Gazdaság

Teljesen átalakíthatja a logisztikai ágazatot a Brexit forgatókönyve

Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását jelentheti, és kevesebb üzletet köthetnek a jövőben, ha nem sikerül megállapodni a rendezett kilépés feltételeiről

A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a kérdés, hogy létrejön-e kompromisszum a vámok elkerülésére, ha ez nem sikerül, a vámok jelentős anyagi és adminisztratív vonzattal járnak, és megnövelik a szállítmányozási időt is. Ha ez a kedvezőtlenebb forgatókönyv valósul meg, a késéseket Magyarországon is érezhetjük majd – mondta lapunknak Olivier Thouard, a GEFCO vám- és adóterületének igazgatója.

Teljesen átalakíthatja a logisztikai ágazatot a Brexit forgatókönyve
Olivier Thouard: Egy uniós piacokon tevékenykedő cég el tudja kerülni a zavarokat
Fotó: MH

– A jegybank egy korábbi tanulmánya szerint a Brexit leginkább a külső kereslet visszaesését okozhatja. Igaz, hogy ez csak abban az esetben lehet jelentős, ha a brit gazdaság növekedésének visszaesése az Európai Unióba begyűrűzik?

– Ez mind attól függ, hogy végül milyen Brexit-forgatókönyv valósul meg. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a kérdés, hogy létrejön-e kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. Amennyiben a no-deal Brexit valósul meg, akkor új vámáru-nyilatkozatok szükségesek a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az Európai Unió oldalán. A vámok óriási hatással lennének a vállalatokra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását és kevesebb üzletet jelenthet a jövőben. Mindez nagy hatással lenne mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens országainak gazdaságára, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti integráció magas szintjére. Mivel azonban az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusa még mindig nem teljesen tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatá­sainak előrejelzése.

– A szállítmányozás és logisztika területén mire lehet számítani Euró­pában és Magyarországon?

– A no-deal Brexit azt jelenti, hogy az Egyesült Királyság gyakorlatilag „harmadik országgá” válik, és nem fér többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz. A határ átlépéséhez szükség lesz vámáru-nyilatkozatokra a határ mindkét oldalán, import és export esetén is. A költségek az adminisztratív terhekkel együtt növekedni fognak. Például az áruk mozgatása előtt is exportnyilatkozat szükséges majd és, így a szállítás is még kockázatosabb lehet például akkor, ha az Egyesült Királyságból Németországba vagy Franciaországba történő áruszállításkor elképzelhető, hogy valaki elfelejt gondoskodni a vámpapírokról. Ebben az esetben, amikor a célállomásra ér, neki kell megfizetnie a vámot a hatóságnak. A megfelelően felkészült teherautókat is feltartóztathatják majd a határon azok miatt, akik egyáltalán nem készültek fel az átkelésre. Tehát az ezzel járó esetleges költségekkel is szembe kell nézni. Összességében számolni kell a vámok, az árutovábbítás, az export és az import költségeinek növedékesével. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon. Több késésre kell felkészülni attól függően, hogy a kamion honnan hová tart, és hol fog átkelni az adott napon. A vámkezelés és a vámáru-nyilatkozat miatt több időre lesz szükség még akkor is, ha nincs probléma az átkeléssel. Ez lelassíthatja a logisztikai folyamatokat a határ mindkét oldalán, minden piacon, beleértve Magyarországot is.

– A szektor fő szereplői, mint például a GEFCO mire és hogyan készülnek a Brexit kapcsán?

