Gazdaság

Mosóczi László: megépül a Jászberényt elkerülő út harmadik üteme, megújult a kiskörei Tisza-híd

Megépül a 31-es és a 32-es főutak között a Jászberényi elkerülő út harmadik üteme: a 4,5 kilométeres, kétszer egy sávos útszakaszra 8,5 milliárd forintot fordítanak, míg a kiskörei Tisza-híd 1,6 milliárd forintból újult meg -  jelentette be Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára csütörtökön Jászberényben.

Mosóczi László: megépül a Jászberényt elkerülő út harmadik üteme, megújult a kiskörei Tisza-híd
Felújították a kiskörei Tisza-hidat
Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

Mosóczi László a helyszíni bejárást megelőző berényi polgármesteri hivatalban tartott sajtótájékoztatón a várost elkerülő út harmadik ütemének építéséről elmondta: amint a közbeszerzés lezajlik és az ajánlatokat kiértékelik, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. a lehető legrövidebb időn belül megköti a szerződést a kivitelezővel, hogy a munka minél hamarabb megkezdődhessen, ennek reális ideje tavasszal lesz. A tervek szerint két éven belül készül el a beruházás, a feltárások a végéhez közelednek - tette hozzá.

Mosóczi László arról is szólt, hogy a helyközi közúti közlekedést biztosító hazai közúthálózat csaknem 32 ezer kilométer, ennek fejlesztéséért, üzemeltetéséért felelős a magyar kormány. Mintegy 31 ezer kilométert üzemeltet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a maradék ezer kilométert a koncessziós társaságok. Hozzátette, hogy 2010 óta eddig 5500 kilométer út újult meg.

A kormány Útprogramjának egyik célja, hogy a megyei jogú városokat, megyeszékhelyeket, nagyobb ipari parkokat bekössék a gyorsforgalmi úthálózatba, továbbá, hogy az országhatárok irányába tartó autóutak, autópályák érjék el az országhatárokat 2023-ig, ehhez a szomszédos ország fogadókészsége is szükséges - ismertette Mosóczi László.

Cél az is, 2023-2024-re minden magyar településről harminc percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi útszakasz.

Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős Államtitkár sajtótájékoztatót tartott csütörtökön az állami útépítési törekvésekről
Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős Államtitkár sajtótájékoztatót tartott csütörtökön az állami útépítési törekvésekről
Fotó: Facebook / Jászsági Térségi Tv

Az Útprogram 2024-ig tervezett összege jelenleg 3200 milliárd forint. Az előkészítés, tervezés alatt álló útszakaszok - amelyek kivitelezéséről még nem döntött a kormány - forrásai még nincsenek benne a programban- fűzte hozzá.

A 3200 milliárd forintból már 1800 milliárd forintot a hazai költségvetés biztosít, ez a részarány egyre nő - számolt be. Várhatóan a következő, 2021-től 2027-ig tartó programozási ciklusban már csak 200-300 milliárd forint fordítható európai uniós forrásokból útépítésekre, ezek is csak a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi szakaszaira.

Megemlítette, hogy az Útprogram mellett fokozott figyelmet szentelnek az utak felújítására is. A Komplex útfelújítási program, a Terület-és településfejlesztési operatív program (TOP) és a Magyar falu program keretén belül is biztosítottak források utak felújítására.

Mosóczi László kitért arra is, hogy jelenleg folyamatban van, és a tervek szerint 2020 december végén fejeződik be a Rákos-Hatvan vasútvonal felújítása. 2021-tól szeretné a MÁV a Budapest és Jászberény közötti átszállásmentes közlekedést is biztosítani.

Pócs János, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta: Jászberény gazdasága kiemelkedően jól teljesít, a legnagyobb gazdasági fejlődést jelenti a jászberényi elkerülő harmadik szakaszának megépülése.

Szabó Tamás, Jászberény polgármestere (Fidesz-KDNP) azt emelte ki, hogy a jászberényi elkerülő harmadik ütemének elkészültével gyökeresen meg fog változni a város élete, elkerüli a kamionforgalom a belvárost.

Mosóczi László az MTI-nek elmondta, hogy főként a Komplex útfelújítási program tartalmazza műtárgyak felújítását is. A 32 ezer kilométer helyközi közúti közlekedést biztosító úthálózat 13 ezer műtárgyat tartalmaz.

Hozzátette: Magyarország egyetlen vegyes használatú közúti és vasúti átkelője a kiskörei Tisza-híd, amely bár biztonságos volt, leromlott a műszaki állapota. A magyar állam döntött arról, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Államvasutak Zrt. közösen végezzék el a híd felújítását, ehhez biztosítottak 1,6 milliárd forintot. A felújítást követően a híd már használható, jelenleg az utómunkálatok zajlanak - tette hozzá.

Kapcsolódó írásaink