Gazdaság

Fontos csomópont a trieszti kikötő

Tavaly ötven százalékkal növekedett a forgalom, mintegy háromezer tehervonat-szerelvény érkezett ide a régióból

Trieszt a legfontosabb adriai kikötő, eddig is jelentős volt az oda irányuló vasúti forgalom, ami tovább növekedhet az új vámszabad terület révén. Utat és további lehetőséget nyitva ezzel a tengeri fuvarban érdekelt magyar exportcégeknek.

Fontos csomópont a trieszti kikötő

A magyar vasúti árufuvarozás versenyképességét is fokozza a kormány által megvásárolt koncessziós terület a trieszti kikötőben. A vámszabad kikötőben a tervezett százmillió eurós (mintegy harmincmilliárd forint) beruházással a kapacitás évente mintegy kétmillió tonna, avagy 78 ezer konténer lehet, ami jelentős könnyebséget nyújt a magyar exportőröknek. Trieszt a legfontosabb adriai kikötő, tavaly 62,7 millió tonna árut, illetve tízezer vonatot raktak itt át. Az elmúlt években jelentős beruházások folytak a városban az infra­struktúrát, a kapacitást és a modern berendezéseket illetően. Mint azt a vasúti árufuvarozó Rail Cargo Hungaria (RCH) vezetése közölte, az ide érkező forgalom tavaly ötven százalékkal növekedett: mintegy háromezer vasúti szerelvény érkezett ide Ausztriából, Csehországból, Magyarországról, Szlovákiából és Németországból. Az összes vasúti teherforgalom négy év alatt megduplázódott a városban: immáron tízezer vonat közlekedik a térségben.

A trieszti szabadkikötő Olaszország és Ausztria gazdaságának fontos logisztikai fordítókorongja, jelentős szerepet tölt be a teljes közép- és dél-európai térségben, továbbá hozzáférést biztosít a tengeri Selyemúthoz. A város az egyik fontos fuvarozási csomópontja az interkontinentális, a földközi-tengeri, de akár a Kínát is elérő rövid, közép- és hosszú távú összeköttetéseknek. A Rail Cargo Group – a csoportba tartozik az RCH is – a következő években is a hálózat intenzív kibővítésére törekszik a trieszti kikötőben – közölték.

Magyarország számára a Triesztben megvalósítandó beruházás különösen fontos, lévén Olaszország hazánk ötödik legnagyobb kereskedelmi partnere, egyben az ötödik legfontosabb beruházó. Hazánkban jelenleg hétszáz olasz vállalat több mint 15 ezer munkavállalót foglalkoztat. Trieszt és Budapest között eddig is gyors ütemben fejlődtek a gazdasági kapcsolatok: míg 2015-ben még csak hetente egy vonatpár közlekedett a két város között, mára azonban ez a szám húszra emelkedett. Ennek a mennyiségnek a jelentős részét, több mint egyharmadát az RCG bonyolítja. A kikötő jelentősége növekszik a magyarországi konténerfuvarozás esetében is. A hazai konténerforgalom nagysága meghaladja az évi mintegy 450 ezer TEU mértéket. Ennek a mennyiségnek a 63,7 százalékát a közút, 36 százalékát a vasút bonyolítja.A Magyarországra tengeren érkező áruk logisztikai kezelésében jelenleg a horvátországi Fiume (Rijeka), a szlovéniai Koper és az olaszországi Trieszt kikötői vesznek részt. Az RCH évente mintegy 1600 vonat közlekedtetésében vesz részt a különböző magyar export és import viszonylatokban, összesen mintegy 120 ezer TEU árumennyiség vasúti operátori feladatait ellátva. Ezzel évente hetvenezer kamion közlekedésétől mentesíti a közutakat, és sok százezer tonnával csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Kapcsolódó írásaink