Gazdaság
Központban az infrastruktúra
Folytatódik az autópályák országhatárig való elvezetése, a régióközpontok gyorsforgalmiúthálózatba történő bekapcsolása, illetve a kerékpár- és közutak fejlesztése

A kiadások a 2020. évi költségvetési javaslat alapján 1166,7 milliárd forintot érnek el az idei költségvetési törvényben szereplő 1399,7 milliárd forinttal szemben, a bevételek pedig 124,2 milliárd forintot az idei 110,3 milliárd forint után. A szaktárca jövő évi költségvetésében a közlekedési ágazat 94,1 milliárd forintot fordíthatna a közúthálózat fenntartására és működtetésére, 29,9 milliárd forintot az útdíjrendszer működtetésére. A vasúthálózat fejlesztésére mintegy 24,1 milliárd forintot, kiemelt közúti projektekre több mint kétszázmilliárd forintot költenének. A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítására összesen több mint 63,5 milliárd forint kiadással terveznek.
A törvényjavaslat általános indoklása szerint az infrastruktúra-fejlesztési program keretében folytatódik az autópályák országhatárig való elvezetése, a régióközpontok gyorsforgalmi úthálózatba történő bekapcsolása, illetve térségi fejlesztési elemekre a közútfejlesztés. Az uniós társfinanszírozású vasúti projektek mellett – a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztésén felül – hazai költségvetési forrásból folytatódnak egyes, a gazdasági növekedést szolgáló vasúti infrastrukturális beruházások. A kerékpáros létesítmények fejlesztésére csaknem 16 milliárd forintot terveznek. A hazai fejlesztésű programok közül a Hungaroring Sport Zrt. csaknem 14,8 milliárd forint támogatást kaphat. A Nemzeti Infokommunikációs Stratégia végrehajtásához kapcsolódó feladatokra csaknem 9,8 milliárd forintot fordíthatna a tárca, a zöldgazdaság finanszírozási rendszerre összesen 39 milliárd forintot, a hulladékgazdálkodási feladatok támogatására 14,4 milliárd forintot.Az Irinyi Terv iparstratégiai támogatásaira összesen csaknem 2,5 milliárd forint, a beszállítófejlesztési programra csaknem hárommilliárd forint, az Ipar 4.0 programra 1,4 milliárd forint állna rendelkezésre jövőre a tárca költségvetésében, az építőipari ágazat technológiai korszerűsítését, a hatékonyság növelését csaknem 6 milliárd forinttal támogatnák. A közlekedési közszolgáltatások közül a vasúti pályahálózat működtetése 106 milliárd forint költségtérítést kap jövőre, a vasúti személyszállítás 173 milliárd forintot, az autóbusszal végzett személyszállítás állami költségtérítése jövőre kilencvenmilliárd forint lesz.
Röviden
Azt szeretnénk elérni, hogy a magyar gazdaság az eddig elért eredményeit megvédje, a gazdaság az idei első negyedévben 5,3 százalékkal bővült, de egyes előrejelzések szerint mind a világgazdaság, mind az eurózóna gazdasági bővülése lassul, a kormány ezért dolgozta ki a gazdaságvédelmi akciótervet – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter. (ZD)
Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a Világgazdaság hétfői számában megjelent interjúban felvetéseket fogalmazott meg a magyar családok pénzügyi tudatosságának és biztonságának megerősítése érdekében. A munkavállalók bérének kötelező elvonásáról nem az ÁSZ elnöke, hanem Varju László, az Országgyűlés Költségvetési bizottságának elnöke, a Demokratikus Koalíció alelnöke beszélt. (ZD)
A DK arra szólította fel a kormányt, hogy vonja vissza azt a javaslatot, amelynek értelmében évi 500 millió forintos jövedelemig jelentős adókedvezményt kapnának a külföldi labdarúgók. A párt kijelentésére a Pénzügyminisztérium így reagált: a valóság az, hogy az itt dolgozó hivatásos sportolók már évek óta választhatják az ekho szerinti, kedvezményes adózást. (ZD)