Gazdaság

Vasúti fejlesztések az erdélyi járatokon

A kétnyelvű tájékoztatás a magyarországi utasok számára is jelentősen megkönnyíti majd az úti cél és a köztes állomások azonosítását a MÁV-START vonatain

Ősz óta étkezőkocsival, december közepétől pedig modernebb járművekkel közlekedő Corona InterCity (IC) vonat nemzetpolitikai szempontból is fontos, hiszen Székelyföld több magyarlakta települését is eléri – nyilatkozta Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója.

Vasúti fejlesztések az erdélyi járatokon
A Corona IC-n 2020 nyarától ilyen CAF-gyártmányú, légkondicionált fekvőhelyes kocsi közlekedik
Fotó: Szecsődi Balázs

– A Brassóba közlekedő Hargita IC volt az első olyan vonat szeptember elején, amelynek iránytábláján magyarul is szerepel a határon túli település elnevezése. Mi ezzel a vasúttársaság célja?

– Szeretnénk elérni, hogy a határon túli magyarok büszkén tekintsenek az anyaországi vasútvállalatra a jövőben. A határon túli magyar ajkú lakosság összetartozásának erősítése történelmi feladat, amelyhez a vasúttársaság az elszakadt országrészek településeinek magyar nyelvű feltüntetésével járul hozzá. A kétnyelvű tájékoztatás a magyarországi utasok számára is jelentősen megkönnyíti majd az úti cél és a köztes állomások azonosítását, ezért a vasúttársaság a kétnyelvű feliratokat kiterjeszti valamennyi tájékoztatási eszközére. A jövő évi menetrend december közepi életbe lépéséig az állomások digitális kijelzőin is megjelennek a Földrajzinév-bizottság állásfoglalása szerinti magyar nyelvű elnevezések.

– Milyen sűrűn járnak vonatok Erdélybe?

– Naponta nyolc vonat indul Budapestről Erdélybe. A legfontosabb székelyföldi városok többségébe, így például Csíkszeredába, Tusnádfürdőre, Sepsiszentgyörgyre és Nagyszebenbe közvetlen nappali és éjszakai vonattal is lehet utazni. December 15-től pedig Szamos néven egy új vonatpár közvetlen vasúti összeköttetést teremt Szatmárnémetiből Debrecenbe, Szolnokra, Budapestre, Tatabányára, Győrbe és Bécsbe is. A távolsági vonatok kínálatát egyes vonalakon regionális járatok is kiegészítik, amelyek Szatmárnémetit, Nagykárolyt, Nagyszalontát és Nagyváradot kötik össze a határ közelében lévő magyarországi városokkal: Debrecennel, Békéscsabával, Püspökladánnyal és Mátészalkával. Idén tavalyhoz képest 12-13 százalékkal bővült az Erdélybe utazók száma, ezért is kiemelten fontos, hogy tovább fejlesszük a szolgáltatásainkat.

Loppert Dániel: Fontos a magyar ajkú lakosság összetartozásának erősítése
Loppert Dániel: Fontos a magyar ajkú lakosság összetartozásának erősítése
Forrás: Szecsődi Balázs

– Legutóbb a szintén Brassóba közlekedő Corona IC járatuk újult meg. Mit jelent ez, és miért fontos ez a járat?

– Idén szeptembertől a Corona IC-n utasbarát árazással újraindult az étkezőkocsi-szolgáltatás, továbbá a vonat a korábbinál modernebb fekvőhelyes kocsikkal közlekedik. Utóbbi kocsik esztétikusabb belső megjelenésűek, minden fülkében található konnektor, zárt rendszerű WC-vel rendelkeznek, és a korszerű fékrendszer miatt lényegesen csendesebben haladnak. Az étkezőkocsiban az étel- és italkínálatba tradicionális magyaros fogások, például gulyásleves és marhapörkölt is bekerültek, de Csíki sört is rendelhetnek az utasok. A karácsonyi időszakra külön menüsorral készülünk, többek között töltött káposzta, zserbó és forralt bor is lesz az étlapon. A Corona közlekedtetése nemzetpolitikai szempontból is fontos, hiszen Nagyvárad és Kolozsvár mellett a Székelyföld több magyarlakta települését – Gyergyószentmiklós, Csíkszereda, Tusnádfürdő és Sepsiszentgyörgy – is érinti. Így a határon túli magyarság és az odalátogató rokonság körében keresett és jelentős számban igénybe vett járatról beszélünk.

– Hogyan fejlesztik tovább a Corona IC-t?

– A decemberi menetrendváltástól a vasúttársaság a hálókocsit is újabb, kényelmesebb, klímás járműre cseréli, 2020 nyarától pedig a vonatba kerülő felújított MÁV-START-os CAF gyártmányú fekvőhelyes kocsi is légkondicionált lesz. Jövő év végére a Corona teljes MÁV-START állományú, felújított ülő-, fekvőhelyes, háló- és étkezőkocsiból álló szerelvényből lesz kiállítva. A díjszabási kínálat több éve tartó fejlesztésének köszönhetően azonban nemcsak erre a vonatra, hanem a többi járatunkra is kedvező árú jegyeket tettünk elérhetővé, amelyekkel már 15 euróért is el lehet jutni Aradra vagy Kolozsvárra, a távolabbi célállomásokra pedig 19 euróért is. Ez az ár ugyan még nem a fekvőhelyes- és hálókocsikra érvényes, némi felárral azonban ezeket is vonzó áron kínáljuk az utasok számára.

Kapcsolódó írásaink