Gazdaság

Pécs lehet az első város, amely közösségi közlekedését elektromos buszokkal oldja meg

Minden feltétel adott ahhoz, hogy csak elektromos meghajtású buszok szolgálják a helyi közösségi közlekedést a jövőben Pécsen - közölte az innovációs és technológiai miniszter a baranyai megyeszékhelyen szerdán.

Pécs lehet az első város, amely közösségi közlekedését elektromos buszokkal oldja meg
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

Palkovics László a Fidesz, a KDNP és az Összefogás Pécsért Egyesület közös polgármesterjelöltjével, Vári Attilával folytatott megbeszélése után tartott sajtótájékoztatón azt mondta: a kormány döntése értelmében 2022-től a 25 ezer főnél népesebb településeken „már csak elektromos meghajtású autóbuszokat szeretnénk látni, azok beszerzését támogatjuk”.

„Úgy gondolom, Pécs lesz az első olyan város, ahol ez meg fog történni, ehhez minden feltétel adott, ebben mindenképpen támogatást fogunk nyújtani” - mondta a miniszter.

Palkovics László felidézte: szerda délelőtt megindult a német thyssenkrupp 17,4 milliárd forintból, kormányzati támogatással megvalósuló pécsi gyárának építése. A beruházás érkezésével megdőlt az a korábbi alapvetés, miszerint nem érkeznek Dél-Magyarországra komoly nagyvállalatok - tette hozzá.

Kiemelte: a beruházás nem valósulhat meg és nem lehet sikeres a Pécsi Tudományegyetem nélkül, hiszen az intézmény 2014 óta sokat fejlődött, bővült, megkezdték a mérnökképzés kialakítását. Hangsúlyozta, a kormányzat minden támogatást megad a pécsi egyetemnek ahhoz, hogy az képzéseivel szolgálja az ipari beruházások fellendülését a baranyai megyeszékhelyen.

Páva Zsolt polgármester (b), Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (b2), Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. ügyvezető igazgatója (j2) és Sven Sitte gyárigazgató a Thyssenkrupp új üzemének kapavágási ünnepségén a pécsi ipari parkban 2019. október 2-án
Páva Zsolt polgármester (b), Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (b2), Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. ügyvezető igazgatója (j2) és Sven Sitte gyárigazgató a Thyssenkrupp új üzemének kapavágási ünnepségén a pécsi ipari parkban 2019. október 2-án
Fotó: MTI/Sóki Tamás

Az autóipari fejlesztésekről, beruházásokról szólva a miniszter kitért arra, hogy a kormány elkötelezett az ágazat magyarországi fejlődésének segítésében, mert az „jó néhány innovatív technológiai fejlesztést magában foglal”.

Vári Attila, Pécs polgármesterjelöltje arról szólt, a thyssenkrupp pécsi érkezése jelentős szerepet játszik a „zöld gazdaság” fejlesztésében azzal, hogy a vállalat elektromos meghajtású autókba is gyárt alkatrészeket. Azt mondta, a jövőben fontos része lesz a pécsi gazdaságfejlesztésnek az innováció, ennek fejlődését a város az egyetemmel és a kormányzattal közösen segítené.

Palkovics: A thyssenkruppal új időszámítás kezdődik Pécsen

A német thyssenkrupp vezérműtengelyeket gyártó üzemének létrehozásával új időszámítás kezdődik Pécsen - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a beruházást elindító, ünnepélyes rendezvényén szerdán Pécsen.

A kormányzati támogatással, 17,4 milliárd forintból megvalósuló beruházást elindító jelképes kapavágás előtt a miniszter azt mondta: a fejlesztés jól mutatja a magyar gazdaság egyértelmű sikerét, a nagyvállalatok Magyarország irányába megmutatkozó folyamatosan növekvő bizalmát.

Mint mondta, a magyar gazdaság mindezeknek is köszönhetően négyszer magasabb bővülést produkál, mint amekkora az európai uniós átlag. A jó eredményeket az is segíti, tette hozzá, hogy Magyarországra az elmúlt években magas technológiai szintet képviselő, magas termelékenységgel együtt járó beruházások érkeztek.

A thyssenkrupp zöldmezős beruházással, a magyar kormány 5,57 milliárd forintos támogatásával megvalósuló üzemében nagyhatékonyságú vezérműtengely - és elektromotor alkatrészeket állítanak majd elő. A mintegy 200 új közvetlen munkahelyet teremtő épület már jövőre elkészül, és várhatóan a sorozatgyártás is elindul 2020-ban, 2022-ben pedig már teljes kapacitással termelhet a létesítmény.

