Európai Unió
Megkülönböztetésért kiált a bio állateledel az EU-ban

A bio állateledel címkézésre vonatkozó szabályok frissítése kapcsán az Európai Parlament és a Tanács ideiglenes megállapodásra jutott a naprakésszé tett szabályokról, hogy összhangba hozza azokat az emberi fogyasztásra készülő bioélelmiszerek címkézésére vonatkozó szabályokkal. Ahhoz, hogy az állateledel viselhesse az EU biologóját, a termék összes mezőgazdasági összetevője 95 százalékának organikusnak kell lennie. A frissítésre azért volt szükség, mert az ökológiai címkézésről szóló jelenlegi szabályozás csak akkor teszi lehetővé a takarmányok bio jelölését, ha az összes mezőgazdasági összetevő ökológiai termelésből származik - az állateledelre vonatkozó mentesség nélkül. Az intézményközi tárgyalások eredményeként létrejött megállapodásról - amelyet az Európai Bizottság 2023. június 28-án hagyott jóvá -, várhatóan még szeptemberben szavaznak az Európai Parlament plenáris ülésén.

Az EU állateledel ágazata
Az Európai Állateledel Szövetség (European Pet Food Association - FEDIAF) adatai szerint 2021-ben majdnem minden második uniós háztartásnak, konkrétan a háztartások 46 százalékának volt házi kedvence - 340 millió háziállat. A FEDIAF ágazati statisztikája szerint az összes uniós háztartás körülbelül egynegyedében van legalább egy macska, ami egyenlő arányban van a legalább egy kutyával. Az uniós állateledel piac pedig 29,1 milliárd eurót tesz ki éves szinten. Ezen a piacon 10,5 millió tonna állateledel terméket értékesítenek évente. Az állateledel-ipar éves növekedési üteme 5,1 százalék, a kapcsolódó szolgáltatások és termékek piaca pedig 24,5 milliárd euró.
A FEDIAF azt is megjegyzi, hogy az állattulajdonosok 99 százaléka igazi családtagként tekint kedvencére, és ezért olyan állateledelt keresnek, amely megfelel a saját ízlésüknek. Főként ez vezetett oda, hogy megnőtt a keresletet a „természetes”, „nyers” és „bio” állati élelmiszerekhez. Egy kutatási és piaci jelentés szerint legalább 132 kisállat élelmiszergyártó vállalat és mintegy 200 gyártóüzem volt Európában 2019-ben. A jelentés becslései alapján az európai állateledel-piac 2022 és 2027 között éves szinten 3,9 százalékos ütemben fog növekedni, főként annak köszönhetően, hogy megnőtt és tovább növekszik a kelet-európai kereslet és az állateledel „humanizálása”.

2022-ig az uniós jog szerint takarmányfajtának számító bio állateledel címkézésére a nemzeti törvények, vagy nemzeti törvények hiányában az általuk elfogadott vagy elismert magánszabványok vonatkoztak az EU tagállamaiban. Az ökológiai takarmány előállítására vonatkozó szabályokat a 2007. évi ökológiai termelésről és címkézésről szóló rendelet foglalta össze, amely azonban nem tartalmazott a takarmányok címkézésére vonatkozó szabályokat. Helyette előírta az Európai Bizottságnak, hogy ezeket a szabályokat másodlagos jogban rögzítse. Ez meg is történt az Európai Bizottság 889/2008/EK rendeletében, amely előírja, hogy a tápok szárazanyagának 95 százaléka ökológiai eredetű termelésből kell származzon, ha a feldolgozott takarmányt ökológiai címkével látnák el. Az állateledel kizárásra került ezekből a szabályokból, ennek a kérdésnek a szabályozását a tagállamokra bízták. A 2018-as ökológiai termelés és címkézés szabályozás, amely 2022-ben lépett hatályba, megváltoztatta az ökológiai takarmányokra vonatkozó szabályokat. A takarmányoknál csak a mezőgazdasági összetevők 100 százalékát engedélyezte az ökológiai termelésből származóként vagy bioként jelölni, kivétel nélkül az állateledelre is felülírva a nemzeti szabályok alkalmazásának lehetőségét.
Az Európai Bizottság javaslata
Az Európai Bizottság 2022. november 28-án rendeletjavaslatot fogadott el az ökológiailag tartott kedvtelésből tartott állatok eledeleinek címkézéséről. Az indokolásban a testület megjegyezte, hogy a címkézésre vonatkozó új követelmények az állateledelek esetében szigorúbbak voltak, mint az emberi fogyasztásra szánt bioélelmiszerek címkézése esetében (amelyek címkézhetők bioként, ha a mezőgazdasági összetevők 95 százaléka bio), és ezt a két rendszert össze kell hangolni. Az Európai Bizottság azzal érvelt, hogy a kedvtelésből tartott állatok eledele eltér a többi takarmánytípustól, mivel nem élelmiszert termelő állatok számára használják, és közvetlenül a végső fogyasztóknak értékesítik – gyakran ugyanazokban az üzletekben, ahol az élelmiszert is. Ezenkívül megjegyezte, hogy az állati takarmányokról szóló rendelet már különbséget tesz az egyes szempontok között a nem élelmiszer-termelő állatoknak, például kedvtelésből tartott állatoknak szánt takarmányok és az élelmiszerekben felhasznált állatok takarmányának címkézése esetében. Ezen túlmenően a hatályos (2018-as) ökológiai termelésről és címkézésről szóló rendelet szerint, amikor a takarmánykeverék gazdát cserél a vállalkozások közötti tranzakciók során, a címkének kötelező tartalmaznia információkat az ökológiai takarmány-alapanyagok teljes százalékáról. Ez lehetővé teszi azt, hogy az állattartó telepek megfelelő tájékoztatást kapjanak az általuk használt takarmányról, még akkor is, ha nem minden összetevő bio.

