Gazdaság

Magyarország fontos szereplője a globális szállítmányozási piacnak

Nagy verseny van a cégek között abban, hogy ki tud innovatív megoldások segítségével az ügyfelek igényeit minél magasabb szinten kielégítő szolgáltatásokat fejleszteni

A digitalizáció, a mesterséges intelligencia, valamint a fenntarthatóság nyújthat megoldást a szállítmányozás és a logisztika aktuális kihívásaira. Jelenleg a cégek közötti legélesebb verseny a szolgáltatások fejlesztésében van. A területen piacvezető GEFCO Magyarország Kft ügyvezető igazgatójával, Zafer Özkökkel beszélgettünk.

Magyarország fontos szereplője a globális szállítmányozási piacnak
Zafer Özkök: A szállítmányozási szektor a bruttó hazai össztermék hat és fél százalékát adja, és forgalma tavaly meghaladta a kétszázmilliárd forintot
Fotó: MH/Papajcsik Péter

– Mi jellemzi a hazai szállítmányozási szektort?

– Beszélgetésünk alatt is több ezer GEFCO kamion és autószállító rója az utakat világszerte. Integrált hálózatunk segítségével negyvenhét országban, ebben a pillanatban is több mint három száz célállomás kiszolgálásán dolgozunk, így mindenképpen egy nemzetközi nézőpontból, a globális trendeket szem előtt tartva közelíteném meg a magyar szállítmányozási szektort. Tapasztalataink szerint a technológia az, ami a leginkább formálja ma a szállítmányozás és logisztika területét. Úgy gondolom, hogy nagy verseny van a cégek között abban, hogy ki tud a technológiai innovációkat felhasználva hatékonyabb és az ügyfelek igényeit minél magasabb szinten kielégítő szolgáltatásokat fejleszteni. A digitális forradalom már átjárja a logisztikát is, ami üdvözlendő, mert a digitalizáció révén még magasabb hozzáadott értékkel bíró szolgáltatásokat tudunk nyújtani az ügyfeleknek. Példaként említhetem a mesterséges intelligencia alapú fogyasztásoptimalizálást, amely hatalmas mennyi­ségű fuvar adatait elemezve segít megtalálni az optimális útvonalat egy szállítmány számára, vagy az IoT eszközök segítségével történő fuvarkövetést, amely lehetővé teszi, hogy a szállítmány útját követni tudjuk. De említhetném a big data elemzésre épülő komplex logisztikai tervezést is. A felsorolt eszközök gyorsabbá, professzionálisabbá, zöldebbé, fenntarthatóbbá és sok esetben költséghatékonyabbá is teszik az áruszállítást, sőt emellett segíthetnek átláthatóbbá tenni a teljes szektor működését is.

– Magyarország ebben az ágazatban hol helyezkedik el a nemzetközi piacon?

– Hazánk fontos szereplője a globális szállítmányozási piacnak. Kiemelt pozícióját elsősorban előnyös, központi földrajzi helyzetének köszönheti. Emellett a szükséges és megfelelő infrastruktúra megléte az, ami kedvező feltételeket teremt az ország számára, és az is fontos, hogy a magyar munkaerő jól képzett szakemberekből áll a szállítmányozás terén. Éppen ezekben látunk mi is lehetőséget, ezért hosszú távra tervezünk Magyarországon, amit az is jelez, hogy Biatorbágyon lévő raktárbázisunk kapacitását ebben az évben a duplájára növeltük. Szintén a kedvező adottságoknak köszönhető, hogy az elmúlt években a magyar iroda mind jövedelmezőségben, mind létszámban folyamatos növekedést mutatott, 2019-ben az alkalmazottaink száma csaknem száz főre bővült.

– Milyen kihívásokkal kell szembenézni?

