Gazdaság
Fővárosi fejlesztések
A budapesti okosgazdaságot csak úgy teremthetjük meg, ha rávesszük a kereskedőketaz információ megosztására – nyilatkozta lapunknak Antal Attila
Az információátadás a fővárosi okosgazdaság kulcsa, ezért a jövőben erre összpontosítva fejlesztik tovább Budapest tematikus utcáit. A BKIK által működtetett nonprofit menedzsmentcég bécsi mintára szeretne szorosan együttműködő üzleti közösséget létrehozni a bevásárló- és tematikus utcákban.
Szerencsére egyre népszerűbbek a fenntarthatósági célok, az élhető környezet megteremtése, így nincs más út, mint a környezettel való együttműködés – mondta el lapunknak Antal Attila, a BUM Nonprofit Kft. igazgatója. Hozzátette: a közeg, amelyben élünk, értékes és véges. Ez a kiindulópont, hogy hatalmas kinccsel rendelkezünk, ezt tudjuk és vigyázunk rá. Nincs más opció, mint az, hogy nem erőltetjük azokat a tevékenységeket, amelyek egyre többet kivesznek belőle és megterhelik. Arra, hogy mit jelent pontosan a bécsi minta, a szakértő úgy fogalmazott, a vásárlás, a fogyasztás fogalma a plázákhoz kapcsolódik. Míg Budapesten egy bevásárlóutcára öt pláza jut, addig Bécsben egy plázára jut nyolc bevásárlóutca. A BUM igazgatója szerint a smart city-koncepció nem a plázák ellen, inkább a tematikus utcák mellett szól, amely közelebb viheti Budapestet Bécshez mind a turizmus, mind az élhetőség terén.
„Célunk egy olyan üzenet átadása a kereskedőknek, amellyel egymást segítik, összefognak, és közösen gondolkodnak, dolgoznak a közösségért. A vállalkozásoknak is fel kell ismerniük, hogy nem a mindenfajta kontroll nélküli fogyasztás ösztönzése és a tömegtermékek szórása a feladat, hanem a vásárlás erejét felismerve egy olyan közösségi tér kialakítása, amelyhez szolgáltatások, élményeket adó lehetőségek kapcsolódnak” – magyarázta Antal Attila.
Korábban foglalkoztunk már a vásárlásturizmus fogalmával, októberi interjúnkban Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat&Design Ügynökség vezetője beszélt nekünk fenntarthatóságról, elvekről és a választás fontosságáról. „A divat- és dizájniparban egyre növekvő gazdasági és turisztikai potenciál rejlik. Cél, hogy Magyarországon a divathoz és a dizájnhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége, sikere méltó legyen annak tradícióihoz, ezáltal hazánk a régió központjává válhasson ezen iparágak tekintetében. A turizmus szárnyal, Budapest sorra nyeri a kitüntetéseket, az egész ország egyre többet profitál a szektor bevételeiből. Az épített örökség és a kulturális programok mellett napjainkban egy város vonzerejét egyre jobban növeli a vásárlási lehetőségek széles és minőségi skálája. Egyre több turista jön konkrét céllal fővárosunkba, ugyanis egyre többen érdeklődnek a magyar kreatív termékek iránt” – mondta el Bata–Jakab Zsófia, aki az ügynökség vezetőjeként részt vesz a hazai vásárlásturizmus megteremtésében, fellendítésében.
Erre a feladatra vállalkozik a BUM Kft. is, úgy, hogy az a fenntarthatósági célokkal a legnagyobb egyetértésben és szimbiózisban jöjjön létre. „Nem a vásárlás és a kínálat ellen dolgozunk, hanem felismerve azt, hogy a vásárlás ma komoly erő és általános időtöltés a mindennapokban, szeretnénk hozzá olyan közösségi tereket teremteni, ahol úgymond árukapcsolással a környezetért és a közérzetért is tehetünk” – emelte ki a szakértő. Elmondta azt is, gyakorlatban úgy képzelik el, hogy még több kávézó, galéria, szabadidős parkok és színvonalas közösségi terek közt tölthessen el időt az, aki mindemellett vásárolna is. Az ember és a környezet egységéről szól a BUM Kft. koncepciója, amely a lakosságért és a turistákért együttesen épít élhető, hasznos és szép környezetet, nem rombolva, hanem megbecsülve és kiemelve a természeti adottságokat.
A smart street víziója nem egy új szolgáltatás a vállalkozók és a lakosság számára. Mi azonban most a kereskedők gondolkodásmódját szeretnénk hosszú távon megváltoztatni. A budapesti okosgazdaságot csak úgy teremthetjük meg, ha rávesszük a kereskedőket az információ megosztására. Ennek tökéletes alappillérei lehetnek a tematikus utcák, hiszen ebben a körben egyszerűen megoldható, sőt néhány utcában már most jól működnek az összefogások – mondta el Antal Attila, aki részletesen kitért arra is, hogy nem attól „okos” az utca, hogy digitálisan van kiírva minden, és mindenhol korlátlan wifi áll rendelkezésre. A smart city gondolatát jelenítik meg ezekben az utcákban, ember és környezet együttesének szem előtt tartásával. Az okosgazdaság alapja az együttműködés és az információ.
A budapesti okosutca-kezdeményezés egyik első, tesztjellegű projektje a Kibérelem.hu létrehozása volt, ami a kiadó üzlethelyiségek mellé gazdasági információkat is szolgáltat a vállalkozóknak. Ezen a felületen a jövőben konkurenciaelemzések és megtérülési számítások is szerepelnének, így a vállalkozók már keresés közben fel tudnák mérni, hogy a leendő üzletük az adott helyszínen mennyire lesz rentábilis. Jelenleg a cég egy szoftvert fejleszt, amellyel a vállalkozó segítséget kap ahhoz, megéri-e üzemeltetni, és hogyan éri meg működtetni vállalkozását. Az utcákon belüli gazdasági együttműködés tökéletes példája a Bartók Béla út, ami öt év alatt a szemünk előtt vált a világ legjobb ötven helyének egyikévé. A fejlesztéseket itt sem lehet megúszni, de tökéletesen látszik, hogy a vállalkozók közötti kapcsolat, a közös rendezvények és egy dedikált menedzsment meghozza az eredményt, nemcsak hírnévben, forintban is – tette hozzá Antal Attila.