Ilyen árnyalt információkra azonban nincs szükség a vállalkozások és a fogyasztók közötti tranzakciókban: a fogyasztókat csak akkor tényszerű ezért tájékoztatni, ha az állateledel 100 százalékban bio. Az Európai Bizottság ezért azt javasolta, hogy a bioként jelölt – beleértve az olyan kifejezéseket, mint például „bio” vagy „öko” – állateledelnek legalább 95 százalékban ökológiai mezőgazdasági összetevőket kell tartalmaznia, összhangban az élelmiszerekre vonatkozó követelményekkel. Minden bioként címkézett, előre csomagolt állateledel szintén köteles lenne viselni az EU ökológiai termelés logóját. A 95 százaléknál kevesebb szerves összetevőt tartalmazó termékek esetében, az ökológiai termelésre való hivatkozás csak az összetevők listájában lenne megengedett. Fel kellene tüntetni az ökológiai összetevők teljes százalékos arányának feltüntetését a teljes mennyiséghez viszonyítva, a mezőgazdasági összetevők esetében. Az összevető listában a bio összetevők kiemelése, különböző színekkel, a betűk mérete és stílusa nem megengedett.
Az Európai Parlament és a Tanács
Az Európai Parlamentben az aktát a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Bizottsághoz (AGRI) utalták, amely Martin Häuslingot (Zöldek/EFA, Németország) jelölte ki előadónak. 2023. április 24-én az AGRI elfogadta jelentését: miközben támogatta az Európai Bizottság javaslatának főbb pontjait, javasolta: a vadászatból vagy halászatból származó fő összetevőt tartalmazó állateledelet is fel kell tudni címkézni mint bio, miként az élelmiszereknél. A jelentés átmeneti időszakokat is javasolt, amelyek lehetővé teszik a termelők számára felkészülni az EU biologó kötelező használatára és az előállított előrecsomagolt bio állateledel értékesítésére a korábbi szabályok szerint a készletek kimerüléséig. 2023. május 10-én a plenáris ülés megerősítette a intézményközi tárgyalások megkezdéséről a Tanáccsal. A Tanácsban a javaslatról több szinten is tárgyaltak, s kisebb zökkenőkkel ugyan, de eljutott a téma az Európai Parlamenthez.

Az első háromoldalú egyeztetésen, 2023. június 6-án az Európai Parlament és a Tanács ideiglenes megállapodásra jutott. Eszerint az állateledel akkor lesz jogosult az EU ökológiai termelés logójával való jelölésre, ha annak 95 százalékában a mezőgazdasági összetevők organikusak. A vadászatból vagy halászatból származó összetevőket tartalmazó állateledel is jogosult lesz a támogatásra bio jelöléssel, feltéve, hogy a benne található összes mezőgazdasági összetevő bio. A nemzeti szabályoknak vagy magánszabványoknak megfelelően címkézett bio állateledelt 2022. január 1-jétől, illetve az új rendelet hatályba lépésétől a készlet erejéig lehet értékesíteni. Az állateledel-gyártóknak pedig 6 hónap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy elhelyezzék az EU biologóját a termékeiken. Az ideiglenes megállapodást most hivatalosan el kell fogadnia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak, a parlamenti plenáris ülésen a szavazás 2023 szeptemberében várható, míg a Mezőgazdasági és Halászati Tanács általi hivatalos elfogadást 2023 októberében tervezik.