Gazdaság

Gyorsítás a digitális sztrádán

Az oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek minden korábbinál nagyobb szerepe van abban, hogy a fiatalokat felkészítse a jövő kihívásaira – mondta lapunknak Molnárné Rénes Éva

A szakképzésnek minden korábbinál nagyobb szerepe van abban, hogy a fiatalokat felkészítse a jövő kihívásaira, és a robotika az egyik speciális területe az innováció és a digitalizáció találkozásának – mondta a Magyar Hírlapnak Molnárné Rénes Éva, az ország leginnovatívabb szakképzési centrumának kancellárja, aki idén átvette a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara Szakképzési Díját.

Gyorsítás  a digitális  sztrádán
„Az innováció alkalmazkodás egy szüntelenül változó világhoz”
Fotó: MH

– Jelenből a jövőbe: innováció, robotika és digitalizáció a műszaki szakképzésben címmel érdekes rendezvénynek ad otthont ma a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum (BMSZC) Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziuma. A robotok nélkül már a szakképzés jövője sem képzelhető el, vagy egyszerűen csak ezekkel az eszközökkel is igyekeznek vonzóvá tenni a szakképzést a fiataloknak?

– A robotok már nem a sci-fi világába tartoznak, hanem egyre természetesebb és gyakoribb részei mindennapi életünknek. Mi a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrumban és tagintézményeiben tudatosan építjük a holnapot, tervezzük a holnaputánt, és folyamatos innovációval tartunk a jelenből a jövőbe. Már javában zajlik a negyedik ipari forradalom, amelynek nyomán radikálisan átalakul a munka jellege és a tudás fogalma is. Az oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek minden korábbinál nagyobb szerepe van abban, hogy a fiatalokat felkészítse a jövő kihívásaira. Az elmúlt években a technológiai fejlődés felgyorsult, a digitális sztrádán egyre nagyobb a sebesség, és a robotika az egyik speciális területe az innováció és a digitalizáció találkozásának. Mai rendezvényünk különleges programjaival, szakmai bemutatóival, workshopjaival erre szeretnénk felhívni a diákok, tanárok, szakpolitikusok, ipari-gazdasági szakemberek figyelmét egyaránt.

– Manapság a gazdasági életben az egyik leggyakrabban kimondott, leírt szó az innováció, de a gyakorlatban még elég kevés jelét látni ennek. A szakképzésben hogyan próbálnak megfelelni a technológiai forradalom, a digitalizáció új kihívásainak?

– Az innováció nálunk egyfelől változtatás a kialakult gyakorlaton, másrészről alkalmazkodás egy szüntelenül változó világhoz. A megszerzett tudás élettartama egyre rövidebb, ami magával hozza a folyamatos megújulás, fejlődés és fejlesztés igényét, szükségességét a szakképzésben is. Centrumunk és mind a tizenkét tagintézményünk az oktatás fejlesztését kiemelten fontos területnek tekinti, nem várjuk a megoldást, hanem cselekszünk. Tudjuk, hogy a minőségi oktatás legkritikusabb része az innováció. Nálunk ez nemcsak a technikai eszközökre korlátozódik, hanem a környezetünk, oktatási metodikánk és a gondolkodásunk is változik. Remélem, nem tűnik dicsekvésnek, de úgy gondolom, az ország negyven szakképzési centruma közül kiemelkedünk kreativitásunkkal, innovatív módszertani megújulásra törekvésünkkel. Ezt az elmúlt évben számos fontos eredmény bizonyítja.

– Mondana néhány példát?

– A 2018/2019-es tanév hazai szakmai versenyein kimagasló eredményeket értek el tagintézményeink tanulói. A Szakma Sztár versenyen diákjaink az infokommunikációs hálózatépítő és -üzemeltető, a gépgyártás-technológiai technikus, távközlési technikus, vegyésztechnikus, mechatronikai technikus és erősáramú elektrotechnikus szakmában bizonyultak az ország legjobbjainak. Emellett nemzetközi szinten is megméretjük magunkat. Így juthattak ki 2018 tavaszán Barcelonába az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziumunk diákjai a World Scholar’s Cup Barcelona Round versenyre, ahol egy csapataranyérmet, egyéniben pedig két arany- és egy ezüstérmet szereztek. Híres hazai és európai gimnáziu­mokat is megelőzve csapatunk bejutott a döntőbe, amelyet évek óta az amerikai Yale Egyetemen rendeznek. Ezeket az eredményeket egyre szélesebb körben elismerik, és mint a BMSZC előző főigazgatója, március
óta kancellárja nagyon büszke vagyok arra, hogy mi nyertük el a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara 2019. évi Szakképzési Díját az innováció kategóriában.