Kitért arra, hogy a magyar és a német kormány között jól haladnak azok az egy esztendeje indult tárgyalások, amelyek eredményeként a gyártáson és a technológián túl magasabb szintre fogják emelni az együttműködést a két ország között, s a kutatás-fejlesztést és az innovációt erősítik meg. Hozzátette: a vállalatok saját tevékenységén túl ma már akadémiai, egyetemi területeken is zajlanak együttműködések ennek érdekében.

Az európai autóipar következő időszakát érintően úgy fogalmazott, az ágazat lassan meghozza a hajtáslánc jövőjét érintő döntéseket, de a mostani beruházásnál is jól látszik, hogy egyelőre mind az elektromos, mind a belső égésű motorok fejlesztése zajlik.

A thyssenkruppról szólva kiemelte, hogy a vállalat a magyar autóipari környezet egyik legfontosabb szereplője mind a gyártás, mind a kutatás-fejlesztés területén. Kitért rá: a zalaegerszegi autonóm jármű tesztpálya specifikációinak alkalmazásában a cég erőteljesen vesz részt.

A pécsi gyár és a hasonló baranyai egységek sikerében, mondta a miniszter, fontos szerepet játszik majd a szakképzési rendszer fejlesztése, és a Pécsi Tudományegyetem műszaki képzéseinek erősítése.

A mostanihoz hasonló cégek Pécsre érkezésében nagy szerepet játszik a szakképzés mellett politikai környezet, az adott polgármester is, tette hozzá. Ezzel kapcsolatban azt mondta, „az alkalmas polgármestereket az jellemzi, hogy nem a kormánnyal, hanem városukért küzdenek, ami minőségi különbséget jelent”. Hozzátette: Vári Attila polgármester-jelölt küzdőképessége ismert, reméli, hogy hamarosan a városért is megteheti.

Marc de Bastos Ecktein, a thyssenkrupp Hungary Components Technology Kft. ügyvezetője elmondta, az elmúlt években jelentős fejlődést ért el a vállalat Magyarországon, több mint 50 milliárd forintot fektetett be Magyarországon. A mai kor legmodernebbjeinek számító gyáraikban nem csak a termék, hanem az előállítás módja is világszínvonalú, tette hozzá.

A thyssenkrupp egésze felkészült az autóipar változásaira, mint amilyen például az elektromos járművek előretörése, így „gyorsan, rugalmasan képesek reagálni a piaci folyamatokra” - fogalmazott. Azt mondta, a pécsi gyár a jövő technológiáját képviseli mind a gyártást, mind a termékeket érintően.

Páva Zsolt (Fidesz-KDNP), Pécs polgármestere szerint egy olyan cég jelent meg Pécsett a német vállalat képviseletében, amely az autóipar minőségi beszállítója, az általa alkalmazott technológia pedig megköveteli a kiváló kutatókat, mérnököket. Mint mondta, a fejlesztés nemcsak a baranyai megyeszékhely, de az egész Dél-Dunántúl számára fontos, ahogy minden, a városban megvalósuló beruházásnak regionális szerepe is van. Reményét fejezte ki, hogy a thyssenkrupp beruházását több nagy, komoly cég fejlesztése is követi.

A thyssenkrupp az autóipar és az erőgépipar számára világszerte mintegy 34 000 munkatárssal készít hightech komponenseket. Az autóiparban a termékpaletta a vezérműtengelyektől, hengerfejelemektől az integrált vezérműtengelyeken, kormány- és lengéscsillapító rendszereken át a rugókig és stabilizátorokig, valamint a futómű-összeszerelésig terjed. Ipari területen a thyssenkrupp erőgépekhez és szélerőművekhez szállít komponenseket, valamint számos alkalmazást biztosít általános gépgyártáshoz. A Components Technology üzleti terület a 2018-2019 üzleti évben mintegy 2500 milliárd forint árbevételt ért el.

A thyssenkrupp Components Technology budapesti leányvállalata 1999 óta foglalkozik személyautók elektromos kormányrendszerének fejlesztésével, mint a cégcsoport egyetlen elektronikai és szoftverfejlesztési központja. Győrben a thyssenkrupp Automotive Systems alváz-specialistái 2013 óta komplett futóműveket állítanak össze az Audi Hungária Motor Kft. részére. 2016-ban Jászfényszarun két üzemben kormányművek és hengerfejbe integrált vezérműtengelyek gyártását indították el 2018-ban, Debrecenben pedig csavarrugó- és stabilizátorgyárat működtetnek.

A nyilvános cégadatok szerint a thyssenkrupp Components Technology Hungary a tavaly szeptemberrel zárult üzleti évben 63 milliárd forintot meghaladó nettó árbevételt és több mint 522 millió forint adózott eredményt ért el.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom