Gazdaság

A környezetvédelmet is nagyban segíti a vasúti áruszállítás

Egyenlő versenyfeltételeket kellene biztosítani, így emelkedhetne az energiahatékonyság

A vasút környezetbarát működése jelentősen hozzájárulhat a közlekedési ágazat zölddé válásához, illetve a dekabonizációhoz az Európai Unióban.

A környezetvédelmet is nagyban segíti a vasúti áruszállítás
Különösen fontosak a vasútvonalak villamosítását és digitalizálását célzó beruházások
Fotó: MH

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) felkérte az Európai Bizottságot, az Európai Parlamentet, valamint a tagállamok vezetését, hogy állapodjanak meg egy erős Európai Zöld Egyezményben. Ez azt a célt szolgálná, hogy legkésőbb 2050-re nullára csökkenjen a közlekedés és a tágabb gazdaság üvegházhatású gáz kibocsátása. Mindezt azzal kapcsolatban közölték, hogy a CER a napokban közzétette A vasút prioritásai az Európai Zöld Egyezményben című dokumentumát.

Mint azt a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület – amely tagja a CER-nek – közölte, az írásbeli állásfoglalás kimondja, hogy hazánknak olyan politikai intézkedéseket kellene megvalósítania, amelyek lehetővé teszik a dekarbonizációt a vasútra történő forgalomáttereléssel, illetve „a szennyező fizet” elvnek a megvalósításával. A vasút ugyanis a magas fokú villamosításnak köszönhetően jelentősen elősegíti az ágazat zölddé válását. A vasúti áruszállításra történő átállást európai uniós cselekvési tervvel és nemzeti intézkedésekkel, a személyszállítás vonatkozásában pedig az ezer kilométeren túli, határokon átívelő közlekedéssel szükséges segíteni.

Ismertették továbbá, hogy a vasúti infrastruktúra fejlesztése mellett különösen fontos a vasútvonalak további villamosítása és a vas­utak digitalizálását, valamint a teherforgalom további zajcsökkentését segítő beruházások. Jelentős támogatást kell biztosítani az alágazati kutatáshoz és innovációhoz. Segíteni kell a magánbefektetések növelését a vasúti projektekben.

Hangsúlyozták ugyanakkor, hogyegyenlő versenyfeltételeket kell biztosítani a vasútnak. Ehhez leginkább a nemzetközi repülésben, illetve a tengeri szállításban igénybe vett energia megadóztatását kell lehetővé tenni, és meg kellene szüntetni a repülés támogatását. További rendelkezésként az Európai Uniónak, illetve tagállamainak ideiglenesen szüneteltetni kellene a vasúti pályahasználati díjakat, csökkenteni a vasúti teherszállítás vámbiztosíték terheit, népszerűsíteni a fenntartható turizmust, és fejleszteni az ökocímkézési rendszert a közlekedésben, hogy az utasok és a szállítók megalapozott, felelős döntéseket hozhassanak.

Mint közölték, a vasút kulcsfontosságú az uniós közlekedés dekarbonizációjában, az uniónak pedig segítséget kell nyújtania ahhoz, hogy az ágazat a legnagyobb mértékben vegyen részt ebben a folyamatban.

Cserébe tovább emelkedik az európai vasútvállalatok energiahatékonysága, tovább csökken szén-dioxid-kibocsátásuk, jelenős mértékben növelik hatékonyságukat, valamint továbbfejlesztik vasúti szolgáltatásaikat és termékeiket.

Kapcsolódó írásaink