Gazdaság
Lendületben az autópályák építése
Fontos nagyvárosok kerültek, illetve kerülnek be a gyorsforgalmi úthálózatba, és új csomópont létesült az észak-balatoni térség jobb megközelíthetősége érdekében

Ebben az évben több mint 150 kilométernyi négysávos útszakasz készült el, mintegy 270 milliárd forintból. Jövőre a tervek szerint újabb 160 kilométernyi gyorsforgalmi út létesül, a beruházások összértéke megközelíti a 390 milliárd forintot – közölte tegnap Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Mosóczi László az idei év legfontosabb beruházásaként említette a Kondoros és Békéscsaba közötti 62 kilométeres M44-es gyorsforgalmi utat, amely hazai forrásból valósult meg. Mint említette, 2002 óta nem készült el egyszerre ilyen hosszban állami beruházásként épült gyorsforgalmi útszakasz. Ezzel a menetidő húsz perccel csökkent Budapest és a békési megyeszékhely között – tette hozzá az államtitkár. Elmondta: a 21-es főút négysávosításának befejezésével magas szintű közúti kapcsolat jött létre az M3-as autópályától Salgótarjánig. Nagyot léptünk előre Kaposvár színvonalas bekötésében is, az autósok már több mint 33 kilométeren vehetik igénybe a négysávossá bővülő R67-es utat. Az M2-es 2x2 sávos autóúttá történő fejlesztésével 20-25 perccel csökkent a menetidő Budapest és Vác között. Az M70-es már teljes hosszban négysávos kapcsolatot biztosít az M7-es és a szlovén határ között, és az M15-ös bővítésével Budapest és Pozsony között végig megvalósult a teljes értékű autópályás összeköttetés. Ezen felül mostantól új csomópont köti be a 710-es főutat az M7-esbe Balatonaligánál, az észak-balatoni térség jobb megközelíthetősége érdekében. Az idei év ugyanakkor rekordévnek számít, hiszen 566 milliárd forintból valósultak meg beruházások a közúti közlekedésben.
A jövő évi munkákról az államtitkár elmondta, hogy az M0-tól Abonyig elkészül az M4-es, és befejeződik a Berettyóújfalu és az országhatár közötti szakasz építése is. Megvalósul Eger színvonalas bekötése az M25-ös déli, M3-ig tartó szakaszának átadásával, és kiépül Sopron gyorsforgalmi kapcsolata az M85-ös Csorna utáni megépülésével. Jövőre Zalaegerszeg és az M7-es közelében is elkészül az M76-os gyorsforgalmi út egy-egy szakasza és célba ér az M0 déli szakasz korszerűsítésének első üteme is. Mosóczi László elmondta, hogy átadják a komáromi Duna-hidat, és megkezdődik a Kalocsát Pakssal összekötő Duna-híd építésének előkészítése. Előrelépés történt az M6-os autópálya továbbépítésében is, a magyar és a horvát kormány megegyezett arról, hogy a hazai szakasszal együtt megépül a horvát részen is az út.
Kondrik Kornél a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyetteseelmondta, hogy a társaság idén 838 milliárd forint értékű beruházást – út, vasút, intermodális központ – bonyolított le, 2020-ban pedig 663 milliárd forint értékű lesz ez a munka. Összességében 2400 milliárd forintnyi szerződéssel rendelkezik a NIF. Kerékpárutak építésére 10,7 milliárd forint jut, ebből 81 kilométer út épülhet.
Hazai pénz közlekedési beruházásokra
A kormány kiemelt feladata, hogy 2016 és 2024 között mintegy ötezermilliárd forintból fejlessze a közúti és a vasúti közlekedést. Az összegből közúti fejlesztésre 3200 milliárd forintot fordítanak, amiből 1800 milliárd forint belföldi forrás – közölte tegnap Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára Rajkán, ahol átadták az M15-ös autóút kétszer kétsávos autópályává bővített szakaszát. A megfelelő úthálózat meghatározó jelentőségű a gazdasági versenyképesség szempontjából, mert a fenntartható gazdasági fejlődést csak színvonalas infrastruktúrával lehet elérni.
(PGI)