Gazdaság

Régiós érdek az LNG terminál

Hazánk számára alkupozíciót jelenthet tulajdonrészt vásárolni az Adriai-tengerre építendő létesítményben, a cseppfolyósított gáz részben alternatívája lehet az orosz importnak

Az állam számára kedvező lehet, ha tulajdonrészt vásárolnánk a tervezett horvátországi gázterminálban. Versenyképes ár esetén szerepet vállalhatnánk a régió ellátásában is.

Magyarország számára növelné az ellátásbiztonságot és az alkupozíciónkat az oroszokkal szemben, ha tulajdonrészt vásárolnánk a tervezett horvátországi LNG-terminálban – nyilatkozta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője azzal kapcsolatban, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban bejelentette: Magyarország kész 25 százalékos tulajdonrészt vásárolni az esetlegesen megépülő LNG-t (Liquid Natural Gas) tároló terminálban.

A Tomislav Coric horvát környezetvédelmi és energetikai miniszterrel folytatott tárgyalásáról Szijjártó Péter elmondta: a közép-európai térség számára kritikus fontosságú kérdés, hogy tudja-e diverzifikálni – vagyis csökkenteni a kockázatot – a gázbeszerzési forrásait. Erre több forgatókönyv is létezik, az egyik egy cseppfolyósított gáz fogadására alkalmas terminál építése a horvát tengerparton – mondta a távirati iroda beszámolója szerint. A külügyminiszter hangsúlyozta, Magyarországnak is az a stratégiai érdeke, hogy a terminál megépüljön, és versenyképes áron kínáljon gázbeszerzési forrást az országnak. Közölte: a magyar állami cégek azonban csak akkor kötnek le gázmennyiséget, ha az üzletileg is megéri, hiszen ha a jelenlegi gázbeszerzési forrásoknál drágábban vennének gázt, annak viselni kellene a terhét, és Magyarország versenyképességének egyik fontos alapja a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzése.

Pletser Tamás ugyanakkor úgy véli, hogy kizárólag üzletileg nem érné meg egy ilyen tározóban tulajdonrészt vásárolni, ez leginkább állami érdek. Egyrészt az ellátás, másrészt az alkupozíció miatt. Ezzel együtt ha ténylegesen versenyképes áron jutna hozzá Magyarország az LNG-hez, szerepet vállalhatnánk a régió gázellátásában is – tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy mikor épülhet meg az új terminál, a szakértő elmondta: a horvát kormány terveiben mintegy tíz éve szerepel ez a beruházás. Abban az esetben ha kedvező döntés lesz, két-három éven belül elkészülhetne a létesítmény. Ez egyébként a tengerre épülő terminál lenne, mobil, vagyis elszállítható egyik helyszínről a másikra.

Kapcsolódó írásaink