Gazdaság

Szédítő sebességgel alakulnak át médiafogyasztási szokásaink

A nagyobb szegmenseken belül az e-sport erős növekedési kilátásokkal rendelkezik, a hagyományos televízió és házimozi lehetőségei most először negatívak

A fogyasztók ma már személyre szabott médiakörnyezetben, saját igényük szerint választhatnak tartalmakat. Ennek hátterében a vállalatok adatelemzés alapján kínálják a megfelelő információs-csomagot, a digitalizáció előrehaladtával már nem tömegeket vesznek célba, hanem irányzott célcsoportokat.

Szédítő sebességgel alakulnak át médiafogyasztási szokásaink
A fiatalok körében az internetes játékok nyertek az esti tévéműsorokkal szemben
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

A fogyasztók örömmel fogadják, hogy több lehetőségük van kiválasztani az igényeikhez igazodó médiatartalmakat, és a vállalatok is egyre inkább a személyes fogyasztói preferenciák szerint alakítják kínálatukat, üzleti modelljeiket – derült ki a PwC Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023 című felméréséből. Alapvető változás, hogy a vállalatok adatelemzés alapján kínálják nekünk a megfelelő médiatartalmat, és nem a fogyasztók tömegét veszik célba, hanem az egyes fogyasztót.

Az eredmény egy olyan új, minden eddiginél személyre szabottabb médiakörnyezet, amelyben a tudatos fogyasztók egyre többféle intelligens eszköz segítségével irányítják saját médiafogyasztásukat. Az általuk fogyasztott médiatartalmat az úgynevezett over-the-top (OTT) szolgáltatásokon keresztül maguk válogatják össze, miközben az intelligens otthon és a felhőalapú szolgáltatásokhoz kapcsolódó gépjárművek egyre több médiatartalmat hoznak az életükbe. A mobilkommunikáció is rohamosan fejlődik, hamarosan jönnek az 5G-s hálózatok, amelyek nagy hatással lesznek a médiatartalmak, elsősorban a videó fogyasztására és továbbítására. A fogyasztók továbbra is aggódnak az adatvédelem és -biztonság miatt. A bizalmat előtérbe helyezve a vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy új adatvédelmi eljárásokat léptessenek életbe. Miközben ezek az alapvető változások végbemennek, a szórakoztató- és médiaipari bevételek világszerte folyamatosan növekednek. A tanulmány szerint – amely ötvenhárom térségen belül tizennégy iparági szegmens bevételi adatait és azok előrejelzését tartalmazza – világszinten a fogyasztók ezirányú kiadásai évente 4,3 százalékkal növekszenek majd a következő öt évben. Ennek hatására az iparági szereplők árbevétele globálisan a 2018-ban mért 2100 milliárd dollárról 2023-ra 2600 milliárdra növekedhet. Az elő- rejelzési időszakban hat szegmens átlag feletti, míg hét szegmens átlag alatti növekedést mutat.

Az egyes szórakoztató- és médiaipari szegmenseket vizsgálva a virtuális valóság (VR) növekedési üteme továbbra is a legmagasabb, de – miután az elmúlt egy évben a fogyasztói kereslet elmarad a várakozásoktól – vezető pozíciója az OTT videószegmenshez képest jelentősen csökkent. A nagyobb szegmenseken belül a podcastok (olyan hang- vagy videóanyagok, amiket az interneten tesznek közzé) és az e-sport rendkívül erős, 28,5 százalékos és 18,3 százalékos növekedési kilátásokkal rendelkezik. A növekedési spektrum alsó részén a hagyományos tévé- és házimoziszegmens kilátásai most először negatívak, mivel a vezeték nélküli technológiákra átálló fogyasztók aránya tovább növekszik, és a DVD-k értékesítése folyamatosan csökken. A nyomtatott sajtótermékek szegmense rendelkezik 2023-ig a legrosszabb kilátásokkal: a bevételek évi 2,3 százalékos visszaesése várható.

Az egész iparágnak új irányt ad a fogyasztói magatartás átalakulása, és a személyre szabás kerül előtérbe. Bizonyos értelemben az új szórakoztató- és médiaipar elszigeteltebbnek tűnik, ugyanis egyre több ember vesz részt a saját maga által fogyasztott tartalomkiválasztásában. A személyre szabásnak van azonban olyan dimenziója is, amely természeténél fogva közösségi, mivel az emberek az online zenelejátszási szolgáltatásokon keresztül lejátszási listákat osztanak meg, filmeket javasolnak barátaiknak a közösségi felületeken, valamint többfelhasználós videójáték-csatákat vívnak. A technológia és a szolgáltatások fejlődése végre lehetővé teszi az emberek számára, hogy a passzívról az aktív tartalomfogyasztásra váltsanak. A tanulmány ennek a változásnak számos jelére felhívja a figyelmet. Az egyik ilyen jel az
a tendencia, hogy a fogyasztók egyre inkább elutasítják a kábel- vagy műholdas szolgáltatók által kínált csatornacsomagokat, és inkább saját ad hoc csomagokat alakítanak ki az OTT-szolgáltatásokból. A globális OTT bevételek 2018-ban elérték a 38,2 milliárd dollárt, és 2023-ra várhatóan ennek csaknem kétszeresét teszik ki. A változás újabb jele az intelligens otthonok elterjedése, melyen belül a hangvezérléssel működő eszközök értékesítése 2023-ra világszerte eléri a négyszáznegyvenmilliós darabszámot, ami 38,1 százalékos növekedést jelent.

Az 5G hatása a következő évtizedben az egész technológiai, média- és távközlési értékláncban érezhető lesz. Felgyorsítja a személyre szabás felé mutató trendet, így könnyebben, kényelmesebben és olcsóbban lehet majd még több médiatartalmat elérni telefonon és más mobileszközön. Az 5G legfontosabb hatásai közé tartoznak a kiváló minőségű videók – beleértve az élő események, például sport- és koncertközvetítések – zökkenőmentes streamelése, a mesterséges intelligencia (AI) jobb kihasználása, valamint a videójátékokban, a virtuális valóság és kiterjesztett valóság (AR) alapú tartalmakban a sebesség és a képminőség nagymértékű javulása – mondta Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője.

Kapcsolódó írásaink

Új minőségű tudással a jövőbe

ĀA legkorszerűbb technológiákra képeznek a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrumban, vannak olyan tárgyak, amelyeket teljes tanéven keresztül IT-cég szakemberei oktatnak