Gazdaság

A visegrádi országok adják az uniós autógyártás ötödét

Szerencsés a térség földrajzi elhelyezkedése és az alacsony kamatok, beruházásbarát és stabil a politikai környezet

A V4-ek az Európai Unió autógyártásának 18 százalékát adták 2017-ben, és az autóiparban előállított minden egy euró hozzáadott érték további 1,1 euró hozzáadott értékkel gyarapította a V4-ek nemzeti termékét.

A foglalkoztatási multiplikátor a V4-eknél 2,29, azaz az autóiparban létesített minden munkahely mellé 1,3 munkahely létesült a gazdaság egészében – derül ki a Polish Economic Institute (PEI) lengyel gazdaságkutató intézet MTI-hez eljuttatott tanulmányából. A foglalkoztatási multiplikátor Lengyelországban 2,32, Csehországban 2,59, Szlovákiában 1,65, Magyarországon pedig 2,27. A tanulmány megállapítja azt is, hogy az autóipar meghatározó szerepet tölt be a magyar, a cseh és a szlovák gazdaságban, és kulcsfontosságú jelentőséggel bír további fejlődésüket illetően is. A cseh autóipar állította elő 2017-ben a legnagyobb bruttó hozzáadott értéket, emellett a legnagyobb hatékonysággal termelt a négy ország közül, és a legtöbbet is exportálta. Az autóipari vállalatok száma viszont Szlovákiá­ban nőtt a legnagyobb mértékben, és itt növekedett leginkább a termelés, valamint a hozzáadott érték és a foglalkoztatás mellett a munka hatékonysága. Mindazonáltal Lengyelország számít az autóipari alkatrészek legnagyobb beszállítójának a négy tagország közül. Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban működik a legtöbb vállalat az autóiparban, az autóipari termelés pedig Szlovákiá­ban és Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben, Szlovákiában 2010 és 2017 között megduplázódott, míg hazánkban csaknem kilencven százalékkal emelkedett.

A V4-ek autóipara mindemellett kedvező befektetési feltételeket kínál a világ autóipari vállalatainak. A lengyel kutatóintézet ilyen pozitív tényezőként sorolja fel a térség szerencsés földrajzi elhelyezkedését Európa közepén, az alapvetően beruházásbarát és stabil politikai környezetet, a rendelkezésre álló számos kormányzati fejlesztési programot, a jegybankok által kínált alacsony kamatkörnyezetet, valamint a folyamatosan növekvő, versenyképes munkabéreket és az alacsony társasági adót. Hátrányként említi a tanulmány a munkaerő jellemzően alacsony mobilitását, valamint a megfelelően képzett szakemberek hiányát.

Elhunyt a Volkswagen volt vezetője

Ferdinand Karl Piëch
Ferdinand Karl Piëch
Fotó: MH

Elhunyt 82 éves korában Ferdinand Karl Piëch, a Volkswagen konszern volt vezetője, a német autógyártás jelentős személyisége – közölte hétfő este a német sajtó az egykori vállalatigazgató családjára hivatkozva. Özvegyének közleménye szerint Ferdinand Karl Piëch augusztus 25-én hunyt el váratlanul. Özvegye mellett tizenhárom gyermeke, valamint huszonhat unokája gyászolja. Piëch 1937. április 17-én született Anton és Louise Piëch gyermekeként, és a legendás Ferdinand Porsche – a Volkswagen Bogár tervezője és a Porsche autógyártó cég alapítója – unokájaként. Szakmai pályafutását a Porschénál kezdte, majd az Audinál, végül pedig a Volkswagennél helyezkedett el – közölte a távirati iroda. A wolfsburgi székhelyű vállalat 1993-tól 2002-ig tartó igazgatótanácsi elnöksége alatt vált világkonszernné és a legnagyobb európai autóipari céggé a Volkswagen AG, amelyhez ma olyan márkák tartoznak, mint az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, az MAN, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszongépjárművek. A felügyelőbizottság elnöki tisztségét 2015-ig látta el. (PGI)