Európai Unió
Belátták, hogy Magyarországnak igaza volt?

A lap értesülése szerint Emmanuel Macron, Giorgia Meloni és Friedrich Merz már meg is állapodtak a főbb célkitűzésekről, amelyeket a Bizottság elnökéhez intézett levélben kívánnak megfogalmazni. A dokumentum elküldését a következő hetekben tervezik.
Az első számú prioritás: az autóipar támogatása a technológiai semlegesség irányába történő átmenet során. A három vezető olyan célzott pénzügyi eszközök létrehozását javasolja, amelyekkel biztosítani lehetne az európai gyártók versenyképességét a globális piacon. Ez a lépés különösen aktuális az elektromobilitás és az alternatív hajtásláncok térnyerésének fényében.
A Politico Morning Mobility korábban már beszámolt arról, hogy a három főváros közös kezdeményezésen dolgozik. Meloni június végén az olasz parlamentben is utalt a készülő levélre, amely szerinte „válasz kell legyen az ipari lemaradás veszélyére”.
A La Repubblica szerint a vezetők a járműgyártáson túlmenően más stratégiai ágazatokra is ki kívánják terjeszteni a közös fellépést. A tervezett levél a védelmi ipar, az innováció és az űrkutatás kiemelt támogatását is szorgalmazza, emellett konkrét javaslatokat tartalmaz majd az energiaárak féken tartására.
A részletek még egyeztetés alatt állnak. Franciaország például határozottabban támogatja az elektromos járművek állami ösztönzését, míg Németország óvatosabban közelíti meg a kérdést. A lap szerint ez az egyik olyan pont, ahol még nincs teljes egyetértés a három ország között.
Szintén vita övezi, hogy említést tegyenek-e a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról. Franciaország és Olaszország egyaránt fenntartásokat fogalmaztak meg a dél-amerikai országokkal kötendő egyezménnyel kapcsolatban – elsősorban mezőgazdasági és környezetvédelmi aggályokra hivatkozva –, míg Németország inkább a megállapodás ratifikálása mellett érvel.
Az iparpolitikai összefogás hátterében egyre erősödő aggodalmak állnak az EU globális pozícióvesztéséről, különösen a kínai és amerikai technológiai versenytársakkal szemben. A három ország közösen igyekszik nyomást gyakorolni Brüsszelre, hogy ne csupán szabályozási, hanem beruházási oldalról is támogassa az európai gazdaságot.