Gazdaság

Meghatározó szerep fog jutni az e-autózásnak

A közlekedés zöld fordulatában meghatározó szerepe lesz az e-autózásnak - jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára pénteken, Dunaújvárosban az első alkalommal megrendezett Ewave eMobility show-n.

Meghatározó szerep fog jutni az e-autózásnak
Mosóczi László: A kormány a tömegközlekedés területén is törekszik a zöld fordulatra, ezért Magyarország új buszstratégiájának segítségével a hazai közszolgáltatások ellátását végző buszokat fokozatosan korszerűekre cserélik
Fotó: MH/Papajcsik Péter

Mosóczi László hangsúlyozta, hogy a kormány stratégiaalkotással, a szabályozási környezet kialakításával és támogatási eszközökkel is segíti a környezetkímélő járművek elterjesztését Magyarországon. Emlékeztetett arra, hogy október elsején lép életbe a júliusban elfogadott és felülvizsgált Jedlik Ányos terv, amely korszerű és piacbarát szabályozási környezetet biztosít az e-autózásnak.

Az államtitkár elmondta, hogy az állam első körben 2,3 milliárd forinttal támogatta a járműbeszerzéseket, a pályázat meghirdetése óta több mint 1600, tisztán elektromos meghajtású autó megvásárlását segítve. Az ösztönzési intézkedések második körében, 2018 ősze óta több mint ezer pályázat érkezett és 384 millió támogatást már odaítéltek.

Mosóczi László közölte, hogy mintegy 13 ezer zöldrendszámos jármű fut a magyar utakon, ezek fele tisztán elektromos. Megjegyezte, hogy utóbbiak darabszáma 2018 májusához képest kétszeresére bővült.

Az államtitkár jelezte, hogy a kormány a tömegközlekedés területén is törekszik a zöld fordulatra, ezért Magyarország új buszstratégiájának segítségével a hazai közszolgáltatások ellátását végző buszokat fokozatosan korszerűekre cserélik. A Zöld busz program a helyi tömegközlekedés teljes „zöldítését” célozza meg tíz éven belül, amellyel a járművek átlagéletkora 1tizenötről tízre csökkenne, továbbá 2022 után csak elektromos buszok beszerzéséhez adna támogatást az állam.

Megemlítette, hogy a zöld busz mintaprojektre 1,6 milliárd forintot fordítanak, ebből demonstrációs és finanszírozási mintaprogramokat segítenek.

Cserna Gábor Dunaújváros fideszes polgármestere elmondta, hogy 2016-ban kötöttek megállapodást a kormánnyal a Modern Város Programról, annak egyik legfontosabb eleme az elektromobilitás elterjesztése volt. A projekt gazdája a Dunaújvárosi Egyetem, amely a térség meghatározó műszaki-szellemi bázisaként keresi a helyes utat a közlekedés zöldítése terén - tette hozzá.

Galambos Dénes Dunaújváros és térsége ipar- és területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztosa közölte, hogy a Modern Városok Programban lefektetett célok eléréséhez a város és az egyetem 100 millió forintból készített tanulmányokat az e-várossá váláshoz, most pedig elfogadás előtt van az az előterjesztés, amely alapján 1,2 milliárd forintot kapna a település. Ebből Dunaújváros többek között három elektromos autóbuszt, két vegyes használatú áruszállító járművet, három személyautót és két motorkerékpárt vásárol majd.

Német-osztrák-magyar térkép készülhet az új meghajtású járművek töltőállomásairól

Magyar-német együttműködéssel egységes térkép készülhet az új meghajtási technológiákkal működő járművek töltésére szolgáló magyarországi, németországi és ausztriai állomásokról - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pénteken Berlinben a német szövetségi kormány közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős miniszterével, Andreas Scheuerrel folytatott megbeszélése után.

A miniszter a közmédiának adott nyilatkozatában kiemelte: kezd kibontakozni, hogy a belső égésű motoros meghajtás mellett milyen új technológiák terjedhetnek el a közúti közlekedésben. Ilyen a fedélzeten tárolt villamos energiával, az üzemanyagcellával és a hidrogénnel hajtott autó is, amelyek mind szerepelnek a magyar energetikai és közlekedési stratégiában.

Hozzátette: Andreas Scheuerrel a többi között arról tárgyaltak, hogy miként lehet kifejleszteni egy térképet, amely valamennyi új technológiára kiterjedően feltünteti a töltőállomásokat a Magyarország-Ausztria-Németország térségben.

A megbeszélés napirendi pontjai között szerepelt az ötödik generációs mobil távközlési hálózatok (5G) kiépítésének ügye is, amellyel kapcsolatban Palkovics László kiemelte, hogy Magyarország több kérdésben a német példát kívánja követni, így a vállalatok számára ingyenesen rendelkezésre bocsátott úgynevezett kampuszlicenszek rendszerét is átülteti.

Tárgyaltak vasútfejlesztési ügyekről is - tette hozzá a miniszter, megjegyezve, hogy a vasúti hálózat villamosítása és az irányítás fejlesztése kiemelt kérdés Magyarországon és Németországban is, a Budapest-Belgrád vasútvonal pedig „nemcsak Magyarországnak jó, hanem egész Európának”.

A miniszter Baden-Württemberg tartomány fővárosából, Stuttgartból érkezett Berlinbe, több Magyarországon is jelentős beruházásokat végző baden-württembergi nagyvállalat - köztük a Daimler és a Bosch - vezetőivel, kutatóintézetek vezetőivel és politikusokkal folytatott tárgyalások után.     

Felidézte, hogy  Orbán Viktor kormányfő és Angela Merkel német kancellár 2018-ban Berlinben a kétoldalú együttműködés magasabb szintre emeléséről állapodott meg, és ezt a megállapodást megerősítették a kancellár augusztusi soproni látogatásán. Hozzátette, hogy megbeszélései ebbe a törekvésbe illeszkednek, és rövidesen el is készül a kutatási és innovációs együttműködés elmélyítésén dolgozó közös  munkacsoport jelentése.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom