Gazdaság

Lendületben az autópályák építése

Fontos nagyvárosok kerültek, illetve kerülnek be a gyorsforgalmi úthálózatba, és új csomópont létesült az észak-balatoni térség jobb megközelíthetősége érdekében

Idén és jövőre összességében 310 kilométernyi gyorsforgalmi út épül az országban, így lényegesen gyorsabb és könnyebb lesz közúton közlekedni.

Lendületben az autópályák építése
Mosóczi László államtitkár és Kondrik Kornél, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese
Fotó: MH/Purger Tamás

Ebben az évben több mint 150 kilométernyi négysávos útszakasz készült el, mintegy 270 milliárd forintból. Jövőre a tervek szerint újabb 160 kilométernyi gyorsforgalmi út létesül, a beruházások összértéke megközelíti a 390 milliárd forintot – közölte tegnap Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Mosóczi László az idei év legfontosabb beruházásaként említette a Kondoros és Békéscsaba közötti 62 kilométeres M44-es gyorsforgalmi utat, amely hazai forrásból valósult meg. Mint említette, 2002 óta nem készült el egyszerre ilyen hosszban állami beruházásként épült gyorsforgalmi útszakasz. Ezzel a menetidő húsz perccel csökkent Budapest és a békési megyeszékhely között – tette hozzá az államtitkár. Elmondta: a 21-es főút négysávosításának befejezésével magas szintű közúti kapcsolat jött létre az M3-as autópályától Salgótarjánig. Nagyot léptünk előre Kaposvár színvonalas bekötésében is, az autósok már több mint 33 kilométeren vehetik igénybe a négysávossá bővülő R67-es utat. Az M2-es 2x2 sávos autóúttá történő fejlesztésével 20-25 perccel csökkent a menetidő Budapest és Vác között. Az M70-es már teljes hosszban négysávos kapcsolatot biztosít az M7-es és a szlovén határ között, és az M15-ös bővítésével Budapest és Pozsony között végig megvalósult a teljes értékű autópályás összeköttetés. Ezen felül mostantól új csomópont köti be a 710-es főutat az M7-esbe Balatonaligánál, az észak-balatoni térség jobb megközelíthetősége érdekében. Az idei év ugyanakkor rekordévnek számít, hiszen 566 milliárd forintból valósultak meg beruházások a közúti közlekedésben.

A jövő évi munkákról az államtitkár elmondta, hogy az M0-tól Abonyig elkészül az M4-es, és befejeződik a Berettyóújfalu és az országhatár közötti szakasz építése is. Megvalósul Eger színvonalas bekötése az M25-ös déli, M3-ig tartó szakaszának átadásával, és kiépül Sopron gyorsforgalmi kapcsolata az M85-ös Csorna utáni megépülésével. Jövőre Zalaegerszeg és az M7-es közelében is elkészül az M76-os gyorsforgalmi út egy-egy szakasza és célba ér az M0 déli szakasz korszerűsítésének első üteme is. Mosóczi László elmondta, hogy átadják a komáromi Duna-hidat, és megkezdődik a Kalocsát Pakssal összekötő Duna-híd építésének előkészítése. Előrelépés történt az M6-os autópálya továbbépítésében is, a magyar és a horvát kormány megegyezett arról, hogy a hazai szakasszal együtt megépül a horvát részen is az út.

Kondrik Kornél a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyetteseelmondta, hogy a társaság idén 838 milliárd forint értékű beruházást – út, vasút, intermodális központ – bonyolított le, 2020-ban pedig 663 milliárd forint értékű lesz ez a munka. Összességében 2400 milliárd forintnyi szerződéssel rendelkezik a NIF. Kerékpárutak építésére 10,7 milliárd forint jut, ebből 81 kilométer út épülhet.

Hazai pénz közlekedési beruházásokra

A kormány kiemelt feladata, hogy 2016 és 2024 között mintegy ötezermilliárd forintból fejlessze a közúti és a vasúti közlekedést. Az összegből közúti fejlesztésre 3200 milliárd forintot fordítanak, amiből 1800 milliárd forint belföldi forrás – közölte tegnap Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára Rajkán, ahol átadták az M15-ös autóút kétszer kétsávos autópályává bővített szakaszát. A megfelelő úthálózat meghatározó jelentőségű a gazdasági versenyképesség szempontjából, mert a fenntartható gazdasági fejlődést csak színvonalas infrastruktúrával lehet elérni.
(PGI)

Kapcsolódó írásaink