Gazdaság
Megújuló balatoni közlekedés
Ebben az európai uniós ciklusban átépül a déli parti vasútvonal, megkezdődik az északi villamosítása, közúti csomópont épül, és Kaposváron is fejlesztenek

Fontos közlekedésfejlesztési beruházások kezdődtek, illetve zajlanak a Balatonnál mind a déli, mind pedig az északi parton. Mind a hét projektet támogatja az Európai Unió, bár igaz, hogy különböző mértékben. Mint azt a Portfolio közölte, a beruházásokra összességében 240,9 milliárd forint jut. Ezek közül a legnagyobb költségvetésű az R67-es út Kaposvár és az M7-es autópálya közötti szakaszának, illetve a településeket elkerülő utaknak a megépítése. Ez a beruházás több részletben készül el, viszont a támogatási szerződés szerint 2021. szeptember 30-ig a teljes beruházásnak meg kell valósulnia. Az útépítés költségvetése 96,1 milliárd forint, ebből az uniós támogatás 33,9 milliárd forint, vagyis a támogatási arány 35 százalékos. A Szántód–Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti vasútvonal felújítása 89,2 milliárd forintba kerül, ebből 70,3 milliárd forint az uniós támogatás, azaz 79 százalékos. A dél-balatoni vasútvonal felújításának második ütemét 2020. június 30-ig kell befejezni.
A harmadik legnagyobb közlekedési beruházás a Szabad-battyán–Balatonfüred-vonal villamosítása, illetve a második ütem tervezése, egészen Tapolcáig. Ez 28,5 milliárd forintba kerül, és 22,5 milliárd forint a támogatás, vagyis itt is 79 százalék. Az első szakaszt 2021. december 31-ig kell villamosítani. A dél-balatoni vonal átépítéséhez kapcsolódik a Kaposvár–Fonyód-vonal felújítása: ez 13,1 milliárd forintba kerül, 10,3 milliárd forint a támogatás, vagyis itt is 79 százalékos az arány. A projekt tervezett befejezése 2020. március 31. Ehhez hasonló nagyságrendű az M7-es autópálya és a 710-es főút csomópontjának átépítése. Ezt a csomópontot idén december végéig kell átadni a forgalomnak. A beruházás 10,6 milliárd forintba kerül, ebből az uniós támogatás 7,8 milliárd forint, vagyis 73 százalékos az arány.
A balatoni közlekedési beruházások között még két vasúti projekt szerepel. A dél-balatoni vasútállomások rekonstrukciójára 3,2 milliárd forintot lehet elkölteni, ehhez az unió 2,5 milliárd forinttal járul hozzá. A munkák befejezése 2022. augusztus 31-ig várható. Az észak-balatoni vonalon Balatonkenese és Balatonakarattya átépítésére négyszázmillió forint jut, ebből háromszázmillió forint a hazai forrás. Ennek a befejezési határideje ugyanaz, mint az előzőé, bár itt 82 százalékos a támogatási arány.