Gazdaság

Jól teljesít a gazdaság, jut pénz útprogramra

Fontos cél, hogy a megyeszékhelyek, ipari parkok, gazdasági övezetek be legyenek kötve a hálózatba

Idén és jövőre jelentős autópálya-átadások lesznek, fontos elkerülő- és bekötő utak épülnek, továbbá az M1-es forgalmának a csökkentésére is készülnek a tervek.

Jól teljesít a gazdaság, jut pénz útprogramra
Idén elkészül a 67-es Kaposfüred és Látrány közötti négynyomú szakasza
Fotó: Katona László

Magyarország 2016 és 2023 között összességében 3200 milliárd forintot költhet a hazai gyorsforgalmi- és közúthálózat fejlesztésére. Ebből 1800 milliárd forint a költségvetési, 1400 pedig európai uniós forrás – közölte a napokban egy szakmai háttérbeszélgetésen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A hazai gyorsforgalmi úthálózat ebben az időszakban ezer kilométerrel bővül, a legfőbb célkitűzés, hogy a megyeszékhelyek, az ipari parkok és a gazdasági övezetek be legyenek kötve a hálózatba, és az autópályák lehetőség szerint elérjék az országhatárokat. Idén elkészül az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti 67 kilométer hosszú szakasza, megépül a 2x2 sávos gyorsforgalmi út Üllő és Cegléd között. Az M4-es esetében megkezdődik az Abony-Törökszentmiklós közötti út építése. Ugyancsak elkészül a 21-es főút négysávosítása Hatvan és Salgótarján között, az M2-es autóút Budapest és Vác között, a 67-es út Kaposfüred és Látrány közötti 33 kilométer hosszú, négynyomú szakasza, az M70-es autópálya 2x2 sávos lesz végig, és megépül a nyíregyházi elkerülő.

Tervezik a Kőszeg és Szombathely közötti gyorsforgalmi út megépítését, továbbá bekerül az országos útprogramba a Szombathely-Körmend-Zalaegerszeg közötti út négynyomúsítása. Új elkerülő út épülhet Kazincbarcikánál, Sajószentpéternél, Jászberénynél, Pusztaszabolcsnál, új Tisza-híd létesül Szolnoknál, és elkészül az M25-ös Eger és az M3-as autópálya között. A Közép-Duna-völgyben a Kalocsai Duna-híd építési engedélye már rendelkezésre áll, és megvalósíthatósági tanulmány készül a Kaposvár-Szigetvár-országhatár közötti szakasz megépítésére. Szintén a tervek között szerepel egy új út építése Győr és Dunaszerdahely között – mondta az államtitkár. Közölte az is, hogy a magyar–szlovák határátmeneten három új híd épül. Ugyancsak bekerül az útprogramba az M3-as autópályát a Hatvani Ipari Parkkal összekötő út megépítése. Jövőre összességében 225 kilométer új autópálya és gyorsforgalmi útszakasz készül el. Így 2x2 sávos lesz az M15-ös, elkészül az M85-ös Csornától Sopronig, az M4-es Cegléd és Abony, és Berettyóújfalu és az országhatár között. A 2x2 sávos 67-es út végig megépül az M7-es és Kaposvár között, illetve megvalósul a 471-es út felújítása a Debrecen-Hajdúsámson szakaszon.

Mosóczi László elmondta, hogy megkezdődik az engedélyezési és kiviteli tervek készítése az M4-M8-as autópálya Székesfehérvár-Dunaújváros-Kecskemét szakaszának a megépítésére. Ezzel összefüggésben a kormány tervezi Komárom és Székesfehérvár között a 13-as és 81-es főutak négynyomúsítását, illetve egy új elkerülő épülne Fehérvár déli részén. Ezek a beruházások azért lennének fontosak, mert így tehermentesíteni lehetne az M1-es autópályát, így nem kellene mindenhol 2x3 sávosra bővíteni. Az M0-ás továbbépítéséről az államtitkár elmondta, hogy a 11-es és a 10-es főutak közötti szakasz építési engedélye rendelkezésre áll, a nyugati szakasznak – ez épülne az M1-esig – azonban még nyomvonalváltozata sincs. Az államtitkár szerint a kormány támogatja az M2-es Vác és Parassapuszta közötti szakaszának megépítését, ehhez azonban egyeztetni szükséges a szlovák féllel, hogy ők Zólyom irányába hol szeretnének utat építeni. A románokkal viszont sikerült megállapodni az M49-es határmetszéspontjáról.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy a Magyar Falu Programban az idén és jövőre ötven-ötven milliárd forint áll rendelkezésre a vidéki bekötő- és összekötőutak korszerűsítésére  az ötezer fő alatti települések esetében, 2019-ben a programban egyébként 430 kilométernyi útszakasz újul meg.

Újraindul a vonatközlekedés

Keleti pályaudvar
Keleti pályaudvar
Fotó: Katona László

A hétvégén befejeződik a kéthetes karbantartási munka a Keleti pályaudvaron, május 27-én, hétfőn újraindulhat a menetrend szerinti vonatközlekedés – jelentette be tegnap Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Kiemelte, hogy az elvégzett munkáknak is köszönhetően javul a pályaudvar szolgáltatási színvonala, a menetrendszerinti közlekedés, és az eddigieknél jobban el lehet majd kerülni az esetleges üzemzavarokat. A távirati iroda beszámolója szerint ismertette, a Keleti pályaudvar kéthetes karbantartása során újraaszfaltozták az utasforgalmi területeket a csarnok egész területén, és modern LED-es utastájékoztató kijelzőfalat alakítottak ki, korszerűsítették a térvilágítást, lebontották a korszerűtlen büféket, pavilonokat, javították a vasúti pályát és a felsővezeték-hálózatot. Közölte: szeretnének egy új, korszerű utascentrumot kialakítani jövőre az aluljáró szinten, ahol egyebek közt nemzetközi és belföldi jegypénztárat hoznának létre.
(PGI)

Kapcsolódó írásaink

Megújul és bővül az M1-es

ĀA beruházás alatt figyelembe veszik, hogy az autópálya nagy forgalmi igényű szakasz, de az átépítés alatt irányonként két sáv megmarad a járműveknek

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom