Gazdaság
Javult a fizetési morál
Hazánkban a követelések nagy része harminc napnál nem régebbi

Rövid fizetési határidőket szabnak a magyar vállalatok, emiatt sok egyéni ügyfél kér halasztást – derült ki a követeléskezelő Intrum huszonkilenc országra kiterjedő Európai Fizetési Jelentés című reprezentatív kutatásából. Az MTI-nek küldött közlemény szerint Magyarországon a vállalatok átlagosan csak tizenegy nap fizetési határidőt adnak lakossági ügyfeleiknek. Vállalati ügyfelek számára huszonnégy nap, a közszféra intézményeinek adott átlagos türelmi idő pedig harmincegy nap. Az uniós átlag magasabb, különösen a magánszemélyek esetén, ők átlagosan huszonegy napot kapnak a fizetésre, míg a vállalati ügyfelek harmincnégy, a közintézmények harminchárom napot. A lakossági ügyfeleknek egyre rövidebb fizetési határidőket szabnak meg a magyar vállalatok: 2016-ban még tizenhat nap volt az átlagos fizetési határidő, 2017-ben azonban már csak 14, 2018-ban és 2019-ben pedig alig tizenegy nap. Hosszabbodtak ugyanakkor a vállalati ügyfeleknek és a közintézményeknek adott határidők. Magyarországon a késedelmes követelések sem csúsznak túl sokáig: nagy részük harminc napnál nem régebbi. A több mint egy hónapon át csúszó tartozások aránya Magyarországon huszonkét százalék, kisebb, mint az európai átlag. A megszabott határidők rövidülése összefügg azzal, hogy az elmúlt években javult a fogyasztók fizetési morálja, 2016 óta csaknem a felére csökkent a teljesítés és a tényleges fizetés között eltelt idő – mondta a közlemény szerint Deszpot Károly, az Intrum értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója.