Egészség

Ehet szőlőt, aki cukorbeteg?

Romboljuk le a tévhitet a szőlővel kapcsolatban

Ha Ön cukorbeteg, valószínűleg kapott már kéretlen tanácsokat arról, hogy mit kellene és mit nem kellene ennie. Családtagok, barátok, sőt, még egészségügyi szakemberek is mondhatták Önnek, hogy a szőlő, más néven a „természet édessége” tiltott terület, mivel képes megemelni a vércukorszintet. A valóság azonban az, hogy a gyümölcs – beleértve a szőlőt is – része lehet (és kell is legyen) egy egészséges, cukorbetegség-barát étkezési tervnek – írja a mns.com.

Ehet szőlőt, aki cukorbeteg?
A szőlőt bátran fogyaszthatják a cukorbetegek is (képünk illusztráció)
Fotó: NorthFoto

Az USDA tápanyag-adatbázisa szerint egy adag piros vagy zöld szőlő (vagy körülbelül 126 gramm) nagyjából 23 gramm szénhidrátot és körülbelül egy gramm rostot tartalmaz. Emellett a napi káliumszükséglete körülbelül 5 százalékát biztosítja, amely egy olyan elektrolit, amely fontos a vérnyomás szabályozásában és az izomszabályozásban. Ezenkívül a szőlő jó forrása a K-vitaminnak, amely a National Institutes of Health Office of Dietary Supplements szerint egy zsírban oldódó vitamin, amely fontos a véralvadáshoz és a csontok egészségéhez.

„Nagy tévhit, hogy a szőlő túl sok cukrot tartalmaz, és a cukorbetegeknek kerülniük kell. Kutatásokból azonban tudjuk, hogy a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend védelmet nyújt számos krónikus betegséggel, köztük a 2-es típusú cukorbetegséggel szemben, és hasznos a meglévő cukorbetegség kezelésében” – mondja a dietetikus.

Ráadásul „a szőlőnek alacsony a glikémiás indexe, és beilleszthető a cukorbetegség-barát étkezési szokások közé. A szőlőt szívbarát ételnek tartják, amely energiát, hidratálást, természetes káliumforrást és jó K-vitamin-forrást kínál” – mondja Phipps. Plunkett egyetért ezzel: „A cukorbetegek is ehetnek szőlőt; finom és tápanyagdús”.

A szakértők azt javasolják, hogy a szőlőt más, fehérjét, zsírt és rostot tartalmazó ételekkel együtt fogyassza, hogy csökkentse a vércukorszint-emelkedés kockázatát. Phipps ajánlja: „Párosítsuk a szőlőt más rost- és fehérjeforrásokkal, például sajttal, teljes kiőrlésű gabonafélékkel, sovány húsokkal, diófélékkel és magvakkal, hogy kiegyensúlyozott étkezést vagy uzsonnát készíthessünk.”

A cukorbetegek egy kiegyensúlyozott, tápláló és vércukorbarát étkezési terv részeként fogyaszthatnak szőlőt. A szőlő édes ízt, vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb növényi eredetű vegyületeket biztosíthat, amelyek jótékonyan hatnak az általános egészségre. Emellett laktató és sokoldalúan felhasználható. A jobb vércukorszint érdekében fehérjével, rosttal és zsírral együtt illessze be étrendjébe.

Kapcsolódó írásaink