Egészség

„Koleszterinszint-védő" baktériumokat fedeztek fel

Új terápiákat hozhatnak létre a szívbetegségek megelőzésére

Molekuláris biológusok felfedezték, hogy az Oscillibacter nemzetségbe tartozó bélbaktériumok hozzájárulnak az emberi szervezet koleszterinszintjének csökkentéséhez. Ezek a mikrobák ugyanis az emésztés során aktívan lebontják annak molekuláit. A felfedezés segítheti a szívbetegségek megelőzését célzó új terápiák létrehozását – írta meg a nauka.tass.ru.

„Koleszterinszint-védő" baktériumokat fedeztek fel
Fotó: AFP/Science Photo Library/NLA/Science Photo Libra/Nemes Laszlo

„Felfedeztünk egy lehetséges mechanizmust arra vonatkozóan, hogy a bélbaktériumok hogyan befolyásolják a sztirol körforgását az emberi szervezetben. Tanulmányozása közelebb visz minket annak megértéséhez, hogy a mikroflóra hogyan hat a gazdaszervezetre” – mondta a Brod Intézet kutatója, Li Chenhao.

A Framingham Heart Study nevű projekt keretében a XX. század közepe óta folyamatosan figyelemmel kísérik az amerikai Framingham város lakóinak szív- és érrendszeri állapotát. A kutatók felfedezésük során a projekt keretében gyűjtött adatokat elemezték.

A projektben résztvevő mintegy 1400 önkéntes beleegyezett abba is, hogy mikroflórájukból mintát adományozzon, amelyet a kutatók arra használtak fel, hogy megvizsgálják: annak fajösszetételének és diverzitásának jellemzői hogyan befolyásolják a szív és az erek működésével összefüggő legfontosabb biomarkereket. Ehhez a tudósok minden egyes mintából származó baktériumot megvizsgáltak, és ezeket az információkat összehasonlították az önkéntesek vérmintáiban lévő koleszterin és más biomarkerek koncentrációjával.

A biológusok több mint 16 ezer mintát azonosítottak, amelyek a mikroflóra jellemzőit különböző biomarkerekhez kapcsolták. A legjelentősebb és gyakorlati szempontból legérdekesebb az önkéntesek vérében és más testszöveteiben lévő koleszterin koncentrációja, valamint az Oscillibacter nemzetségbe tartozó baktériumok száma és faji diverzitása közötti kapcsolat volt.

A tudósok megállapították, hogy ezek a baktériumok képesek a koleszterint lebontani és egyszerűbb elrendezésű molekulákká alakítani, amelyeket a mikroflóra más tagjai elpusztítanak. Ebből következik, hogy a nagyszámú Oscillibacter hordozóinak kevesebb koleszterin van a szervezetében, amely kedvezően hat a szívükre és az ereikre.