Gazdaság

Az amerikai vámok nem roppantják meg Európát

A Kereskedelmi Világszervezet döntését követően bizonyos árucikkeket, így repülőgépeket és tömegfogyasztási termékeket drágább lesz az Egyesült Államokban értékesíteni

A magyar gazdaságot közvetlenül nem érintik az európai termékekre kirótt legújabb amerikai büntetővámok.

Az amerikai vámok nem roppantják meg Európát
Az Airbus tiltott uniós támogatása miatt évi 7,5 milliárd dollár kár érte Amerikát
Fotó: AFP/Pascal Pavani

Makrogazdasági szinten nem jelenik meg Magyarországon annak hatása, hogy az amerikai kormányzat október 18-tól a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) engedélye alapján büntetővámokat vet ki európai termékekre. Ez az európai gazdaságot sem roppantja meg, vélhetően nem emelkedik az infláció és ettől érdemben nem csökken a bruttó hazai termék (GDP) – nyilatkozta lapunknak Virovácz Péter az ING Bank vezető makrogazdasági elemzője. Mint ismert, a WTO szerdán hozta nyilvánosságra azt a döntését, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ez a döntés lehetővé teszi, hogy az amerikai kormányzat azonos, 7,5 milliárd dollár értékben büntetővámokat vessen ki európai árucikkekre. Az amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala már közzé is tette azt a listát, amelyen a tíz, illetve huszonöt százalékos pótlólagos vámmal sújtandó termékek szerepelnek. Az olívabogyótól kezdve az anorákokon, a borokon, a kekszeken, a sajtokon, a kagylókon és rákokon keresztül a repülőgépekig rengeteg európai árucikk, főleg tömegfogyasztási termék importját drágítja meg az amerikai kormányzat – adta hírül a távirati iroda. Az első helyen az Airbus által gyártott repülőgépek szerepelnek, amelyekre tíz százalékos pótvámot vetnek ki Egyesült Államokban. A többi, több mint százötven kategóriába besorolt terméket alapvetően az Airbusok gyártásában részt vevő négy országban – Franciaország, Németország, Spanyolország és az Egyesült Királyság – állítják elő, ezeket huszonöt százalékos büntetővám fogja terhelni.

Mint azt Virovácz Péter kifejtette, fontos különbség az eddigi kereskedelmi konfliktusokhoz képest, hogy erről nem az amerikai kormány döntött, másrészt meg sem közelíti a kínaiak ellen bevezetett háromszázmilliárd dollárnyi vámot. Az európai gazdaságban ez a tétel nem hoz jelentős átrendeződést, hiszen például a francia bort más piacokon is el lehet adni, Európán belül is. Másrészt az unió is megteszi a válaszlépéseit. Így például a tengerentúlról is nehezebb lesz repülőgépeket, vagy gépalkatrészeket behozni Európába. Ennél lényegesebb változás lehet, hogy Donald Trump amerikai elnök november 16-áig hozhat döntést az autóipari pótvámok bevezetéséről, ebben az esetben az európai autóexportot 25 százalékos vámmal sújtja az amerikai kormányzat. Az ING várakozásai szerint – közölte Virovácz Péter – ugyan bejelentik a pótvámokat, ám ezek bevezetését újabb hat hónappal eltolják. Ez idő alatt lehetőség nyílik az újabb egyeztetésekre. Ezt az unió egy az egyben tudja ellentételezni, hiszen az amerikai autóipari export is jelentős Európa irányába, nem beszélve a mezőgazdasági gépekről. Az autóipar miatt a magyar gazdaságot is érintenék a pótvámok, de emiatt nem kell leépítésre számítani. Nálunk ugyanis leginkább prémiumautók készülnek amerikai exportra, így az ottani vásárlóközönséget nem bizonytalanítaná el a magasabb költség.

Kapcsolódó írásaink