Egészség

Hiánya vírusfertőzésekhez vezet

Nyomelem, ami nélkülözhetetlen a szervezet egészsége szempontjából

A szelén fontos nyomelem, amely a szervezet normális működéséhez szükséges. Napi szükségletét azonban teljesen jól lehet fedezni élelmiszerekkel – írta meg az rbc.ua.

Hiánya vírusfertőzésekhez vezet
Képünk illusztráció
Fotó: Science Photo Library via AFP/luchschen

A szelénnek két formája van: szerves – szelenometionin (SeMet) és szelenocisztein (Sec) és szervetlen – szelenit és szelenát. A szerves vegyületek növényi és állati eredetű élelmiszerekben találhatók, míg a szervetlen vegyületek étrend-kiegészítőkből nyerhetők.

A nők és férfiak napi szelénszükséglete 15 és 70 mcg között mozog, és függ az életkortól és egyéb tényezőktől. Terhesség és szoptatás alatt például egy nőnek valamivel többre van szüksége a nyomelemből.

Egyes embereknél fokozottan fennállhat a súlyos szelénhiány kockázata, ami szelénpótlást tehet szükségessé. Például a veseelégtelenség miatt dialízisre szorulók, a HIV/AIDS-ben élők és mások.

A szervezetre gyakorolt hatások

A szelén nélkülözhetetlen az anyagcsere szabályozásához, a normális agyműködéshez és számos betegség megelőzéséhez.

Az összes szerv közül a pajzsmirigyben található a legmagasabb szelénkoncentráció. A jódhoz hasonlóan fontos szerepet játszik a mirigy hormonjainak szintézisében és anyagcseréjében.

A szelénmetionin-kiegészítők alkalmazása a nők terhesség alatti pajzsmirigy alulműködése esetén ígéretes stratégia lehet, különösen a szülés utáni pajzsmirigygyulladás jelenlétében.

Aktívan vizsgálják azt a kérdést is, hogy a szelénpótlás javíthatja-e az agyműködést, és segíthet-e csökkenteni az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák különböző típusainak kialakulásának valószínűségét. Jelenleg a kapott adatok ellentmondásosak.

Köztudott, hogy a szelén nélkülözhetetlen a szív, az erek és a szervezet általános anyagcsere-folyamatainak normális működéséhez. A szelénpótlásról rendelkezésre álló adatok azonban nem elegendőek ahhoz, hogy azt sugallják, hogy az hatással van e súlyos betegségek megelőzésére vagy kockázatának csökkentésére.

Antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatások

A szelén szükséges a szabad gyökök elleni sejtvédelemért felelős enzimek aktiválásához (antioxidáns védelem).

Tény, hogy a szervezetben másodpercenként több ezer alkalommal lejátszódó különböző reakciók során szabad gyökök szabadulnak fel – olyan aktív elemek, amelyek károsíthatják a sejteket.

Ha túl sok van belőlük, és nincs ellenük hatékony védelem, gyulladás alakul ki. A szelénhiány számos vírusos betegség, köztük a COVID-19 kialakulásának kockázatával is összefüggésbe hozható.

Milyen élelmiszerekből juthat szelénhez

A nyomelem leggazdagabb forrásai a brazil dió, a tenger gyümölcsei és a belsőségek. Megtalálható továbbá a húsban, a baromfiban, a tojásban, a gabonafélékben és a tejtermékekben.

Kiegyensúlyozottan kell táplálkoznia, így a napi szükségletet az élelmiszerekből fedezi.

Az orvosok megjegyezték, hogy a szelénpótlásnak nincs bizonyított hatékonysága a betegségek megelőzésében, de bizonyos betegségekben szenvedők számára javallott lehet.

Kapcsolódó írásaink