Gazdaság

A látszatfelújítás nem érték

A vásárlók inkább választják azt a lakást néhány millióval drágábban, amelyik igényesen korszerűsített, és nem kell hozzányúlni, mint azt, amelyikre átfogó tatarozás vár

Még mindig az igényesség dominál a lakásvásárlásnál. A minőségi és korszerű felújítás a részleges javítgatásokkal szemben megtérülő befektetésnek mutatkozik, ugyanis a vevők hajlandók néhány millióval többet fizetni az olyan ingatlanokét, amelyek állapota nem igényel nagyobb beavatkozást, azonnal lakható.

A látszatfelújítás  nem érték
A tisztasági festés ideig-óráig képes csak elfedni az épület rejtett hibáit
Fotó: MH

Ha valaki el szeretné adni az ingatlanát – amely általában a legjelentősebb vagyontárgya –, az a célja, hogy minél jobb áron kelljen el. A Balla Ingatlan szakértői közleményükben felhívták a figyelmet azokra a tényezőkre, amelyekre nem árt figyelni. A legelső dilemma, amivel általában az eladóknak szembesülniük kell, hogy a jobb ár elérése érdekében vajon szükség lehet-e ingatlanuk felújítására, és ha igen, milyen mértékben.

Amiben a szakértők régóta egyetértenek, hogy a tiszta lakás mindig vonzóbb. Ez egy egyszerű, házilagos tisztasági festést jelent. Hiszen mint Hart Erzsébet, a Balla Ingatlan VIII. és IX. kerületi irodáinak szakmai vezetője mondta, ez hozzásegít ahhoz, hogy egy olyan lakást is el lehessen adni, ahonnan korábban annak megjelenése miatt kimenekültek az érdeklődők. Azt ugyanakkor hozzátette, hogy az úgynevezett látszatfelújítás nem érték. Tóth Viktória, a Balla Ingatlan XIII. kerületi irodájának szakmai vezetője is úgy vélekedett, hogy egy műszaki és esztétikai felújítás költségét nem kapja vissza a tulajdonos az eladásnál.

Ugyanakkor egy-két éve a szakértők azt is látják, hogy egy minőségi, kifejezetten luxuskivitelű, teljes körű felújítással is jól járhat egy eladó lakás tulajdonosa. Ennek oka, hogy kevés most a jó minőségű lakás a piacon, továbbá kevés az elérhető és jó kivitelező.

Mindeközben a vevők elsősorban a felújított, jó állapotú, szép ingatlanokat keresik, és ezekért hajlandók is megfizetni a magasabb árakat. Ez azt jelenti, hogy inkább választják azt a lakást néhány millióval drágábban, amelyik igényesen korszerűsített, és nem kell hozzányúlni, mint a felújítandót – magyarázta Rácz Gyula László, a Balla Ingatlan XVIII. kerületi irodájának szakmai vezetője.

Ez azonban valódi, minőségi felújítást kell hogy jelentsen. Egy rossz minőségű, átlagos vagy részleges felújításnak, tehát pusztán egy ablakcserének, laminált padló lerakásának nincs sok értelme.

A teljes felújítás arról szól, hogy kicserélik a teljes gépészetet, korszerűek a nyílászárók, valamennyi burkolat új, és nem egyszerűen lecserélik azokat, hanem minőségi alapanyagokat használnak a felújításnál, azaz a lakás szinte már-már luxusérzetet kelt. Ez azonban nem olcsó: Hart Erzsébet szerint ügyfeleik általában száz és kétszázötvenezer forintot költenek négyzetméterenként otthonuk minőségi renoválására. Azt is megjegyezte, hogy a közepes állapotú, lakható lakások ugyanúgy eladhatók, mint a teljesen felújítandók vagy az extra minőségben felújítottak, csak figyelni kell az ár/érték arányra.

Nélkülözhetetlen a minőségi szöveg és fotó

Amennyiben az ingatlan készen áll az eladásra, tehát eldöntöttük, hogy mennyit áldozunk a felújításra, akkor jöhet maga az értékesítés, aminek egy hirdetéssel futhatunk neki. Ehhez kell a jó szöveg és főleg a jó fotók, mert a fotó nélküli hirdetéseket már meg sem nézik az emberek – jegyezte meg Hart Erzsébet. Az ingatlanhirdetéseket böngészve ugyanis az érdeklődők az alapvető szűrési paramétereket követően mindjárt a fotókat nézik meg. Látni akarják, miként néz ki az ingatlan, lehetőleg minden helyiségét, a lakást kívülről-belülről, minden szögből, tökéletes minőségben, nagy felbontásban. A szakember szerint fontos, hogy hassunk az érzelmekre is, de a képek közelében elhelyezett rövid kiemelések, címkék a leghatékonyabban megjegyezhető információk.

Évekig tartó értékesítési időt okozhat a túlárazás

A hirdetéshez mindezek mellett szükség van az ár megfelelő meghatározására is, ami a legnagyobb problémát tudja okozni az eladók számára. Ilyenkor ugyanis befolyásolja az összeget az érzelmi kötődés az ingatlanhoz, valamint az áremelkedésről szóló hírek. Az ingatlanközvetítők tapasztalatai szerint nagyon sokan árazzák túl mostanában az ingatlanaikat, általában a többi hirdető hirdetési árait véve alapul, amelyek azonban köszönőviszonyban sincsenek a valós értékesítési árakkal. Sokan irreális elképzelésekkel lépnek be az eladási folyamatba, és akár hónapokig, évekig is piacon tartják az ingatlant a valóságtól elrugaszkodott árral. A hirdetési átlagárakban nem tükröződik egy adott ingatlan valamennyi adottsága. Egy ingatlan árát ugyanis nemcsak a környék befolyásolja, hanem sok egyéb tényező is, például a lakás, a társasház állapota, az emelet, a lift, a tájolás, az alaprajz, a kilátás, a zaj – jelezte Schneider Zoltán, a Balla Ingatlan belvárosi irodájának szakmai vezetője.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom