Gazdaság

Gazdasági racionalitás van a női munkaerő foglalkoztatásában

Számos családbarát intézkedés segíti a munka és a magánélet közötti egyensúly létrehozását, a kismamák távollétük első huszonnégy hetében teljes fizetésükre jogosultak

A matematikára épülő technológiai területek, az informatika éppen olyan karrierutat és biztos szakmai pályát kínálhat egy támogató közegben a nők számára, mint a férfiaknak – mondta el lapunknak Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley Budapest ügyvezető igazgatója, akivel esélyegyenlőségről és a nők munkavállalásáról beszélgettünk

Gazdasági racionalitás van a női munkaerő foglalkoztatásában
Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley Budapest ügyvezető igazgatója
Fotó: MH

– Míg a munkaerőpiacon egyre jobban felértékelődnek a technológiai és informatikai ismeretek, a nők közül még mindig lényegesen kevesebben választják ezeket a szakterületeket. Hogyan lehetne változtatni a tendencián?

– Becslések szerint Magyarországon több tízezer informatikus hiány­zik a munkaerőpiacról, egész Európát tekintve ez a szám akár az egymilliót is elérheti a következő években. Az itthoni és európai trendek is azt mutatják, hogy a STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), azaz a természettudományi, technológiai, mérnöki és matematikai területek rengeteg lehetőséget biztosítanak. Ma még azonban mindig azt látni, hogy a lányok közül lényegesen kevesebben választják ezeket a szakirányokat. Az esélyegyenlőség biztosítása alapvető fontosságú minden emberi erőforrás-politikában: mi megfelelő munkakörülményeket, befogadó környezetet, érdekes és kihívást jelentő feladatokat, valamint versenyképes juttatásokat biztosítsunk mindenkinek.

– Segítik a nők munkához jutását, munkába állását és annak megtartását?

– Számos családbarát intézkedéssel igyekszünk elősegíteni a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtését. Például gyermek születésekor négy hét fizetett szabadságot biztosítunk az édesapáknak vagy a másik szülőnek, a kismamák pedig a távollétük első huszonnégy hetében a teljes fizetésükre jogosultak. Több sikeres programunk is van, amelynek kifejezetten a nők alkotják a célcsoportját. Egyik ilyen a Nők a Tudományban Egyesülettel (NaTE) közös középiskolás lányokat megcélzó SMARTIZ.

– Szeptember tizenhatodikán lezárult a jelentkezési határidő. Középiskolás lányok adhatták be szándékukat és pályázatukat önökhöz. Milyen feltételeknek kellett megfelelniük, és hányan jelentkeztek?

– Egy online készségfelmérő teszt után személyes interjún vettek részt a pályázók. Háromszoros túljelentkezés volt, egy nagyon erős mezőnyből választottunk ki végül húsz főt. A SMARTIZ-képzés középpontjában a matematika áll, elsősorban a tudomány gyakorlatias oldalára összpontosítunk. A Morgan Stanley budapesti központjában két féléven keresztül minden héten két órában vannak a foglalkozások, amelyet egy nyári táborral zárunk. A mentorok és egyéb szakemberek a matematikai és programozási alapok oktatása mellett a diákok kommunikációs és prezentációs képességeinek fejlesztésével is foglalkoznak, és segítenek eligazodni abban is, hogy milyen irányban érdemes majd továbbtanulniuk a résztvevőknek.

– Mit gondol arról, hogy kevés nő van az IT – azaz az informatikai – szakmában? Több okra vezethető vissza ez a dolog?

– Bár az elmúlt években már tapasztaltunk változásokat, de úgy látjuk, hogy még mindig él egy erős tévhit a matematika és IT-közeli tudományok, szakmák kapcsán. Sajnos a társadalmi sztereotípiák miatt sokan vannak, akik úgy gondolják, ezek a területek nem nőknek valók, és mivel a lányok, nők nem kapják meg a szükséges megerősítést, sokan el sem indulnak ezen az úton, holott tehetségesek lehetnének benne. Pedig a matematikára épülő technológiai területek, az informatika éppen olyan karrierutat és biztos szakmai pályát kínálhat egy támogató közegben a nők számára, mint a férfiaknak. A SMARTIZ programmal ezen szeretnénk változtatni, és lehetőséget, kedvet adni a tehetséges fiatal lányoknak, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő potenciált.

– Önöknek miért fontos a női jelenlét a műszaki, informatikai szektorban?

– Szeretnénk, ha az esélyegyenlőség alapvető és kikerülhetetlen értékmérő szemponttá válna a kutatás-fejlesztés és innováció, IT és matematika területén. Ebben van gazdasági racionalitás is: számos kutatás és saját tapasztalataink is bizonyítják, hogy a sokszínű, nemek arányában is kiegyensúlyozott csapatok sikeresebben tudnak dolgozni, mert a különböző megközelítések segítenek a feladatok hatékonyabb megoldásában. Ezért a sokszínűségre kiemelt figyelmet fordítunk.

– Milyen szakmákat tanulhatnak a lányok, akiknek szólt a felhívás?

– A program reálérdeklődésű lányok matematika- és informatikatanulását kívánja elősegíteni. A NaTE segítségével innovatív pedagógia eszközöket alkalmazó pedagógus, improvizációs, drámapedagógus szakemberek és mentoraink nemcsak szakmai tudást közvetítenek, hanem a magabiztosság, a tudatosság és a nagyobb önbizalom kialakításában is igyekeznek segíteni a matematika iránt érdeklődő középiskolás lányoknak. A tananyag célja az ismeretátadáson túl egy olyan komplex fejlesztés, amely nemcsak a matematikai kompetenciát fejleszti, hanem a program résztvevőinek azokat a készségeit is, amelyek későbbi sikeres tanulásukhoz és a választott pályán való boldogulásukhoz elengedhetetlenek. Egy egymásra épülő, élmény- és projektalapú tananyag segítségével mutatják be az oktatók, fokozatosan vezetve rá a diákokat arra, hogy hasznosítható a matematika és az informatika a mindennapi életben.

– Idén már másodszor indítják el közös programjukat a NaTE-val. Milyen eredményekről tudnak beszámolni az első évből?

– A tavalyi sikeres programban huszonnyolc középiskolás végzett. Néhányuk beszámolóját a honlapunkon el lehet olvasni. Ők heti rendszerességgel vehettek részt az ingyenes tehetséggondozó foglalkozásokon, majd a csapatépítő és személyiségfejlesztő nyári táborban. Ahogy tavaly, úgy idén is nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy elsősorban olyan tehetségeket vonjunk be a képzésbe, akiknek valamilyen okból nem lenne lehetősége az iskolán kívüli hasonló tanulásra. Mindezt azért, mert azt szeretnénk, hogy egyre több fiatal nő ismerje fel, hogy a matematika és az IT igen vonzó karrierutat kínál számukra.

– A képzés után a résztvevők lehetőséget is kaphatnak önöknél hosszabb távú együttműködésre?

– Mivel a mentor és a mentorált középiskolás egy éven keresztül havonta akár több alkalommal is találkozik, természetesen kialakul egy személyes kapocs is. A SMARTIZ alumni fennmarad a vállalat mentális térképén: várjuk a korábbi mentoráltjainkat is a későbbiekben.

– Az egyenlő bánásmód érdekében milyen programokat terveznek még, illetve milyen futó projektjeik vannak?

– A „giving back” filozófia egyik fő alapértékünk. Lényege, hogy a Morgan Stanley igyekszik a lehető legtöbbet adni annak a közegnek, ahol dolgozik. Számos olyan programban veszünk részt, amely valamilyen társadalmi vagy éppen oktatási célt szolgál. Csak néhány ezek közül: az október 12-i Világsakkfesztivál hivatalos szponzoraként büszkén támogatjuk a fesztivált és Polgár Juditot abban a küldetésé­ben, hogy megnyerje a sakk számára a jövő stratégiai gondolko­dóit, hiszen a sakk nagyban hozzájárul az olyan készségek fejlesztéséhez, mint a problémamegoldás, a racionális gondolkodás és a stratégiai tervezés. Munkatársaink matematikai és programozási órákon mentorálnak középiskolás diákokat, és támogatjuk a magyar csapatot a Lányok Euró­pai Matematikai Olimpiáján. A Re­turn to Work – Lendülj újra munkába! programunk célja – a jelentkezési határidő november 10. – hogy segítse a munkából legalább két évre kiesett álláskeresőket, köztük a kismamákat, akik szeretnék folytatni pályafutásukat, akár részmunkaidőben is.

Kapcsolódó írásaink

Egyre elismertebbek a női vállalkozók

ĀA fiatal hölgyek oldaláról nem érzékelhető a félelem attól, hogy a másik nem képviselői nem ismerik el az érdemeiket, és a fiatal férfiak sem tanúsítanak elutasító hozzáállást

„Szégyenfoltok eltüntetése”

ĀMiért is ne lehetne… 2030-ra eltüntetnünk Magyarország szégyenfoltjait? - teszi fel a kérdést legújabb elemzésében Matolcsy György