– Ezt mivel érdemelték ki?

– A világon elsőként és jelenleg is egyedülálló módon a BMSZC, a Cisco Magyarország Kft. és a HTTP Alapítvány együttműködésében új típusú tudásmegosztási, oktatás­szervezési technikát és módszert vezettünk be. A Webex Board fejlesztés, illetve alkalmazás támogatja a csoportos kutató- és gyűjtőmunkát, felfedező tanulásra ösztönöz, és elősegíti a duális képzés atipikus formáit. Idén áprilisban átadtuk az ország legnagyobb digitális tantermét, ekkor a tizenkét tagintézményünk mellett – hálózatosodás formájában – több vidéki szakképzési centrum csatlakozott és alkotott egy nagy virtuális tantermet. Ez az innováció lehetővé teszi, hogy az egész országot minél hamarabb behálózhassuk, és a bennünk lévő tudást „közkinccsé” tehessük.

– Hogyan működnek együtt az innovatív high-tech cégekkel, szervezetekkel?

– Több nagy múltú és piacvezető vállalattal, illetve állami tulajdonú gazdasági társasággal kötöttünk együttműködési szerződést annak érdekében, hogy – a folyamatos tananyagbővítés mellett – a technikai újdonságok és a kutatás terén nyíló lehetőségek kihasználására ösztönözzük a diákokat. Egy egyedülálló pilotprogramot indítottunk a nyáron, amelynek keretében egy asztalhoz tudtuk ültetni egy közösen megvalósítandó cél érdekében a legnagyobb rivális hazai gyógyszeripari cégeket a vegyészeti-vegyipari ágazatunkban. A japán FANUC a robotika, gyártásautomatizálás egyik legnagyobb nemzetközi vállalata, amellyel szintén együttműködünk, így idén már az ipari robotok működtetésére is helyezhettük a hangsúlyt az Ipar 4.0 oktatásunkkal összekapcsolva. Az S&T Magyarország informatikai szolgáltató céggel speciális szoftverek segítségével színesítjük és emeljük még magasabb szintre oktatásunk színvonalát, emellett tanáraink is speciális oktatásokon vehetnek részt.

– A piaci szereplőkhöz hasonlóan jó kapcsolatuk van az állami intézményekkel?

– Igen. A sok példa közül kiemelném, hogy a BMSZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziu­mában a fővárosban egyedülálló módon indult el a katonai alapismeretek tantárgy választható közismereti tárgyként történő oktatása. A Honvédelmi Minisztérium kezdeményezésére új ágazati szakképzésként a honvédelmi kadétképzést a 2017/2018-as tanévben elsők között indítottuk el a Than Károly Ökoiskolánkban, ahol jelenleg már felmenő rendszerről beszélhetünk.
A HM mellett más jelentős állami szereplővel is erősödtünk: a PRO-M Zrt.-vel, amely a készenléti szervek és a védelemigazgatásban működő szervezetek által igénybe vett Egységes Digitális Rádió-távközlőrendszer (EDR) kormányzati célú hírközlési szolgáltatója. Folyamatosan erősödő és mélyülő kapcsolatokat ápolunk felsőoktatási intézményekkel is. A szakképzés és a felsőoktatás szoros együttműködése ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy tehetséges, jól képzett, dolgozni akaró és folyamatosan fejlődni képes szakembereket adjunk hazánknak, mert Magyarország jövőjét a mai fiatalok tehetségéből, szorgalmából, új minőségű tudásából és az általunk hozzáadott értékből tudjuk közösen megalkotni.

Kapcsolódó írásaink

A szakképzés jövőjét modellezik Gödön

ĀPályaorientációs évvel kezdik a tanítást a piarista szakközépiskolában, a kompetenciafejlesztésre helyezik a hangsúlyt, alapvető értékük a partnerség a diákokkal, a szülőkkel és a vállalatokkal