Gazdaság
Virtuális énünk pénzt és időt spórol
Technológiai és jogi akadálya sincs már annak, hogy bárki, akár magánszemélyként vagy üzletemberként papír helyett elektronikusan írjon alá bármilyen hivatalos dokumentumot

Virtuális énünkkel szinte minden olyan ügyet elintézhetnénk – akár egy okostelefonon is –, amihez eddig ügyfélszolgálatra kellett menni. A digitális transzformációnak köszönhető újítások, úgy mint például az, hogy már nem feltétlenül szükséges a személyes kapcsolat ahhoz, hogy egy fontos ügyet elintézzünk, nem biztos, hogy első hallásra mindenkinek barátságosak – mondta el lapunknak Somkuti András, a Docler Csoport elnöke, a NETLOCK ügyvezetője. Hozzátette: elképzelhető, hogy sokan megijednek, mert a bizalmat még mindig a személyes kapcsolatokban látják, ám számos előnye van, ha az eddig papíron zajló, döntően személyes megjelenést igénylő ügyintézést áttereljük a digitális térbe. Technológiai és jogi akadálya sincs ma már annak, hogy bárki papír helyett elektronikusan írjon alá bármilyen hivatalos dokumentumot. Amikor egy magánszemély, üzletember vagy egy szervezet részére létrehoznak egy digitális identitást, tulajdonképpen ennek a kereteit teremtik meg. Azaz, hogy az adott alany képes legyen jogilag elismert, kontrollált, biztonságos és a virtuális térben is beazonosítható módon hitelesíteni bármilyen tranzakciót – magyarázta a szakember.
Nem utópia, hogy akár minden magyar ember és vállalat rendelkezzen digitális identitással. Mindez képessé tehet bárkit, hogy papír és toll nélkül, a személyes megjelenést kiváltva, távolról, a digitális térben maradva valósítson meg bármilyen jogilag elismert műveletet. Az, hogy van digitális identitásunk is, éppen olyan természetes lehet pár éven belül, mint az, hogy van bankkártyánk, okostelefonunk vagy társadalmi biztosítás számunk – foglalta össze a szakember a NETLOCK legújabb közleményében. Ahhoz, hogy egy szervezet vagy magánszemély rendelkezzen digitális identitással, arra van szükség, hogy egy hitelesítésszolgáltató létrehozzon számára egy egyedi és meghamisíthatatlan digitális azonosítót. Ez az azonosító teszi lehetővé, hogy minden kétséget kizáróan igazoljuk magunkat, cégünket a virtuális térben. Azt a folyamatot, amikor ellenőrzik és tanúsítják, hogy a digitális identitás valóban az adott szervezet vagy személy számára készül, hitelesítésnek nevezik. Ha mindent rendben találnak, sor kerül a digitális identitás létrehozására, az úgynevezett elektronikus tanúsítvány kiadására.
Számos iparágban a piaci verseny és a szabályozói környezet közösen kényszerítik ki a digitalizációt. Ilyen például a pénzügyi szektor is. Ennek egyik látható eleme, amikor a bankfiókban nem papíron, hanem tableten írunk alá. Vannak országok, ahol az állam ösztönzi a digitalizációt. Észtországban például az emberek jelentős része már rendelkezik digitális identitással. A kényelem mellett az észtek rengeteget spórolnak mindezzel, számításaik szerint minden egyes e-aláírással egy eurót. Magyarországon egyelőre inkább a nagy cégek járnak az élen, miközben egyre több kis- és középvállalat ébred rá a digitális átállással járó költségcsökkentés lehetőségeire. Látunk kedvező jeleket arra is, hogy a magyar állam még erőteljesebben nyisson ezen a területen – teszi hozzá. A szakemberek szerint az e-aláírási technológiák rugalmasabbá és kényelmesebbé válásával – akár egy laptop, tablet vagy okostelefon segítségével is írhatunk alá elektronikusan –, valamint az állam ez irányú kifejezett törekvésével egyre több folyamat kerülhet majd át közigazgatási szinten is a digitális térbe.
Hazánkban évente nagyjából ötvenezer tonna papírt használnak el üzleti célra, ez mintegy tízmilliárd oldal. Ennek direkt nyomtatási és papírköltsége mellett nem elhanyagolható a logisztikai költség sem, például tárolni, visszakeresni vagy csupán eljuttatni, postázni a dokumentumokat az aláírókhoz és vissza. A digitális ügymenet kisebb cégek esetén is milliós költségcsökkenést jelenthet a papíralapúval szemben, míg állami szinten milliárdos a megtakarítás, nem számítva a gyorsabb, kényelmesebb ügyintézés lehetőségét, az ügyfélélmény jelentős javulását. Az e-aláírással közigazgatási okmányok, számlák, teljesítési igazolások, fuvarlevelek, orvosi leletek, munkaügyi dokumentumok, szerződések tömegei kerülhetnek át a di-gitális világba.