Gazdaság

Terítéken az azonos típusú adók összevonása

Üdvözlendő, hogy a kormány már elindult az egyszerűsítések útján, ez a lépés csökkenti az adminisztrációs terheket

Összevonhatóak is lennének kisebb, egymásra nagyon hasonlító adónemek, azonban vannak olyan közteherfajták is, amelyek eltörlése vagy beolvasztása a kívánt céllal ellentétes hatást érne el, pluszköltséget és többletadminisztrációt jelentene az érintetteknek.

Terítéken az azonos típusú adók összevonása
Fotó: MH

A legnagyobb költségvetési bevételeket öt területről szedi be az állam. A legnagyobb ezek közül a foglalkoztatással kapcsolatos munkavállalói és munkáltatói járulékteher, a második az áfa, a harmadik az szja, a negyedik a jövedéki adó és az ötödik a társasági adó – válaszolta lapunk megkeresésére Honyek Péter, a PwC Magyarország adószakértője. Hozzátette, ezek a terhek együtt csak a NAV által beszedett közterhek kilencven százalékát teszik ki, és egyáltalán nem tartalmazzák a helyi adókat. Ezért ha a többi adónemet eltörölnénk, akkor jelentős mértékben emelni kéne a főbb adónemeket – magyarázta a szakértő.

Vannak olyan adónemek, amik könnyítik, csökkentik a cégek vagy a magánszemélyek adóterhét. Ilyen a KATA, a kisvállalati adó, az EVA, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho), az egyszerűsített foglalkoztatás napi ötszáz vagy ezer forintos terhe. Ezek megszüntetése bizonyos adózói csoportoknak nagy adó- és adminisztrációs tehernövekedést eredményezne, ugyanakkor vannak adónemek, amik hasonlítanak, és ezért akár összevonhatók is lennének. Az egyik ilyen a négyféle járulék – a nyugdíjjárulék, a természetbeni egészségbiztosítási járulék, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék és a munkaerőpiaci járulék. Ezeknek a megkülönböztetése azért szükséges, mert bizonyos esetekben a dolgozó személyeknek nem kell mindegyiket fizetnie. Például egy megbízási szerződés keretében – és nem munkaviszonyban – dolgozó személy nem fizet munkaerőpiaci járulékot – és ezért nem is kap álláskeresési járulékot. Ha ezt a négy adónemet egységesítenék, akkor az ellátási oldalhoz is hozzá kellene nyúlni, azaz biztosítani kellene például a munkáját elvesztő megbízott részére is a munkanélküliek ellátásait.

Egy másik összevonható adónem a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás. Ennek a két adónemnek az adóalapja gyakorlatilag ugyanaz, csak az adóalanyi kör tér el minimálisan. Például az egyéni vállalkozók vagy az alapítványok nem fizetnek szakképzési hozzájárulást, így nekik ez a változás adóemelkedést eredményezne. Sokszor felvetik, hogy a társasági adó és a helyi iparűzési adó is összevonható lenne. Ez – mutatott rá Honyek Péter – nem igaz, mert bár egy gyár esetén az adóalap gyakorlatilag megegyezik, addig egy szolgáltató központ esetén a kétszázalékos helyi iparűzési adó majdnem akkora teher lehet, mint a kilencszázalékos társasági adó. Ezen felül a helyi iparűzési adó önkormányzati bevétel, annak központosítása a települések szuverenitását csökkentené.

Az energiaellátók jövedelemadója könnyen összevonható lenne a társasági adóval – emelte ki a szakértő. Ugyanígy egybe lehetne boronálni szerinte az innovációs járulékot és a helyi iparűzési adót, vagy éppen az építményadót a telekadóval. Fontos, hogy bár az adóalap hasonlít, a személyi kör vagy az adómérték más. Üdvözlendő, hogy a kormány már elindult az egyszerűsítés útján, így 2019-től az egészségügyi hozzájárulás adónemet az állam megszüntette, pontosabban azt a szociális hozzájárulási adó részévé tette. Ez a lépés hosszú távon biztosan csökkenti az adminisztrációs terheket.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom