Gazdaság
Lejárt a határidő, zárolhatják a számlákat
A Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Bankszövetség is többször felhívta a pénzintézetek ügyfeleinek a figyelmét az adategyeztetés fontosságára

Mint azt korábban megírtuk, október 31-én lejárt a banki adategyeztetés végső határideje, s aki nem tesz eleget a kötelezettségnek, annak zárolják a számláját. Csütörtökig minden olyan banki, biztosítós, önkéntes nyugdíjpénztári tagnak egyeztetnie kellett adatait a pénzintézetével, aki 2017 júniusa előtt nyitott számlát, és dokumentumait korábban nem másolták le, adatait nem egyeztették. Az Országgyűlés június 25-én módosította a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló jogszabályt, négy hónappal, október 31-ig elhalasztva az adategyeztetés határidejét. A pénzügyi szolgáltatóknak a módosítás hatályba lépését követő három napon belül tájékoztatniuk kellett azon ügyfeleiket, akiknél addig az átvilágítás még egyáltalán nem, vagy nem teljes körűen történt meg. Mind a Magyar Nemzeti Bank, mind a Magyar Bankszövetség többször felhívta az ügyfelek figyelmét az adategyeztetés fontosságára.
Bár konkrét számokat nem közölt, az OTP Bank válaszában a pénzügyi portálnak még csütörtök előtt elmondta, hogy a tájékoztatás bankfiókokban, a papír alapú (értesítő, számlakivonat) és elektronikus (weboldal, e-mail, internetbank, telefon) csatornákon is megtörténik, de az OTP Bank minden olyan ügyfelének különböző csatornákon közvetlen értesítést is küldött (levél, e-mail, SMS), aki az adategyeztetésben érintett. Az MKB Bank elárulta, mindössze az ügyfelek egy százalékánál nem történt még meg az azonosítás, de bíznak benne, hogy a határidő végéig ez náluk is lezajlik.
A Raiffeisen Bank tájékoztatása szerint a bank ügyfeleinek döntő része az adategyeztetést már az eredeti határidő előtt elvégezte a nyár folyamán és még októberben is zajlott az érintett ügyfelek újbóli értesítése különféle csatornákon. Valószínűleg a Budapest Bank volt az egyetlen pénzintézet, amelyik tényleg komolyan vette a jogszabályban megadott feladatot: az ügyfeleket nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során rögzítették. A K&H Bank ügyfeleinek elsöprő többsége is nyugodtan alhat: a bank tájékoztatása szerint kevesebb mint egy százalék a még nem azonosított ügyfelek aránya. A CIB Banknál ugyanakkor ez az arány öt százalék. Az Erste Banknál elenyésző volt az újraazonosítatlan ügyfelek száma. Az október 31-i módosított határidőig minden olyan ügyfele adategyeztetésével végzett, akivel a pénzintézetnek aktív, élő kapcsolata van – tájékoztatta a Bank360-at a bank.
A Takarékbank igen nagy számokról beszélt: még mindig százezres nagyságrendben nem tettek eleget ügyfelek törvényi kötelezettségüknek, bár a bank aktívan dolgozott, hogy ez ne így legyen. Tapasztalatuk szerint a netbankot, a bankkártyájukat aktívan használó ügyfelek körében lényegesen kisebb azok aránya, akik még nem tettek eleget kötelezettségüknek. Pontos számot nem tudtak mondani, mert a helyzet óráról órára változik, de közlésük szerint a Takarék Csoport az utolsó napokban is mindent megtett a tájékoztatásért és a bankcsoport egyes tagjainál telefonon keresték az ügyfeleket. Arra is készen állnak, hogy a november 1-jétől egységes Takarékbankban fogadják az ügyfeleket, akik számlavezető fiókjukban tudják az azonosítás után kérelmezni a zárolt számlájuk feloldását. A Sberbank szűk válaszadási határidőre hivatkozva nem közölt adatokat, az UniCredit Bank és a Gránit Bank pedig nem válaszolt a szakportál érdeklődésére.