Gazdaság

Önerőből is épülhet új autóút

Az M44-es gyorsforgalmi út két megye közlekedési lehetőségeit is jelentősen javítja

Elkészült az M44-es autóút első szakasza, amely Békéscsabát és a dél-alföldi régiót köti be a gyorsforgalmi úthálózatba.

Önerőből is épülhet új autóút
Állami beruházásban 2002 előtt épült utoljára ilyen hosszú gyorsforgalmi szakasz
Fotó: NIF

Átadták tegnap az M44-es autóút Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer hosszú szakaszát, ami körülbelül húsz perccel rövidíti le a menetidőt Kecskemét és Békéscsaba között, egyben tehermentesíti a 44-es főutat és különösen annak települési átkelési szakaszait. Mosóczi László az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap Kardoson az átadáson kiemelte, tizenhét éve, 2002-ben készült el ilyen hosszban állami beruházásban épült gyorsforgalmi útszakasz. Akkor fejezték be a kivitelezők az M3 autópálya Füzesabony–Polgár közötti, 65 kilométeres szakaszát. Az M44-es új szakasza nettó 145 milliárd forintba került. A 2x2 sávos út érdemben javítja az életminőséget Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyében, mérsékelve a környezeti terhelést, zaj- és levegőszennyezést az érintett településeken, vissza­szorítva a baleseti kockázatokat a térségben.

Mosóczi László elmondta, a minisztérium kiemelt feladatának tartja, hogy országszerte bővüljön és megfelelő műszaki állapotú legyen a közúthálózat. Az államtitkár szerint az M44 elsőként forgalomba helyezett szakasza annak is jelképe, hogy Magyarország kimagasló gazdasági teljesítményének köszönhetően képessé vált önerőből fejleszteni a hazai közlekedési infrastruktúrát. A 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló Útprogram teljes költségvetése 3200 milliárd forint. A magyar gazdaság megerősödésének köszönhetően e forrásmennyiség nagyobbik hányadát, 1800 milliárd forintot a hazai költségvetésből finanszírozzuk. Hozzátette: arra törekszünk, hogy Magyarország bármely pontjáról harminc percen belül kényelmesen elérhető legyen egy négysávos útszakasz.

Nagy Róbert Attila, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója az M44 folytatásával kapcsolatban azt mondta: a 18 kilométeres Kondoros–Békéscsaba szakaszon már folyik a kivitelezés. A várható befejezés 2021 tavasza, a Lakitelek és Tiszakürt közötti 9,9 kilométeres szakaszé pedig 2021 ősze. A Szentkirály–Lakitelek közötti részre (4,6 kilométer) folyamatban van a közbeszerzési eljárás. Továbbá már megvannak a Kecskemét és Szentkirály közötti 34,5 kilométeres szakasz kiviteli tervei és az építési engedélye is. A tervek szerint a jövő évben elindulhat a területszerzés.

Elkészült a Nyíregyházát nyugatról elkerülő szakasz is

Teljessé vált a Nyíregyházát nyugatról elkerülő 338-as főút, amelynek utolsó, csaknem nyolc kilométer hosszú szakaszát tegnap adták át a nyírségi megyeszékhelyen. Az ünnepségen Kövér László, az Országgyűlés elnöke elmondta, Magyarország úthálózata folyamatosan fejlődik, a stratégiai fontosságú M44-es gyorsforgalmi szerdai átadása után pedig az ország egyik legdinamikusabban fejlődő megyeszékhelyének elkerülő útját is felavathatják. Kovács Ferenc (Fidesz–KDNP) polgármester hangsúlyozta, a város és a térség szempontjából kiemelkedő útberuházás révén a tranzit- és teherforgalom elkerüli a megyeszékhely belvárosát. (PGI)

Kapcsolódó írásaink