Gazdaság

Hatékony a díjszedés a fizetős utakon

Bartal Tamás: A külföldiek körében lényegesen magasabb a bliccelési hajlandóság, mint a magyaroknál, ugyanakkor biztosítani kell, hogy bejöjjenek a költségvetési bevételek

Nem érdemes csalni a hazai fizetős útszakaszokon, mert mindenki a látókörünkbe kerül, és sokkal drágább a büntetés, mint az útdíj – nyilatkozta lapunknak Bartal Tamás,a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója. Leginkább a külföldiek fizetési hajlandósága csökkent az elmúlt években.

Hatékony a díjszedés a fizetős utakon
Társaságunk ki tudja szűrni a potyázókat és a rendszámtrükkmestereket
Fotó: Papajcsik Péter

– Úgy hirdetik, hogy 2019 az ellenőrzések éve a NÚSZ Zrt.-nél. Miért szükséges az ellenőrzések fokozása pont idén?

– Leginkább azért, mert a kimutatásaink szerint növekedésnek indult a bliccelők száma, elsősorban a külföldiek körében. Úgy tűnik, hogy a magyarok sokkal inkább szabálykövetők. Nekünk viszont kötelességünk fellépnünk azokkal szemben, akik csalnak, azzal együtt, hogy nem elsődleges célunk a büntetés. Ugyanakkor biztosítanunk kell, hogy bejöjjenek a költségvetési bevételek, vagyis az állam ne károsodjon, másrészt a lehetőségeinkhez mérten a tisztességes vállalkozások bliccelés okozta versenyhátrányát is csökkenteni kell.

– Mennyire jellemző a bliccelés a hazai fizetős úthálózaton?

– Az e-útdíj-rendszerben, vagyis a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek esetében 2014-ben a bliccelők negyven százaléka volt belföldi, hatvan százaléka külföldi. Tavaly ez az arány a belföldieknél 23 százalékra csökkent, a külföldieknél viszont 77 százalékra emelkedett. Az e-matricánál 2014-ben az arány a belföldiek, illetve a külföldiek esetében 43 és 57 százalék volt, viszont tavaly már a nem fizetők hetven százaléka volt külföldi. Legutóbb húsvét környékén volt helyszíni ellenőrzési kampányunk: több mint háromezer járművet néztünk meg, a bliccelési ráta háromszázalékos volt, ezen belül a jogosulatlan úthasználók 93 százaléka volt külföldi, ami beszédes.

– Említene néhány példát, hogy milyen formában ellenőrzik a forgalmat?

– A kamerákkal felszerelt kapuinkkal és az út mellett álló autóinkkal már sokan találkozhattak szerintem. Ez az alaprendszer. Ezen kívül van még a közlekedők lassításával vagy megállításával megvalósuló helyszíni ellenőrzés, ami az autópálya-pihenőkben történik. A következő az ellenőrzések legújabb típusa, amikor a NÚSZ különleges kamerával felszerelt, mozgó autókból, tehát menet közben végez ellenőrzést, ami megkerülhetetlen. A rendszert még csak néhány hete mutattuk be, de száz bliccelőt máris elkaptunk, köztük a rendszámukat a kapuk előtt lebillentő, így nehezen látható szellemkamionosokat és az útdíjat csak a kapuk közelében fizető potyázókat. Az informatikai rendszerünket képessé tettük arra, hogy az ellenőrzőkapukkal is ki tudjuk szűrni a rendszámtrükkmestereket. Utóbbi esetében a letakart, lebillentett, megbuherált rendszámokkal közlekedők egy idei fejlesztésnek köszönhetően egyedi technikai azonosítót kapnak, amelyet az adóhatóság is lát, és ez alapján akár a rendőrséggel közösen el tudják kapni a csalárd kamionosokat. Ugyanis ha nincs is rendszám, nekünk akkor is van jó minőségű átnézeti képünk a teherautóról, aminek segítségével a hatóságok be tudják azonosítani a szabálytalankodót.

– Mennyire hatékony a behajtás?

– A nagyobb teherautókra a rendőrség szabja ki a bírságot, a személyautókra vonatkozó pótdíjat mi szedjük be, azt tudom mondani, hogy nemzetközi összevetésben is nagy hatékonysággal. Több nemzetközi behajtóirodával is együtt dolgozunk, hogy a külföldieket is elérjük. Egyébként a külföldiek nemcsak a jogosulatlan úthasználatra hajlamosabbak, de ha már megbüntettük őket, a pótdíjbefizetésre is nehezebb őket rávenni, mint honfitársainkat. Csalni nem érdemes, mert mindenki a látókörünkbe kerül, és a büntetés mértéke minden helyzetben jóval magasabb az útdíjnál.

– A gazdaság növekedésével egyenes arányban növekszik a forgalom. Milyen forgalomnövekedést tapasztalnak?

– Személyautóknál ötszázalékos volt tavaly a forgalomnövekedés a díjfizetős utakon, a kamionoknál pedig tizenkettő.

– Mennyi lehet idén a bevétel?

– Tavaly 315 milliárd forint folyt be, idén 368 milliárd forintot tervezünk. Jövőre csaknem négyszázmilliárd forint a költségvetési előirányzat.

– Mennyire működnek költséghatékonyan?

– Ami az ellenőrzést illeti, a vállalat 126 ellenőrző kapuval egyidejűleg 340 forgalmi sávot figyel, csaknem 1200 kamerával. Ezeket kiegészítve negyvenöt – ezen belül egyelőre öt, menet közbeni ellenőrzésre is képes – kamerás járművel figyeljük a forgalmat, és nyolc úgynevezett mobil csoportos egységgel végzünk – megállításos vagy lassításos – ellenőrzést a magyarországi autópálya-pihenőkben. Ami a teljes működési hatékonyságunkat illeti, az útdíjbevételekhez viszonyítva a költségeinket tíz százalék körül tartjuk, ezzel világszinten ott vagyunk a legolcsóbb útdíjszedő cégek között.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom