Gazdaság

Új szabályokat határoz meg az unió a drónokra

Az Európai Bizottság feladata lesz, hogy konkrét követelményeket határozzon meg a működési távolságra, a stabil repülés és az automatikus leszállás biztosítására

Európa-szerte egyre több drón jelenik meg a légtérben, ezért az Európai Bizottság (EB) uniós szabályokat fogadott el annak érdekében, hogy az emberek védelmét és biztonságát a levegőben és a földön is biztosítsa.

Új szabályokat határoz meg az unió a drónokra
Körömi János: Fontos az azonosítás
Fotó: MH/Ficsor Márton

Az EB tájékoztatása szerint az elfogadott jogszabály elsődleges célja, hogy egységes uniós biztonsági előírásokat hozzanak létre a drónok hivatásos és szabadidő jellegű használatára vonatkozóan. Az új szabályozás mindenképpen fontos lépés, ami elősegíti a felelős drónhasználatot – nyilatkozta lapunknak Körömi János, a Clue Drone tulajdonosa. Hozzátette: ebből is látszik, hogy az Európai Unió is fontos területnek tartja a dróntechnológiát, ami az élet számos területén teheti könnyebbé és kevésbé veszélyessé a munkát. Elmondta, nagy örömükre szolgál, hogy a drónos permetezés elől is újabb adminisztratív akadály hárul el azzal, hogy magánterület felett ezeknek a drónoknak a működési magasságán nem lesz szükség eseti légtérengedélyre.

Az új szabályozás leszögezi, hogy a repülő eszközök tervezése és gyártása során be kell tartani az unió alapvető biztonsági és személyes adatok védelmére vonatkozó követelményeit. Az elfogadott kiegészítő végrehajtási rendelet szerint az uniós tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a drónokat súlyuktól függetlenül egyedi azonosítóval lássák el, valamint kötelezően regisztrálják azokat az illetékes hatóságnál.

A jövő évtől kezdődően az üzemeltetőknek is azonosíthatónak kell lenniük, ugyanis a reptetésre alkalmas eszközök jelentős veszélyt jelenthetnek az emberekre, a magánéletre, a környezetre nézve, valamint kárt okozhatnak vagyontárgyakban. Az EB közölte, a 25 kilogrammnál kisebb súlyú drónok üzemeltetői bizonyos feltételek mellett előzetes engedély nélkül is reptethetik majd eszközeiket. Esetükben kitétel ugyanakkor, hogy a drónok nem repülhetnek 120 méternél magasabbra, előírás továbbá az is, hogy az üzemeltetőnek saját látómezejében, az emberektől távol kell tartania az eszközt.

A tagállamoknak úgynevezett repülési zónákat kell meghatározniuk, ahol a drónokat használni lehet. Azok a területek, amelyekre a drónok nem repülhetnek be, magukban foglalhatják a repülőtereket, azok környékét, vagy a városközpontokat.

Hozzátették, az Európai Bizottság feladata lesz, hogy konkrét követelményeket határozzon meg a maximális működési távolságra, és arra, hogy kötelezően beépített, automatikus rendszerek segítségével biztosítható legyen a balesetek elkerülése, a repülés stabilizálása és az automatikus leszállás.

El lehet kerülni a forgalmi dugókat

Kína már a jövő útján: ötödére csökken a szállítmányok kézbesítési ideje

Elindította városi drón szolgáltatását a DHL Express májusban. Ennek keretében elsőként Kínában kezdte meg stratégiai partnerségét az EHang dróngyártó és -forgalmazó céggel. A DHL Express szállítmányozó vállalat és az intelligens, automatizált légi járművekre specializálódott EHang között kialakult együttműködés célja, hogy létrehozzanak egy teljesen automatikus, intelligens, okosdrón segítségével végrehajtott szállítási szolgáltatást. Céljuk, hogy a drónokkal megoldják a háztól házig kézbesítés akadályait Kína nagyvárosaiban. Lapunk kérdésére a DHL Express Hungary illetékese elmondta, hogy az adott kormánynak mindig engedélyeznie kell a szolgáltatást, ami Kína esetében abszolút támogatást élvezett. Azt is megtudtuk, hogy jelenleg egy gyártó küldeményeit szállítják drónnal, naponta kétszer. A cég hozzátette, a magánszemélyeknek még várniuk kell az ilyen típusú szolgáltatásra. Az útvonallal kapcsolatban közölték: a drón nem mehet olyan útvonalon, ahol repülési tilalom van, illetve a lakossági területeket is kerüli. Emellett egy kontrollközpont segítségével végig figyelik a drón útját, ha esetleg bármi probléma merülne fel. A drón a saját tárolójáról száll fel, és oda is száll vissza, ami három méter magas, így elkerüli az emberek közelségét. Ezzel a technológiával el lehet kerülni a forgalmi dugó okozta késéseket és kellemetlenségeket. Az új megoldás az eddig negyven perces leadási időt nyolc percre csökkenti, a normál közúthoz viszonyítva pedig nyolcvan százalékkal költséghatékonyabb a kézbesítés folyamata, ráadásul csökken a szén-dioxid kibocsátás is. Az EHang Falcon drónja nyolc propellerrel és négy karral rendelkezik, és öt kilogramm súlyt képes elvinni. A drónokkal történő kiszolgálás a futárcég reményei szerint növeli a vállalat kapacitását, ezzel új ügyfeleket érhetnek el. A kínai bevezetést követően a DHL-nél már további útvonalakon is gondolkodnak.

Kapcsolódó írásaink