Egészség

Ez az olaj vitamin a szív számára

KIvételesen nem az olívaolajról van szó

Az egészségtudatos szakácsok konyhájában sokféle növényi olaj létezik, amelyek alkalmasak sütésre és friss ételek elkészítésére. De csak egy tekinthető a legegészségesebbnek – a benne lévő tápanyagok miatt. És ez nem az olívaolaj – számolt be róla a Sports.kz a Doctorpiter.ru-ra hivatkozva.

Ez az olaj vitamin a szív számára
Képünk illusztráció
Fotó: BSIP via AFP/Chassenet

Nem minden növényi olaj egyforma, ha az egészségről van szó. Egyes típusok többet árthatnak, mint használnak, ha kedvenc ételeinkhez adjuk őket, vagy sütünk bennük. Egyetlen olajfajta van, amely nemcsak ízletes, de minden formában hasznos is, ez pedig az avokádóolaj – mondta Katrina Trisko táplálkozási szakértő.

„Az avokádóolaj rendkívül sokoldalúan felhasználható enyhe íze miatt” – mondja Katrina Trisko, majd hozzátette: az avokádóolaj használható sütéshez, salátaöntetek alapanyagaként és sütéshez is.

Az avokádóolaj előnyei közé tartozik az is, hogy a szív vitaminjának is tekinthető, mivel jót tesz a szív- és érrendszernek.

Egyrészt telítetlen zsírokat tartalmaz, amelyek jót tesznek a szívnek, és többszörösen telítetlen zsírokat is, amelyek nélkülözhetetlenek a szervezetünk számára. Ezeket a zsírokat nem tudjuk magunk előállítani – jegyzi meg Trisco.

A kutatók megállapították, hogy az avokádó és az avokádóolaj fogyasztása a „jó” koleszterinszint javulásával jár, és csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A Journal of Nutrition című szakfolyóiratban közzétett tanulmány szerint az avokádóolaj segíti a karotinoidok – a sárga, narancssárga és piros gyümölcsökben és zöldségekben található, természetes pigmentek – felszívódását. Ezt követően retinolt, azaz A-vitamint képeznek.

Tény, hogy a karotinoidok nem szívódnak fel teljesen a szervezetben. Segítségükre lehet ebben az avokádó és más, egészséges zsírok. A spenót például tökéletesen kombinálható avokádóval, amelyben rengeteg egészséges zsír van. A sárgarépa és a saláta szintén barátok az avokádóval. Egy kis növényi olajat adhat a salátához vagy frissen préselt gyümölcsléhez, és így javíthatja a retinol felszívódását.

Tanulmányok összefüggésbe hozták a karotinoidok bevitelét a jobb látással és a mell- és prosztatarák kockázatának csökkenésével.

Hozzá kell tenni, hogy az avokádóolajnak talán egy komoly hátránya van – az ára. Jobb, ha sötét üvegben vásároljuk meg és tároljuk. Ha ritkán fogyasztja az olajat, válasszon kis üvegcsét – akkor kisebb a veszélye annak, hogy a termék felhasználás előtt megromlik.

Kapcsolódó írásaink

CBD útmutató kezdőknek

ĀA CBD egyre népszerűbb Magyarországon is, számos gyógyszertárban, drogériában és weboldalon kaphatók.