Gazdaság

Egy modern gazdaság alapja a digitális tudás

Az oktatásban meghatározó a gyakorlati képzés, a kormány célja, hogy olyan fiatalokkerüljenek ki a munkaerőpiacra, akik könnyen megtalálják a számításukat

A robotika, az innováció és a digitalizáció egyre inkább áthatja a gazdaságot, így ennek az oktatásban és a szakképzésben is kiemelt a szerepe, leginkább azért, mert olyan szakmákban kell helyt állniuk a fiataloknak, ahol nélkülözhetetlen a legmodernebb technológia jelenléte.

Egy modern gazdaság alapja a digitális tudás
Fontos cél, hogy a fiatalok tanulmányaik alatt megismerjék az ipari robotikában rejlő lehetőségeket
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A technológiai fejlődés megváltoztatta az életünket és a gazdaságot, európai szinten általános a hiány a szakképzett munkaerőből – közölte Hegyi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kabinetfőnöke a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum (BMSZC) rendezvényén a Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziumban. A Jelenből a jövőbe: innováció, robotika és digitalizáció a műszaki szakképzésben című rendezvényre az Európai Szakképzési Hét záróeseményeként került sor. Hegyi László közölte, a szakképzésnek minden eddiginél kiemeltebb a szerepe, hiszen fontos az innováció, a gazdaságot a high-tech technológia lendíti előre, és áthatja a robotika, a digitalizáció, a mesterséges intelligencia. A technológiai forradalom a munkaerőpiacot is átalakította, és ehhez egyaránt alkalmazkodniuk kell a vállalatoknak és az oktatási intézményeknek. Ebben a helyzetben fontos a gyakorlati képzés, a kormány célja, hogy olyan fiatalok kerüljenek ki a munkaerőpiacra, akik megtalálják a helyüket az átalakuló gazdaságban.

Németh Szilárd, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára is a duális képzés fontosságát emelte ki, hiszen ezáltal a fiatalok olyan képzést kaphatnak, amely a saját életüket is kedvezően befolyásolja. A képzés elősegítése érdekében a kormány olyan programot dolgozott ki, amelyben magyar diákok a kétszáz legjobb egyetemen tudnak tanulni. Megemlítette azt is, hogy rendkívül rossz állapotban vették át a honvédséget 2010-ben, hiszen a katonák létszáma negyvenötezerről huszonháromezerre csökkent, és a haditechnika is leépült. Emellett a szocialista kormányzat laktanyákat záratott be, továbbá az összes szakképzési és oktatási központot. Közölte, a kibertechnológiával új hadszíntér alakul, a honvédelmi képzés területén pedig együttműködésre törekednek a BMSZC-vel.

Kucsák László, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnöke azt mondta, hogy előre kell gondolkodni, hiszen a z generáció számára elérhető szakmák kétharmada még nem is létezik. Véleménye szerint még több piaci szereplőt kell bevonni a duális képzésbe, a multik szerepvállalása mellett meghatározónak kell lennie a kis- és középvállalkozói szektornak is.

A Szakképzés 4.0 stratégia kiemelt szerepét hangsúlyozta Gaál Gábor, az ITM szakértője. Fontos részként említette, hogy a technikusi képzés ötéves lett. Ennek az a lényege, hogy az oktatás kétéves ágazati képzéssel kezdődik, ezt követi a hároméves szakirányú rész. Ez azért fontos, mert az első két évben a tanulónak nem kell szakmát választania, így például a turisztikai ágazatban a harmadik évben, azaz a tizenegyedik évfolyamban nyolc szakma felé indulhat. Fontos az is, hogy a szakiskolákban a kilencedik évfolyamtól a duális rendszer szerint történik döntően az oktatás. A duális képzéssel kapcsolatban még megemlítette, hogy Ágazati Képzőközpontot alapíthat négy kkv, illetve kettő közép- és nagyvállalat. Csökkenteni szeretnék továbbá a végzettség nélküli iskolaelhagyást, ezt a célt szolgálja a Dobbantó iskola, illetve az orientációs tanfolyam. Ez azoknak nyújt segítséget, akik későn érnek, vagy nem fejezik be az általános iskolát, ezek révén viszont könnyebben el tudnak helyezkedni. Az oktatásban 340 piaci szereplő látja el tanácsokkal az intézményeket.

A tegnapi eseményen, amelynek ötlet- és házigazdája Molnárné Rénes Éva, az ország leginnovatívabb szakképzési centrumának kancellárja volt, diákok is tartottak kiállítást, olyan műszaki megoldásokat bemutatva, amelyek az oktatást segítik. Vass Botond, a Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium hallgatója lapunknak egy olyan „alfarobotot” is bemutatott, amelyet programozást tanuló diákok vehetnek igénybe. A robot számítógépről és okostelefonról egyaránt működtethető és olyan műveletek programozhatók rajta, mint a tánc, a labdarúgás, a box vagy az üdvözlés. Hasonló legóépítő robotot állított ki a Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma. Tarcza Bálint tanuló elmondta, náluk a kilencedik évfolyamot ezzel kezdik az informatikus hallgatók. A digitalizáció mellett a honvédelmi képzés is megjelenik az oktatásban. A Than Károly Ökoiskolában az informatikai képzés mellett a tananyag részét képezi a rendészet, honvédelem és a közszolgálat, továbbá az önvédelmi képzés.

A rendezvényen kiállított a japán Fanuc robotépítő cég is. A Magyarországon működő ipari robotok ötven százalékát ez a vállalat állította elő, így abszolút piacvezető. Mint azt Bagdi Attila, a Fanuc Hungary Kft. marketing-, üzleti és fejlesztési munkatársa lapunknak elmondta, kiemelt céljuk, hogy nyissanak a hazai oktatási szektor felé, azért, hogy a fiatalok megismerjék az ipari robotikában rejlő lehetőségeket. Az ő szakmájukban ugyanis a robotoknak meghatározó lesz a szerepe. Hazánkban mintegy nyolcezer ipari robot működik, az oktatásban viszont mindössze negyven. A Fanuc kizárólag Japánban állítja elő a robotokat. A gyárakban az automatizálás és a robotizáció annyira jellemző, hogy egy alkalmazottra nyolcvan robot jut. Jelenleg a Fanuc állítja elő azt a robotot, amely a robotok között a legnagyobb súlyt – 2,3 tonnát – képes megemelni.

Kapcsolódó írásaink

Gyorsítás a digitális sztrádán

ĀAz oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek minden korábbinál nagyobb szerepe van abban, hogy a fiatalokat felkészítse a jövő kihívásaira – mondta lapunknak Molnárné Rénes Éva

A jó válasz: digitalizáció

ĀA Digitális Jólét Programra elsősorban olyan vállalkozások jelentkezését várják, amelyek a versenyképességüket erősítő fejlesztéseket szeretnének megvalósítani