– A logisztikai szektor vezetőiként számolnunk kell a Brexit által létrejövő új helyzettel, és az feladatunk, hogy felkészüljünk és támogassuk ügyfeleinket a változások közepette is. Ezekhez átalakításokra is szükség van. A GEFCO több tucatnyi embert vett már fel, hogy az új vámáru-nyilatkozatokkal foglalkozzon, amelyekre közvetlenül a Brexit tényleges létrejötte után lesz szükség. Nagyon aktívak vagyunk a vámügyintézésben jártas új szakértők képzése terén is az Aftrallal (egy francia képzési társasággal) együttműködve, mivel nagyon kevés ilyen szakember érhető el a piacon, pedig Franciaországban becslésünk szerint körülbelül ezer főre lenne szükség a Brexitből fakadó új igények fedezésére. Néhányan már dolgoznak, meg is kezdték a munkát a kötelékünkben, miközben az Aftral képzésén vesznek részt. Kapacitásaink bővítése mellett egy figyelemfelkeltő, proaktív kampányt indítottunk, hogy tájékoztassuk ügyfe­leinket a Brexit kapcsán felmerülő új követelményekről. Felülvizsgáltuk az összes logisztikai folyamatunkat is, hogy megnézzük: szükség van-e bármilyen korrek­cióra, változtatásra az új helyzet miatt. Már most szeretnénk megbizonyosodni arról is, hogy a legjobb megoldásokkal csatlakozunk ügyfeleink ellátási láncaihoz, és a Brexit miatti változásokkal is képesek leszünk ugyanolyan hatékonyak maradni.

– Mi lehet Brüsszel vészforgató-könyve?

– Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új EU-rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását a no-deal Brexit után is, például repülőgépek vagy teherautók szállítási engedélyét. Mivel a Brexit dátumát október 31-re halasztották, Brüsszel a no-deal átmeneti időszakot is eltolta. Ez a Brexit esetében azt jelenti, hogy tárgyalásokat kell folytatni az új szállítási szabályokról és közzé kell azokat tenni az év vége előtt.

– Mit tud lépni a magyar piac, hogy felkészüljön a Brexit által okozott lehetséges nehézségekre?

– Minden cégnek elemeznie kell a saját folyamatait, és meg kell értenie azt, hogy ha az Egyesült Királysággal folytat kereskedelmet, egyeztetnie kell a szervezést, a kommunikációt az ügyfeleikkel, beszállítóikkal annak érdekében, hogy határátlépés előtt felhasználhassák az előre benyújtott nyilatkozatokat. Például ha egy magyar cég árut exportál, szállít az Egyesült Királyságba, tudnia kell, melyik importfolyamatot használják a helyszínen, hogy a járművezető a megfelelő dokumentációt kapja meg még az indulása előtt.

– Irodák, cégek költöztek át a kontinensre, hogy az Európai Unión belül maradjanak, annak minden előnyét kihasználva, a bizonytalanság elkerülése érdekében. Ez lehet a megoldás?

– A vállalatok elemezték a kockázataikat. Egy uniós piacon tevékenykedő, ott alapított, letelepedett vállalat el fogja kerülni a késéseket, zavarokat, vámokat és szállítási költségeket. Az azonban biztos, hogy a no-deal Brexit esetén az üzlet meg fog változni.

Leminősítést is hozhat a kilépés

A leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az eddigi stabilról Nagy-Britannia államadós-osztályzatának kilátását a Moody’s Investors Service, mindenekelőtt a brit uniós tagság megszűnésének (Brexit) folyamatát kísérő szakpolitikai bénultsággal indokolva a lépést – közölte a távirati iroda. A nemzetközi hitelminősítő péntek éjjel Londonban bejelentette ugyanakkor azt is, hogy megerősíti az elsőrendű, „Aa2” szintű brit szuverén besorolást. A Moody’s az osztályzati kilátás rontásának indoklásában kiemelte: a Brexit-korszakot jellemző, növekvő szakpolitikai döntéshozatali tehetetlenség, sőt az időnkénti bénultság mutatja, hogy a brit intézményi keretrendszer hagyományosan kiemelkedő működőképessége és kiszámíthatósága milyen mértékben gyengült. Az elmúlt hónapok parlamenti fejleményei feltárták, hogy a törvényalkotók, a szakpolitikai döntéshozók és az adminisztratív testületek képtelenek olyan konszenzusra jutni, amelyre a Brexit-folyamattal kapcsolatos, széles körben elfogadható hozzáállás megteremtéséhez szükség lenne – fogalmazott elemzésében a hitelminősítő.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom