Gazdaság

Black Friday: szeretjük vagy utáljuk?

Az influenszerek lehetővé teszik, hogy egy-egy hirdetéssel egyre nagyobb tömegekhez jussanak el az akciók

Az internetfigyeléssel foglalkozó SentiOne magyarországi csapata három évre visszamenőleg látja a hazai interneten közzétett szöveges tartalmakat. Így a kutatásukban 2017-ig visszamenőleg elemzik a Black Friday jelenséget Magyarországon. Kutatásukban arra keresték a választ, hogy kik, mikor, hol és hogyan beszélgetnek a Black Friday-ről.

Érdekes tendencia rajzolódik ki a Black Friday-jel kapcsolatos beszélgetésekben: habár évről évre kevesebb alkalommal kerül szóba magyar nyelven az esemény, mégis egyre több embert érnek el a vele kapcsolatos tartalmak – írja a Digitalhungary.hu. Az éveket össze­hasonlítva nemcsak évről évre, de a Black Friday heteit tekintve is ugyanaz a tendencia rajzolódik ki: csökkenő említésszám, növekvő elérés.

Ha a 2019-es év Black Friday hetének online megjelenéseivel kapcsolatban szeretnénk nagy összegben fogadni, akkor a kutatásokat végzők tizenötezer körüli online megjelenésre tippelnek (posztok, cikkek, kommentek, megosztások), és hatvanötmillió körüli elérésre számítanak. Hogy mi lehet ennek az oka? Az, hogy a felhasználók már kevésbé kommentelnek a témában, míg a nagyobb influenszerek egyre dagadó követőbázisa lehetővé teszi, hogy egy-egy említéssel egyre nagyobb tömegekhez juttassák el az akcióval kapcsolatos tartalmát.

A valódi Black Friday-re való készülödés már hetekkel a nagy nap előtt elkezdődik, vagy kiterjesztik azt egy teljes fekete hétre, vagy fekete novemberre, vagy egyszerűen korábbra időzítik, hogy magukhoz csábítsák a vásárlókat. 2017-ben, például az Xbox Magyarország, a Crystal Nails és a Mirage Fashion kezdett korábban. Tavaly még jobban kiszélesedett a korábban kezdők köre, például a Media Markt, a Nespresso vagy az Adidas Outlet Stores sem tudta kivárni a hivatalos időpontot.

Maga a hivatalos fekete péntek napja is igen érdekes, egyre kevesebben beszélnek róla aznap, de egyre többekhez jutnak el a szavak. A toptémák hasonlóan alakultak az elmúlt három évben. Fontosak az ajánlatok, az edukáló, figyelemfelhívó cikkek, influenszerpromók és az olyan jellegű helyzetjelentések, mint hogy hol van tömeg, hol vannak átverések, és minden évben akadtak bojkottáló jellegű tartalmak is. 2017 óta a témában megjelent cikkek tíz százalékában arról írnak, hogy átverés a shoppingünnep, és hogy az üzletek hogyan használják ki a vásárlókat. A közösségi oldalakon csaknem százszor posztoltak a különböző hivatalos oldalak, bemutatva a jelenség sötét oldalát. De ez sem változtat azon a fontos tényen, hogy a mai napig minden negatív kommentre három pozitív jut.

Az elmúlt évekből kiindulva a témákban és az érzelmekben idén sem várható nagy változás, a fekete péntek akciót a vásárlók kétharmada szereti.

Kapcsolódó írásaink

Sikeres az e-kereskedelem

ĀAz Extreme Digital és az eMAG egyesülése túlzás nélkül a hazai e-kereskedelem legfontosabb történése az idei évben

Csúcsidőszak az online piacon

ĀA karácsonyt megelőző kiskereskedelmi főszezonban az internetes vásárlásoknál is fokozza fogyasztóvédelmi jelenlétét az Innovációs és Technológiai Minisztérium