Egészség

Ez a népszerű vitamin káros lehet

Vigyázzon a túladagolással

A niacin vagy B3-vitamin a nyugati étrend gyakori összetevője. Túladagolása a szervezetre nézve következményekkel jár – számol be a Sports.kz az Rbc.ua-ra hivatkozva.

Ez a népszerű vitamin káros lehet
Képünk illusztráció
Fotó: AFP/Science Photo Library/NEW/Science Photo Library/CAIA Image

„Vigyázzunk a túladagolással! Ez a népszerű vitamin káros lehet” – olvasható az Rbc.ua honlapján írt cikkben.

Amit a niacinnal kapcsolatban tudni kell

Ez a vitamin szerepel a fiatalító eljárásokban és étrend-kiegészítőkben, mert vannak olyan tanulmányok, amelyek szerint lassíthatja az öregedési folyamatot.

A niacin volt az egyik első gyógyszer, amelyet az LDL-koleszterinszint csökkentésére terveztek, de végül kevésbé volt hatékony, mint más, hasonló hatású gyógyszerek.

Egyes tanulmányokban negatív egészségügyi hatásokkal és magasabb halálozási arányokkal hozták összefüggésbe.

Annak ellenére, hogy csökkentette a koleszterinszintet, klinikai előnyei mindig kisebbek voltak az LDL-csökkentés mértéke alapján vártnál. Ez ahhoz a meggyőződéshez vezetett, hogy a túlzott niacinmennyiség olyan homályos mellékhatásokat okozott, amelyek részben ellensúlyozták az LDL-csökkentés előnyeit.

Most kiderült, hogy minden negyedik ember túl sokat szed ebből a vitaminból.

Az eredmény a vérben lévő bomlástermékének – a 4PY nevű vegyületnek – túl magas szintje, amely a szív- és érrendszeri betegségekért lehet felelős. Nagy klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy a 4PY magasabb szintje szoros összefüggésben áll a szívroham, a stroke és más káros szívesemények kockázatával.

A tudósok azt is bebizonyították, hogy a 4PY közvetlenül gyulladást okoz az erekben, károsítja a keringési rendszer elemeit, és idővel érelmeszesedés kialakulásához vezethet.

Káros-e a B3-vitamin pótlása?

A tanulmány szerzője szerint a fő problémát a niacin különböző formáit tartalmazó, vény nélkül kapható étrend-kiegészítők használata jelenti. Emellett egyre elterjedtebbek azok a termékek, amelyek az egyes B-komplex vitaminok napi szükségletének több száz vagy akár ezer százalékát biztosítják.

A betegeknek mindig konzultálniuk kell orvosukkal a táplálékkiegészítőkről, és a napi étrendre kell összpontosítaniuk, amely gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, és nem tartalmaz felesleges szénhidrátokat.

„A fő következtetés azonban nem az, hogy teljesen korlátozni kellene a niacinbevitelt” – hangsúlyozza Dr. Hazen, a tanulmány szerzője.

Dr. Hazen a lakosság jelenlegi átlagos niacinbevitelét ahhoz hasonlítja, mint amikor a csapból vizet öntenek egy vödörbe. Amikor a vödör megtelik, a víz elkezd kiönteni.

Ugyanez igaz a B3-vitamin túl magas koncentrációjára is. Az emberi szervezetnek fel kell dolgoznia, ezért magas a különböző metabolitjainak, köztük a 4PY-nak a szintje.

Kapcsolódó írásaink