Gazdaság

Csúcsidőszak az online piacon

A karácsonyt megelőző kiskereskedelmi főszezonban az internetes vásárlásoknál is fokozza fogyasztóvédelmi jelenlétét az Innovációs és Technológiai Minisztérium

Egyre többen választják a könnyebb, ám cseppet sem veszélytelen internetes vásárlást. Különösen a karácsony közeledtével érdemes résen lenni, és alaposan tájékozódni, mielőtt a „fizetés” gombra kattintanánk. A webáruházakról és az online piacról Cseresnyés Péterrel, az Innovációs és Technológiai Miniszté­rium (ITM) államtitkárával beszélgettünk.

Csúcsidőszak az online piacon
Cseresnyés Péter: Az e-kereskedelemben a legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

– Milyen szerepet töltenek be a webáruházak a hazai kiskereskedelemben?

– A kiskereskedelmi forgalom már több mint hat éve töretlenül nő, ami azt mutatja, hogy a magyar családok a bővülő foglalkoztatásnak, a béremeléseknek és adócsökkentéseknek köszönhetően egyre több pénzből gazdálkodhatnak. A bővülést 2013–2014 óta a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet élénkülése alapozza meg, a háztartások jól láthatóan a korábban elhalasztott vásárlásaikat pótolják. Fogyasztási célú kiadásaik tavaly elérték a húszezermilliárd forintot, ennek több mint felét adja a kiskereskedelem tizenegyezermilliárdot meghaladó forgalma. A webáru­házak e teljesítményből hat-hét százalékkal részesülnek, az emberek zömében nagyobb értékű műszaki cikkeket – televíziót, okostelefont, háztartási gépeket – rendelnek az interneten. Az online értékesítési csatornákon a tavalyi ötszázharmincmilliárd forintos forgalmat a várakozások szerint harmadával felülmúlva idén mintegy hétszázmilliárd forint mozoghat eladók és vevők között. A különböző akciók és a közelgő ünnepek miatt az év végén a webáruházak forgalma is felpörög. A Black Friday eredetileg november 29-re esik, de mindannyian tapasztalhatjuk, hogy számos netes kereskedő már több hete hirdet fekete pénteki kedvezményeket. A kutatások szerint az akciós lehetőséggel tavaly kétmillió vásárló élt, mintegy hetvennyolcmilliárd forintot költve. Elmondható az is, hogy 2017 óta kétezerháromszáz webáruházat ellenőriztünk, a november-decemberi kiskereskedelmi főszezonban pedig az ITM fokozza a fogyasztóvédelmi jelenlétet az online térben is.

– Hogyan lehet ellenőrizni, hogy a webáru­házak jogkövetően működnek-e?

– Két fő csapásirányban: a kollégák egyrészt azt nézik meg, hogy a webáruházak eleget tesznek-e előírt tájékoztatási kötelezettségeik­nek. Szívós aprómunkával ellenőrzik, hogy a vásárlók megfelelő információkhoz juthatnak-e a honlapokon a szállítási, fizetési, elállási feltételekről, a vitarendezési lehetőségekről. Fokozott óvatossággal érdemes eljárniuk a fogyasztóknak az olyan oldalak esetében, amelyeken nem található konkrét információ az eladóról, nincs feltüntetve közvetlen kapcsolat. Alapos gyanúra ad okot az eladó megtévesztési szándékával kapcsolatban, ha csak egy űrlapon lehet kommunikálni vele, a vállalkozásnak nincs fizikai címe, e-mailes elérhetősége, telefonszáma. A másik módszer a próbavásárlás, amellyel elsősorban azt vizsgáljuk, hogy a gyakran jelentős árengedménnyel kínált termék egyáltalán elérhető-e, a kereskedő betartja-e az elállással összefüggő szabályokat. A rendszeres, célzott ellenőrzéseknek köszönhetően a hazai online piacon nem jellemzők a kirívó jogsértések. Az online vásárlások előtti tudatos vásárlói döntést az ITM online adatbázisa is segíti (Jogsertowebaruhazak.kormany.hu). A mintegy hatszáz, jogsértést elkövető webáruház több mint háromnegyede már teljesítette a határozatban foglaltakat, jogkövetően működik. Az ellenőrzések, próbavásárlások tehát hathatósan szolgálják az alapvető célt, a jogsértések megelőzését, a fogyasztók mellett a tisztességes vállalkozások védelmét.

– Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy online áruháznak?

– Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog. Ha bármilyen okból nincs szükségünk a megrendelt termékre, akkor azt az átvételtől számított tizennégy napon belül indokolás nélkül vissza­küldhetjük a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon, a termék visszaérkezését követő tizennégy napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte. Az elállási jog azonban nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.

– Kihez fordulhatnak, akiket webes vásárlás során vernek át?

– Ha magyar vállalkozással merül fel probléma, és azt nem sikerül közvetlenül a céggel rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez érdemes fordulni. A Black Friday kapcsán és az adventi időszakban megszaporodnak azok a honlapok, amelyek jellemzően egyszerű felépítésűek, nagyon kedvezőnek tűnő ajánlatokkal kecsegtetnek, ám teljesítés helyett becsapják a vásárlókat. Az eladó adatainak közlése azért is fontos lenne, mert a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem jelenti egyértelműen azt, hogy hazai webáruházból vásárolunk. Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel egy külföldi székhelyű vállalkozással, az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központot érdemes megkeresni. A fogyasztók határon átnyúló panaszaik eredményes kezelése nyomán több mint tízmillió forintot kaptak vissza a központ segítségével.

– Vásárlóként mire kell kiemelten figyelni, hogy ne váljunk áldozatokká?

– A november-decemberi, akciókkal teli időszakban a vásárlás előtt célszerű meggyőződnünk arról, hogy a kereskedő által kínált kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e, és arról is, hogy az üzlet vagy webáruház teljes árukészletére vagy csak meghatározott termékekre, termékkörökre érvényesek. Az ITM a fogyasztók tudatos magatartását e-kereskedelmi fogyasztóvédelmi kisokos összeállításával is támogatja, amelyet a kormányzati honlapon tettünk elérhetővé. A tájékoztató nyolc pontban foglalja össze az internetes vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, kitér a termékek, szolgáltatások kiválasztásával, a vásárlás előtti tájékozódással, a szállítási feltételek ellenőrzésével, a fizetési feltételek kiválasztásával, az adásvétel létrejöttével, a termék átvételével és esetleges visszaküldésével kapcsolatos tudnivalókra, valamint arra is, hogy hová lehet fordulni panasz esetén. A minisztérium célja a kiskereskedelmi főszezonban is az, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal járuljon hozzá a magyar családok nyugodt ünnepi felkészüléséhez.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom