődik, s egyáltalán nem mindegy, hogy a változás vesztesei, vagy győztesei leszünk. Guller Zoltán úgy fogalmazott: „Az egyik legfontosabb gazdasági húzóágazatban nem elegendő, ha csak a múltat látjuk – a jelent és a jövőt is látnunk kell.”
„Az épített örökség és a kulturális programok mellett napjainkban egy város vonzerejét egyre jobban növeli a vásárlási lehetőségek széles és minőségi skálája. Egyre több turista jön konkrét céllal fővárosunkba, ugyanis egyre többen érdeklődnek a magyar kreatív termékek iránt” – mondta el Bata-Jakab Zsófia, aki a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetőjeként részt vesz a hazai vásárlásturizmus megteremtésében, fellendítésében. Erre a feladatra vállalkozik a Bevásárló- és Tematikus Utcák Menedzsmentje is, úgy, hogy az a fenntarthatósági célokkal egyetértésben és szimbiózisban valósuljon meg. Mindannyiunknak fontos a személyesség a digitalizáció korában.