Gazdaság

Uniószerte jelentősen eltér az autópálya-használat díja

A kapus rendszer előnye, hogy tényleg csak azért az útért fizetünk, amit igénybe veszünk, viszont ez így rendszerint többe kerül, mint az időalapú megoldás

Eltérőek az autópálya-tarifák az európai országokban, van, ahol az autósok olcsón tudnak haladni, máshol viszont – leginkább Nyugat-Európában – meglehetősen drágák a gyorsforgalmi utak.

Uniószerte jelentősen eltér az autópálya-használat díja
A kapuk mindenütt lassítják a sztráda forgalmát, azonban kártyával is fizethetünk
Fotó: AFP/Thierry Zoccolan

Nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetniük az autósoknak a gyorsforgalmi utak igénybevételéért, és korántsem a magyar úthasználat a legdrágább. Európa államaiban a díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: a matricás (időalapú) és a kapus rendszerrel. Utóbbi általában jóval drágább, és bizonyos időszakokban komoly torlódások is kialakulnak, ezzel leginkább Horvátországban találkozhat a magyar autós. A kapus megoldás előnye, hogy tényleg csak azért az útért fizetünk, amit igénybe veszünk, viszont ez rendszerint jóval drágább, mint ha időalapon térítünk – adta hírül az E-autopalyamatica.hu portál.

Elkezdődött a 2019-es üdülési szezon, és a magyar autósok számára sem mindegy, hogy milyen körülmények között és mennyit fizetnek az autópálya igénybevételéért. A szomszédos országok közül Ausztriában is a hazaihoz hasonló, időalapú matricás rendszer érvényes, a matrica a hazai benzinkutakon és online formában is megvásárolható. A tíznapos autópálya-matrica ára 9,20 euró, a két hónaposé 26,80 euró. Az éves 89,20 euróba kerül. A tíznapos matricánál a lyukasztás napja az érvényesség első napja. A lakókocsi, utánfutó nem matricaköteles. Ennél egy kicsit bonyolultabb és drágább Horvátország, ahol kapus rendszerben tudunk fizetni az autópályákon. A kapuknál készpénzzel (kuna, euró) és bankkártyával is fizethetünk, továbbá egy ENC nevű fedélzeti eszköz segítségével megállás nélkül, csupán lelassítva, kimondottan az eszköz használóinak kialakított külön sávon haladhatunk tovább. Románia teljes úthálózatán matricás fizetőrendszer használatos. A személyautó kategóriában az egy hétig érvényes matrica ára három euró, az egy hónapos változat hét euró. Szerbiában is kapus rendszeren keresztül egyenlíthetjük ki az úthasználat díját a portál összeállítása szerint. Fizethetünk készpénzzel is, de a kártyás fizetés a kapuk mindegyikénél lehetséges. Az egyes szakaszokért 1,5 és 6,5 euró közötti összeget kell leszurkolnunk.

Északi szomszédunknál, Szlovákiában szintén a miénkhez hasonló, időalapú matricás rendszer érvényes. Személyautó kategóriában a tíz napig érvényes martica ára tíz euró, az egy hónapig érvényesé 14 euró, motorkerékpárral az autópályák igénybevétele ingyenes. Szlovéniában is időalapú a matricás rendszer, az egyhetes matrica ára 15 euró, az egy hónaposé harminc euró. A matricák beszerezhetők a helyi benzinkutaknál, Magyarországon a Mol-kutaknál. Ukrajnában nem kell fizetni a gyorsforgalmi utak igénybevételéért. A népszerű úti célnak számító Németországban az autópályák igénybevétele személyautóval és motorkerékpárral minden szakaszon ingyenes.

Közel sem ilyen egyszerű a helyzet Franciaországban, Olaszországban vagy Spanyolországban. Itt mindenhol fizetőkapus rendszer működik. Franciaországban az egyes szakaszokért öt és nyolcvan euró közötti összeget kell kifizetni. Léteznek nem fizetős autópálya-szakaszok is, a fizetős szakaszokat a felhajtó előtt mindig a „PÉAGE” felirattal jelzik. Olaszországban is kapuknál kell fizetni, készpénzzel vagy bankkártyával, illetve vehetünk előre feltöltött Viacardot. Itt is meglehetősen magas a díj, a különböző szakaszokért 2,3 és 55,5 euró közötti összeget kell fizetni. Spanyolországban kilenc-tíz euró közötti összeggel kell száz kilométerenként számolni. Svájcban az autópályák és autóutak használatához éves matricát kell vásárolni, ami negyven svájci frank. Lengyelország is kapus rendszerrel szedi az útdíjat, az A1, A2 és A4 jelű autópályákon kell fizetni. Motorkerékpárral 0,5 zloty/kilométer, személyautóval egy zloty/kilométer a tarifa. Bulgáriában a hétvégi matrica ára tíz leva, a heti 15, a havi harminc, a negyedéves 54, míg az éves matrica 97 levába kerül. Csehországban a tíznapos matrica 310 korona, az egy hónapig érvényes 440 koronába kerül.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom