Gazdaság
A minőségi élelmiszert keresik a vevők húsvétkor
A szabadidős programokkal járó kiadások magasabbak a korábbinál, és a gyerekeket is szokás megajándékozni a tavaszi ünnepen – mondta lapunknak Vámos György

Március–április az az időszak, amikor az év két legalacsonyabb forgalmú hónapját, a január–februárt követően jelentősen megugrik a kiskereskedelmi forgalom egésze, amely akár a százmilliárd forintot is meghaladhatja – nyilatkozta lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára hozzátette: természetes, hogy ilyenkor az élelmiszer-forgalom növekszik meg a legjobban, hiszen ez adódik a húsvét ünnepi jellegéből, de megjegyezte, hogy ilyenkor az iparcikkforgalom is emelkedik. Egyrészt mivel jön a jó idő, a szezonváltás miatt a ruházati forgalom is élénkül, másrészt a szabadidős programokkal járó költések is megugranak, hiszen a húsvéti ajándékozás a gyerekek részére is már szokássá vált, ami szintén növeli a családi kiadásokat. Vámos György kifejtette, a húsvéti ünnephez kötődő élelmiszer-vásárlás értéke ötven-hatvan milliárd forintra tehető, ez az az összeg, amennyiért az ünnepi asztalra sonkát, tojást, csokoládét és különböző italféleségeket szerzünk be.
Az MTI által megkérdezett áruházláncok mindegyike arra számít, hogy a nagypénteki munkaszüneti nap csak átrendeződéssel jár, az azt megelőző és az utána következő napra koncentrálódhat a kieső pénteki forgalom.
A CBA Kereskedelmi Kft. az MTI kérdésére jelezte, a húsvét változatlanul a második legnagyobb forgalmú időszak az évben, minden termékből több fogy ilyenkor, de a legnagyobb mértékben a húsvéti szezontermékek forgalma bővül – írták. A CBA szintén azt tapasztalja, hogy a vevők évről évre többet vásárolnak, és egyre inkább a magasabb minőségű termékeket keresik, nagyobb arányban fogynak a hagyományos érlelésű húsféleségek, illetve a csokoládéfigurák közül a magas kakaótartalmúak.
A vevői igények változásával kapcsolatban két tendenciáról számolt be az Aldi áruházlánc, tapasztalataik szerint nő a kereslet a prémium minőségű termékek iránt, illetve egyre többen keresik és választják a magyar termékeket.
Az Auchan Magyarország közölte, a húsvéti időszakban tíz százalék feletti forgalomnövekedésre számítanak az előző év azonos időszakához képest, az előző hónaphoz képest pedig harmincszázalékosra. A húsvéti bevásárlás már öt héttel az ünnep előtt elkezdődött.
A Spar Magyarország tájékoztatása szerint húsvét hetében akár ötven százalékkal is nagyobb lehet a forgalom egy átlagos héthez képest, és mintegy harminc százalékkal megnő a vásárlások átlagos értéke. A friss áruk vásárlása náluk is az utolsó hétre koncentrálódik. Idén kétszáz tonnát meghaladó kötözött sonka értékesítését várják.
A Tesco-Global Áruházak Zrt. arról számolt be, a húsvéti időszak forgalma másfélszerese az átlagosnak. A füstölt termékek éves forgalmának körülbelül a felét teszi ki a húsvéti értékesítés.
Telt házat hoz a hétvége a hoteleknek
Az egész országban teljes kihasználtsággal üzemelnek a szállodák húsvétkor, a szobák átlagára öt-tíz százalékkal magasabb a tavalyinál – írja az MTI. Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke elmondta: Budapesten telt ház lesz húsvétkor, a fővárosban a két-három éjszakás foglalások jellemzőek. A négynapos hosszú hétvégén az ország összes régiójában jelentős lesz a vendégforgalom. A félpanziós csomagok a legnépszerűbbek, de vannak speciális húsvéti ajánlatok is. (DV)