Gazdaság
„Más lenne a helyzet, ha lenne egy nemzeti légitársaság”
Szijjártó Péter: A hatóságok mindent megtesznek azért, hogy érvényesüljenek az utasok jogai

Új járatokat indít a Wizz Air Erdélybe, Marosvásárhelyre, valamint az oroszországi Kazanyba az őszi–téli időszak kezdetével – jelentette be tegnap Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A Liszt Ferenc-repülőtéren tartott eseményen a Wizz Air vezetőjét az utastájékoztatást ért problémákról kérdezték a sajtó munkatársai. Mint ismert, több problémás eset is történt az utóbbi időben, néhány hete harminc ember maradt Bécsben, szintén júniusban a cég London–Budapest járatának utasai egy napig a Gatwick Repülőtéren vesztegeltek. Márciusban a fővárosi kormányhivatal pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt bírságolta meg a légitársaságot, mert januárban a Dubajból Budapestre tartó járat utasai a feladott poggyászuk egy része nélkül érkeztek meg a célállomásra.
Lapunk azon kérdésére, hogy mit kívánnak tenni a könnyebb elérés érdekében (sok panasz volt arra vonatkozólag, hogy szinte lehetetlen a telefonos ügyfélszolgálattal való kommunikáció), Váradi József elmondta: terveznek ilyen téren fejlesztéseket, folyamatosan invesztálnak azért, hogy jobban elérhetők legyenek. Elismerte, hogy amikor krízishelyzet alakul ki, és 5–10 percenként változik a helyzet, kommunikációs rések alakulhatnak ki, emiatt egy jobban működő call centert és mobiltelefonon küldött információkat ígért. Arra az újságírói kérdésre, hogy az elégtelen utastájékoztatás miatt vizsgálódik-e gyakran a fogyasztóvédelem, elismerte, hogy ez részben a cég felelőssége.
A vezérigazgató szerint több oka van a gondoknak, de hangsúlyozta, hogy vannak olyan problémák is, amelyekről a légitársaság nem tehet. Ilyennek nevezte például az általános szakemberhiányt, az európai légi irányítást katasztrofálisnak nevezve. Elmondta: volt olyan eset, amikor nem a légitársaság hibája miatt késett a gép, éjszaka egy másik repülőtérre irányították az utasokat, és ott nem volt lehetséges rögtön szállást szerezni nekik. Ilyen esetekben lehet azt mondani, hogy védjük meg a fogyasztókat, de van, amikor ez fizikailag lehetetlen és megoldhatatlan – tette hozzá. Váradi József arról is beszélt, hogy a Wizz Air évente mintegy tízmilliárd forint kártalanítást fizet. Az egyszerűsített beszállítókapukról úgy véli, eleve rossz döntés volt azokat felépíteni, és bármi más jobb megoldás lenne.
Az ezzel foglalkozó hatóságok határozottan és pártatlanul el fogják végezni a munkájukat, hogy érvényesüljenek a jogszabályok és az utasok jogai – nyilatkozta lapunknak Szijjártó Péter. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy más lenne
a helyzet, ha lenne egy nemzeti légitársaság, meg kellene kérdezni a szocialista kormányokat, miért kótyavetyélték el a Malévot. Ebben a helyzetben vagyunk, ebből kell főzni – tette hozzá.