– Cégünk hetvenéves tapasztalata alapján egy dolog biztos, hogy a logisztika és szállítmányozás területén folyamatos a változás, még inkább fejlődésnek mondanám, ezért képessé kell válni arra, hogy a technológiai innovációk minél gyorsabb integrálásával, például az ellátási lánc automatizálásával – gondolok itt a robotizált árumozgatástól az önvezető szállítójárművekig – még hatékonyabbá tudjuk tenni szolgáltatásainkat, mérsékelve a szektort érintő munkaerőpiaci nehézségeket is. A munkaerőhiány sofőrhiány formájában ugyanis ezt a szektort is érinti Magyarországon és Európában, ami szintén kihívást jelent. Ez egy nagyon gyorsan változó terület, ahol a versenyképesség megőrzésének a gyors alkalmazkodás a kulcsa. Így első helyen ezt említeném. Kihívást jelent továbbá a változó szabályozási környezet is, amely sok felkészült szakértő alkalmazását igényli a legkülönfélébb területeken. Végezetül egy olyan kihívás, ami egyben hatalmas lehetőség is számunkra. Ez pedig a szektort jellemző folyamatos rendelkezésre állás az év minden napján, annak minden percében.

– Milyen eredményekkel büszkélkedhet ma a hazai szállítmányozási szektor?

– A szállítmányozási szektor jelentős szerepet tölt be Magyarországon, szakági források szerint az ágazat a bruttó hazai össztermék hat és fél százalékát adja, és forgalma tavaly meghaladta a kétezermilliárd forintot, ami csak a határokon belül háromszázötvenmilliárd tonna áru megmozgatását jelentette.

– Hogyan tartható szem előtt a fenntarthatóság, mint cél?

– A fenntarthatóság egyre fontosabb szemponttá válik minden szektorban, ezért azt gondolom, hogy fontos fokmérője lehet egy szállítmányozási szolgáltató felkészültségének is. Bár sokan valószínűleg a járművek üzemanyag fogyasztását tennék az első helyre vagy a szén-dioxid-kibocsátást – ami természetesen nagyon fontos –, de talán az egyik legnagyobb fenntarthatósági kihívás a csomagolóanyag. Az újrafelhasználható csomagolás nagyon fontos a hulladék mennyiség csökkentésnek érdekében, ez rengeteg területre kihatással van. Cégünk tavalyi éves hulladékának 69 százalékát sikerült újrafelhasználni, ami nagy eredmény. Persze kiemelten fontos a korszerű járműflotta, optimalizált fogyasztási rendszerek és az intermodális szállítási megoldások alkalmazása is, így a fenntarthatóság segít a szén-dioxid-kibocsátás mellett a költségek csökkentésben is. Büszkék vagyunk arra, hogy idén már a második évben sikerült két százalékkal mérsékelni a szállítással kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátásunkat. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a tengeri, légi, valamint vasúti szállításokra is, ennél a pontnál hadd említsem meg a vasúti fejlesztés fontosságát, a Kínát Európával összekötő vasútvonalat, ami szintén fontos mérföldkő az ellátási lánc optimálisabbá tételében. A vasúti áruszállítás környezetvédelmi szempontból előnyös alternatívát kínál az időkritikus termékek – például a Kínából érkező autóalkatrészek és elektronikai termékek – szállítására, amely jóval olcsóbb és környezetkímélőbb, mint például a légi fuvarozás.

– Milyen innovációs megoldások és fejlesztések zajlanak éppen az ágazatban?

– Fent már utaltam a digitalizációra és az ellátási lánc automatizálására, mint aktuálisan meghatározó trendekre. A különböző digitális platformok és alkalmazások révén hatékonyan nyomon követhetővé válik a teljes ellátási lánc, amely lehetővé teszi az azonnali reagálást és a folyamat optimalizálását például mesterséges intelligencia felhasználásával. Ide tartoznak az olyan innovatív szolgáltatások, mint a My car is there okostelefonos alkalmazás, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kövessék a legyártott gépjárművük háztól házig történő szállítását. Vagy a 360 fokos járműfényképező rendszer, amellyel a vevők még a szállítást megelőzően, interneten tekinthetik meg az új autójukat. w