Gazdaság

Komoly fuvarozási lehetőségek a fiumei kikötőben

Cél a forgalom növelése a közútról a vasúti áruszállítás irányába, ami több ország között biztosítja a fenntartható növekedést és a gazdasági együttműködést

A magyar vasúti árufuvarozás számára is lehetőséget rejt az adriai fiumei (rijekai) kikötő fejlesztése. A budapesti árufuvarozó terminált is be lehetne kapcsolni a forgalomba.

Komoly fuvarozási lehetőségek a fiumei kikötőben
Nyugodt vizeken: a fejlesztések is biztosítják a régiós együttműködést
Fotó: Wikipedia

Erősíti jelenlétét, egyben bővíti kapacitásait az Osztrák Szövetségi Vasút áruszállítással foglalkozó cég, a Rail Cargo Group (RCG) a fiumei kikötőben. Az RCG a hazánkban is piacvezető árufuvarozó vállalat, a Rail Cargo Hungaria – az egykori MÁV Cargo – tulajdonosa. A kapacitások bővítéséről írt alá a napokban együttműködési megállapodást az RCG és az adriai kikötőt üzemeltető Luka Rijeka vezetése. Horvátország jelentős beruházásokat végzett a kikötőben az elmúlt években, az együttműködés pedig lehetőséget ad a vasúti árufuvarozás további térnyerésére. Rijeka kikötője ugyanis komoly lehetőségeket nyújt a vasúti áruszállítás számára – nyilatkozta a társaság vezetése. Ehhez segítség az a 186,6 millió eurós beruházás, amely jelenleg folyamatban van. A cél az, hogy a kikötőt egy erős és intermodális csomóponttá fejlesszék az Adrián.

Az osztrák vasútvállalat egyébként meglehetősen aktív Horvátországban, ahol negyedszázada van jelen. Az árufuvarozó piac egyik ágaként három éve alapítottak egy vasútvállalatot. Közölték, a kikötő és Ausztria közötti forgalom évi egymillió tonna, a legfontosabb árufajta a nyersanyag, az érc és a szén.

Mint azt Denis Vukorepa a rijekai kikötői hatóság igazgatója elmondta, a fejlődés jót tesz a közép-európai gazdaságnak, és az együttműködés az RCG-vel kiemelten fontos számukra. Nem mellesleg létre kell hozni a kapcsolatot a budapesti BILK terminál és a rijekai kikötő között, így biztosítva az együttműködést Közép Európa növekvő gazdasági régiójával. A cél az, hogy növeljék a forgalmat a vasúti áruszállítás irányába a közútról. Ez egyben megerősíti a kikötőt, és segíti a fenntartható növekedést.

Bartłomiej Pastwa a Luka Rijeka igazgatóságának tagja elmondta, hogy a szerződés lehetővé teszi a további együttműködés erősítését a fejlődő kikötőben. Az RCG tavaly 115 millió tonnát fuvarozott, árbevétele 2,2 milliárd euró – mintegy hétszázmilliárd forint – volt, és 8700 munkavállatót foglalkoztatott a csoport Európában, ebből kétezer embert Magyarországon.

Kapcsolódó írásaink