Gazdaság

Hatvan és Pusztaszabolcs felé gyorsul a vasút

Emelkedhet a sebesség, az állomásokon nagy sugarú kitérők segíthetik a közlekedést, a pálya mellett megújulnak az épületek, továbbá a biztosítóberendezések

Megújul a vasútvonal Budapest–Hatvan, illetve Budapest–Pusztaszabolcs között. A pálya mellett az állomások is átépülnek, és gyorsulhat a vasúti közlekedés.

Hatvan és Pusztaszabolcs felé gyorsul a vasút
Jól haladnak a pálya-korszerűsítési munkálatok
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

Gőzerővel zajlik a Rákos–Gödöllő és a Kelenföld–Pusztaszabolcs közötti vasútvonalak felújítása. Mindkét elővárosi vasútvonal teljesen megújul, és ezek az eddigi legnagyobb vasúti beruházások Magyarországon. Mint azt a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. lapunk érdeklődésére közölte, a Budapest–Hatvan vasútvonalon már átépült Pécel és Gödöllő között a vasúti pálya, a kivitelezők jelenleg Pécel és Isaszeg állomáson az új gyalogos-aluljárókat építik. Gödöllő állomáson az új gyalogos-aluljáró építése mellett a Szent-Györgyi Albert utcai felüljáró korszerűsítési munkálatai zajlanak. Máriabesnyő megállóhelyen korszerűsítik a felvételi épületet, emellett pályaépítés, zajvédőfalak telepítése, kábelalépítményi munkák vannak folyamatban. Aszód állomáson három vágány már elkészült, jelenleg a peronok és az aluljáró épül. Mint azt érdeklődésünkre a NIF közölte, Rákos és Aszód között az átépítés után óránként 100–120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a jelentősebb sebességemelés Aszód állomástól kezdődik, és Hatvan állomás bejáratáig tart. Ezen a szakaszon a tervezett sebesség százhatvanra emelkedik, Tura külterületén jelentősebb nyomvonal-korrekció révén. A Rákos–Hatvan (80a) vonal átépítése 152 milliárd forintba kerül, ebből 126 milliárd a pálya, illetve a hozzátartozó létesítmények és mintegy 26 milliárd az európai szabványok szerinti egységes vonatbefolyásoló rendszer (ETCS2) kiépítése. A beruházás jövő év végéig készül el.

Ehhez hasonló nagyságrendű építkezés zajlik Kelenföld és Százhalombatta között három ütemben – Kelenföld–Érd, Érd–Ercsi elágazás és innen Pusztaszabolcsig. A három szakasz átépítési költsége 172 milliárd forint. A tervek szerint idén év végéig át lehet adni a Kelenföld–Érd közötti vasútvonalat megújult formában. Itt még leginkább Érd környékén zajlanak pályaépítési munkák. Százhalombatta és Ercsi között 12 kilométeren épül új nyomvonalon vasútvonal, ezáltal Százhalombatta és Pusztaszabolcs között százhatvannal közlekedhetnek a vonatok az átadást követően. A 40a vonal második része – Százhalombatta–Pusztaszabolcs – jövő év végére újulhat meg. Százhalombatta állomás egyébként csaknem kész, itt is új peronok, illetve aluljárók épültek, és megújul az állomásépület is. Az állomás déli végében – Pusztaszabolcs felé – egy új közúti felüljáró is épül. Pusztaszabolcs és Százhalombatta között még Iváncsa állomása újul meg, itt jelenleg peron- és aluljáró-, illetve vágányépítés zajlik. A NIF tájékoztatása szerint a legnagyobb volumenű állomásépítés Pusztaszabolcson zajlik, ahol mind a személy-, mind a teherpályaudvar vágányai átépülnek. Jelenleg vágányzár lépett hatályba, mivel az állomás végponti oldalán (Pécs felé) a vágánykép átépítési munkálatai vannak folyamatban, aminek keretében egyszerre földmunkát, vágányépítést és felsővezeték-építési munkákat végez a kivitelező. Az állomáson a vonatforgalom gyorsítása érdekében összesen 16 nagy sugarú kitérő épül, köztük egy olyan Pécs felé, amelyen mellékirányban százhússzal is közlekedhetnek a vonatok. Így a Pécs és Kaposvár felől érkező gyors- és InterCity-vonatoknak nem kell lelassítaniuk az állomásra érve.

Kapcsolódó írásaink

Megújuló IC-flotta

ĀElkészült a MÁV-Start Zrt. első húsz, saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki vasúti járműjavítási telephelye

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom