Gazdaság
Jobban figyelnek a környezetre az áruházláncok
A csomagolóanyagok, a boltokban kapható táskák és számos más termék területén az üzletláncok már keresik a lehetőségeket, amelyek csökkentik a műanyag-felhasználást

A fenntarthatóság és a környezetvédelem érdekében a civil szervezeteken, szakembereken és az önkénteseken kívül az áruházláncok is hozzájárulnak ahhoz, hogy minél kevesebb műanyagszemét kerüljön környezetünkbe. Különféle szemléletformáló, hulladékcsökkentő és tudatosságot ösztönző kampánnyal ösztökélik a vásárlókat arra, ne tépjék korlátlanul a zacskókat, ne juttassák ki a műanyagot a boltból, óvják és védjék a környezetet.
Az ALDI áruházlánc vállalati felelősségvállalási alapelveinek része a „fenntartható csomagolás” témaköre. Az ALDI a kenyerek és péksütemények, a hús, a gyümölcs és a zöldség szállítására többnyire már most is többször használatos rekeszeket alkalmaz, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálja – hívta fel a figyelmet az áruházlánc vezetősége lapunknak megküldött válaszaiban. Ezzel párhuzamosan figyelembe veszik azt is, hogy mely élelmiszereket kell megvédeni a környezeti hatásoktól, hiszen csomagolás nélkül számos termék gyorsabban romlik, így pedig az élelmiszerhulladék mennyisége nőne, ezért a vállalat átfogó és valóban fenntartható megoldáson dolgozik. A cég Magyarországon már 2018-ban is számos intézkedést vezetett be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében négyezer tonnányi kartonpapírral kevesebbet vett igénybe a tavalyi év során, mint egy évvel korábban. Az idei év eleje óta a biobanán csomagolás nélkül érkezik az üzletekbe, amely mintegy 3,5 tonnányi műanyaghulladék csökkenést jelenti éves szinten. Ezzel párhuzamosan a vállalat megszünteti az „Azon melegében” látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűket is: legkésőbb 2019 végéig eltűnnek az üzletekből, a vásárlók a pékárukat fém fogóeszközzel vehetik majd le a pultról. A csomagolóanyagok, az áruházakban kapható táskák és számos más termék területén is folyamatosan keresi az alternatívákat az áruházlánc, amelyek csökkentik a környezeti terhelést. A műanyagok felhasználását csökkentő stratégia részeként továbbá az ALDI Magyarországon még 2019-ben kivezet kínálatából számos, egyszer használatos műanyag terméket, többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat. Kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy csökkentsék az üzletekben keletkező műanyag és egyéb hulladékok mennyiségét. Az év folyamán több olyan akciót is tervez a vállalat, amely a csomagolás és a hulladékok területén a fogyasztói tudatosság növelését segíti.
A SPAR a szegedi, győri, és tatabányai áruházaiban újrahasználható zöldség- és gyümölcstároló tasakokkal buzdítja vásárlóit a környezettudatos magatartásra. Az áruházlánc újabb zöld kezdeményezése egyedülálló a hazai kiskereskedelemben, hiszen akár több éven keresztül is használhatják a vásárlók az egyszerűen kezelhető, többször használatos zsákokat. „Felelős nagyvállalatként az a célunk, hogy minél kevésbé terheljük a környezetünket. Ezért nagy figyelmet fordítunk arra, hogy jelentősen csökkentsük a hulladék mennyiségét, támogassuk a szelektív hulladékgyűjtést, és minden áruházunkban környezetkímélő energia-felhasználási, hűtési és világítási technológiákat alkalmazzunk. Idén március 20-ától pedig alternatív megoldást kínálunk vásárlóinknak a környezettudatossá jegyében: a többször használatos tasakok kevesebb műanyag zacskó felhasználását jelentik, vagyis hozzásegítenek az élhetőbb környezethez” – hangsúlyozta lapunknak Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. Hazánkban a SPAR áruházak zöldség-gyümölcs részlegeire kihelyezett újrahasználható tasakokat a vásárlók 599 forintért szerezhetik be. A zsákok egységcsomagjai három darab mosható és szalaggal jól zárható, tartós, többször használatos tasakot tartalmaznak.
Ma Magyarországon az egy főre jutó éves nejlonzacskó-felhasználás harminc darab. Ez a szám elsőre nem tűnik soknak, ám ha megszorozzuk az ország lakosságával, akkor az közel háromszázmillió zacskót jelent. Egy másik kimutatás szerint hazánkban egy nap alatt egymillió műanyag zacskó fogy. A műanyag zacskók azért veszélyesek, mert nem, vagy csak lassan bomlanak le, és mivel még mindig sokan a szemetesbe dobják ahelyett, hogy szelektív hulladékgyűjtőbe tennék, a kidobott zacskók akár ezer évig szennyezhetik a bolygónkat. Az Európai Unió hulladékra vonatkozó irányelvei közt szerepel, hogy a 2014-es szinthez képest 2019-re nyolcvan százalékkal csökkenteni kell a zacskóhasználatot, ennek érdekében egyre több tagállam lép fel törvényi eszközökkel, közöttük Magyarország is.
A Lidl Magyarország a már bejelentett intézkedések mellett további kétszáztíz tonnával csökkenti a műanyag-felhasználását az év végéig a saját márkás ásványvizek PET-palackjainak súlycsökkentésével, továbbá műanyag-csomagolásának visszaszorításával. A cég közleményében szerepel: az áruházlánc idén júniustól a vastagabb és színnel nyomtatott fólia helyett egy átlátszó, vékonyabb és festékmentes fóliát használ fel minden ásványvizének egységcsomagolására. A fejlesztések révén kevesebb fóliára lesz szükség, továbbá a nyomatlan fólia könnyebben újrahasznosítható, használata által pedig elkerülhetők a víz-és légszennyezést okozó festési folyamatok – ismertették. A Lidl 2018-ban jelentette be, hogy 2025-re húsz százalékkal csökkenti a műanyag felhasználását, saját márkás termékei plasztik csomagolásainak újrahasznosíthatóságát pedig száz százalékig biztosítja. Első lépésként tavaly augusztusban a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntették el a műanyagot, majd bejelentették, hogy 2019 végéig az áruházlánc megszünteti az egyszer használatos műanyag termékek – a szívószálak, eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák – értékesítését.
Minisztériumi szinten is tudatosságformáló kampány indul. Három szemléletformáló rendezvényt szervez az Innovációs és Technológiai Minisztérium a következő két hétvégén. Az eseménysorozat részeként hulladékból készült műalkotások kiállítására és kétnapos családi piknikre várják az érdeklődőket. Bemutatnak egy új, tudatos vásárlásra ösztönző applikációt is.