Gazdaság
A fürdők turisztikai vonzerőt jelentenek
A hazánkba érkező vendégek döntő többsége gyógyvizeinkre is kíváncsi, és az ott szerzett tapasztalataik nagymértékben befolyásolják az országról alkotott képet

– A Magyar Fürdőszövetség első alkalommal hirdette meg a Magyar Fürdőinnovációs Díjat. Miről szól ez a kitüntetés?
– A tender célja, hogy feltárja és népszerűsítse a magyar fürdőszakmában megvalósított innovatív, új ötleteket, újszerű megoldásokat, és a jó gyakorlatok bemutatásán keresztül, azok megosztásának támogatásával segítse megismerésüket, elterjedésüket.
– Mivel készülnek a pályázók?
– Pályázni a 2018. január 1. után a pályázat beadásáig megvalósult (működő, vendégek számára hozzáférhető, üzembe helyezett) innovatív projektekkel lehet. Ahogy a kategóriákból is látszik, nemcsak műszaki innovációval lehet benevezni, hanem a szolgáltatások újszerű csomagolásával, edukációs anyagokkal, illetve a gyógyvíz termékként történő hasznosításával is. Az előzőekből is kirajzolódik, fontos, hogy ne csak tervszinten létező, hanem valóban megvalósult pályázatok, a vendégek számára már elérhető, gyakorlati próbát kiállt fejlesztések kerüljenek bemutatásra. A pozitív vendégtapasztalatok megjelenítésére is lehetőség van a pályázathoz csatolt képi és videóanyagokban is.
– A fürdők és a fürdőkultúra szakemberei intézményi szinten és egyénileg is pályázhatnak?
– A pályázaton a Magyar Fürdőszövetség tagjai vehetnek részt, amelyek a benyújtás időpontjában érvényes tagsági viszonyban állnak. Külső pályázók pályázati anyagait a kiíró Magyar Fürdőszövetségnek nem áll módjában befogadni. A kiírásból következően a Magyar Fürdőszövetség rendes tagjain túl, amelyek jellemzően fürdőt üzemeltető gazdasági társaságok, pályázhatnak a szövetség magán- és jogi személy pártoló tagjai is, amennyiben meg tudnak felelni a kiírásnak. Pártoló tagjaink közt a fürdőszakmához szorosan kapcsolódó gazdasági társaságok találhatók, amelyek sok esetben napi szinten vesznek részt egy-egy fürdő üzemeltetésében. Jellemzően azonban fürdőüzemeltetők pályázataira számítunk.
– A gyógyvíz innovatív felhasználására milyen példákat láthatunk?
– A gyógyvíz klasszikus felhasználásán túl (fürdő- és ivókúrák) már korábban is láttunk eltérő felhasználási módokat. Itt nem csak a termálvízből történő hőenergia-kinyerésre gondolok, ami már általános felhasználási móddá vált. Pozitív példa a magyar gyakorlatban az értékes gyógyvíz kozmetikai célú felhasználása is, amelyre több megoldást is találunk a magyar kozmetikai piacon, kifejezetten exkluzív termékek körében is.
– Meddig lehet jelentkezni a versenyre, és mikor lesz eredmény-hirdetés?
– A pályázatok beérkezésének határideje 2019. november 4. Az elbírálásra rövid időn belül sor kerül, mivel az eredményhirdetés és az ünnepélyes díjátadó a Magyar Fürdőszövetség őszi közgyűlésén, november 19-én lesz Zalakaroson.
– Mit jelent a hazai fürdőkultúra a turizmusban?
– A fürdők a turizmus motorját jelentik. A Magyar Turisztikai Ügynökség adatai alapján 2018-ban a vendégéjszakák 71,1 százaléka keletkezett az egészségturisztikai szempontból érintett 174 településen. A turizmus fontos eleme gazdaságunknak, hisz a bruttó hazai termékhez mintegy 10,7 százalékkal járul hozzá. Ezen belül az amúgy is nagy turisztikai vonzerőt jelentő fürdők népszerűsége még tovább nőtt az országba látogató külföldiek körében. Az ide látogató turisták döntő többsége itt-tartózkodása során meglátogat legalább egy fürdőt, így az itt szerzett tapasztalatai nagymértékben befolyásolják az országról alkotott képet. Ugyanilyen markáns jelenség a magyar vendégkör bővülése, amit többek közt a Szép-kártya munkáltatók és munkavállalók általi kedveltsége is segít.